• Anonym (metodkapitel)

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Jag skriver en uppsats och måste börja skriva metodkapitlet. Jag har dock inte gjort undersökningen än, hade tänkt göra enkätundersökning men har inte ens frågorna färdiga. Handledaren menar att vi först får skriva metodkapitlet.
    Hur ska det gå till?! Jag måste ju skriva om hur jag har gjort eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?
  • Anonym (Uppsatsnörd)

Just det, för att svara på din fråga. För att kunna göra undersökningen behöver du skriva metoddelen. Eller ja, i alla fall läsa på om metoden. Vilken metod du ska använda styrs av ditt syfte. När du har ett klart syfte, kan du lätt skriva din metoddel. Genom att göra det kommer själva undersökningen antagligen gå väldigt mycket enklare. Du kan inte genomföra en undersökning (oavsett om den är kvalitativ eller kvantitativ) utan att veta hur du ska göra. Lite som att laga pannkakor, först måste du veta vad du ska göra och i vilken ordning, sedan ska ingredienserna väljas ut, röras ihop innan du kan börja steka pannkakorna. Du plockar först fram ett recept där hela tillagningen är beskriven, precis samma sak med uppsatsen. Metodbeskrivningen blir ditt recept. Att det sedan skrivs i dåtid är mest en språklig fråga.

Har du fått anvisningar för hur uppsatsen ska skrivas, vilka delar som ska vara med osv?

• Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 20:09:26 följande:
    Men där kan man inte göra några enkäter eller?
    Men va? Du väljer metod och sen teori inom metoden. Jag ska t ex ha kvalitativ metod och Hermeneutik som metod.
  • Fjärilslarv

Hermeneutik som teori menar jag givetvis

• Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-24 20:15:13 följande:
    Men va? Du väljer metod och sen teori inom metoden. Jag ska t ex ha kvalitativ metod och Hermeneutik som metod.
    Jag menade programmet som du skrev om. Är det ett program där man kan göra webbenkäter?
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 20:16:59 följande:
    Jag menade programmet som du skrev om. Är det ett program där man kan göra webbenkäter?
    Inte vad jag vet, spss är ett statitikprogram.
  • aynaT

Har läst en stund här nu och kan inte förstå att du inte har haft någon teori & metod-kurs. Det är ju helt galet! Kan du inte skriva en del från ditt uppsatssyfte så är det mycket lättare att hjälpa dig. Vilka delar har du skrivit redan?

• sassaa

Hej! Jag skriver oxå min C-uppsats just i detta ögonblicket! Jag har en kvalitativa metod med intervjuer. Jag har gjort inledning, metod, bakgrund och alla intervjuer utom en. Min uppsats ska vara inne den 30 maj - och jag anser att jag har lite tid! Sa du att din kurs slutar den 2 juni? 

När det gäller en kvalitativa metod med hermeneutik som teori - enkätundersökning går men är inte det vanligaste. Du kan ju göra en Likert-skala? Jag är ingen baddare på statistik heller... vet inte hur du tänkt dig.

När det gäller urvalet så är det JÄTTEVIKTIGT att du kan redogöra för varför du valt just dem - och hur du gått tillväga. Det avgör om studien är trovärdig eller inte. Är den inte det, så kan den ju kastas. Ska du göra en enkätundersökning via nätet så har du lite problem med de forskningsetiska principerna. Ingen ska ju helst se VEM de andra är som svarar... och sen, när det är via nätet - hur ska du då kunna se att det är just DIN målgrupp som svarar? Kan du inte vara 100 % säker på vem som svarar - ja, då har du ingen validitet i din studie, alltså att du mäter det du ska mäta. 

Det finns en massa problem med såna här uppsatser - tro mig, jag vet :D Har du några frågor??

• Fjärilslarv
    sassaa skrev 2014-04-24 20:25:03 följande:
    Hej! Jag skriver oxå min C-uppsats just i detta ögonblicket! Jag har en kvalitativa metod med intervjuer. Jag har gjort inledning, metod, bakgrund och alla intervjuer utom en. Min uppsats ska vara inne den 30 maj - och jag anser att jag har lite tid! Sa du att din kurs slutar den 2 juni? 

När det gäller en kvalitativa metod med hermeneutik som teori - enkätundersökning går men är inte det vanligaste. Du kan ju göra en Likert-skala? Jag är ingen baddare på statistik heller... vet inte hur du tänkt dig.

När det gäller urvalet så är det JÄTTEVIKTIGT att du kan redogöra för varför du valt just dem - och hur du gått tillväga. Det avgör om studien är trovärdig eller inte. Är den inte det, så kan den ju kastas. Ska du göra en enkätundersökning via nätet så har du lite problem med de forskningsetiska principerna. Ingen ska ju helst se VEM de andra är som svarar... och sen, när det är via nätet - hur ska du då kunna se att det är just DIN målgrupp som svarar? Kan du inte vara 100 % säker på vem som svarar - ja, då har du ingen validitet i din studie, alltså att du mäter det du ska mäta. 

Det finns en massa problem med såna här uppsatser - tro mig, jag vet :D Har du några frågor??
    Haha samma här, jag har två av mina tre intervjuer nästa veka och har redan panik

• skaparlust
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 17:32:23 följande:
    Jag skriver en uppsats och måste börja skriva metodkapitlet. Jag har dock inte gjort undersökningen än, hade tänkt göra enkätundersökning men har inte ens frågorna färdiga. Handledaren menar att vi först får skriva metodkapitlet.
    Hur ska det gå till?! Jag måste ju skriva om hur jag har gjort eller tänker jag fel?
    Du måste ju läsa på om metod innan du gör undersökningen, därför är det fiffigt att skriva om metoden samtidigt som du läser, och låter handledare läsa din text för att kunna hänga med i processen. Däremot kan du egentligen inte skriva någon del av uppsatsen riktigt klart förrän i slutet. Alla delar kan behöva omarbetas efterhand.

Vore jag din handledare skulle jag hellre stötta dig i att utforma din undersökning så att du hann genomföra den i tillräckligt god tid, än att propsa på att metodkapitlet skulle vara färdigformulerat först. Det verkar lite knäppt faktiskt.
  • Anonym (metodkapitel)
    sassaa skrev 2014-04-24 20:25:03 följande:

Ja min kurs slutar 2 juni men det är ju hela gruppen med denna handledare som har kommit lika långt så just detta är inte ngt som jag oroar mig för.
    Hur menar att ingen ska se vem de andra är som svarar? Det kan man väl inte se i en webbenkät? Om jag inte visar dem för någon.
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?