sassaa skrev 2014-04-24 20:25:03 följande:
Hej! Jag skriver oxå min C-uppsats just i detta ögonblicket! Jag har en kvalitativa metod med intervjuer. Jag har gjort inledning, metod, bakgrund och alla intervjuer utom en. Min uppsats ska vara inne den 30 maj - och jag anser att jag har lite tid! Sa du att din kurs slutar den 2 juni?
När det gäller en kvalitativa metod med hermeneutik som teori - enkätundersökning går men är inte det vanligaste. Du kan ju göra en Likert-skala? Jag är ingen baddare på statistik heller... vet inte hur du tänkt dig.
När det gäller urvalet så är det JÄTTEVIKTIGT att du kan redogöra för varför du valt just dem - och hur du gått tillväga. Det avgör om studien är trovärdig eller inte. Är den inte det, så kan den ju kastas. Ska du göra en enkätundersökning via nätet så har du lite problem med de forskningsetiska principerna. Ingen ska ju helst se VEM de andra är som svarar... och sen, när det är via nätet - hur ska du då kunna se att det är just DIN målgrupp som svarar? Kan du inte vara 100 % säker på vem som svarar - ja, då har du ingen validitet i din studie, alltså att du mäter det du ska mäta.
Det finns en massa problem med såna här uppsatser - tro mig, jag vet :D Har du några frågor??
Ja min kurs slutar 2 juni men det är ju hela gruppen med denna handledare som har kommit lika långt så just detta är inte ngt som jag oroar mig för.
Hur menar att ingen ska se vem de andra är som svarar? Det kan man väl inte se i en webbenkät? Om jag inte visar dem för någon.