• Anonym (metodkapitel)

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Jag skriver en uppsats och måste börja skriva metodkapitlet. Jag har dock inte gjort undersökningen än, hade tänkt göra enkätundersökning men har inte ens frågorna färdiga. Handledaren menar att vi först får skriva metodkapitlet.
    Hur ska det gå till?! Jag måste ju skriva om hur jag har gjort eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?
  • Anonym (metodkapitel)
    Topcom skrev 2014-04-24 18:39:07 följande:
    Men alltså, skrev du ingen b-uppsats alls? Nån uppsats måste ni väl ha gjort??
    Nej, det gjorde vi inte.
  • Fjärilslarv

alltså ts så som ditt upplägg är så finns det inte en chans att du kommer att få godkänt på din uppsats när du inte kan basic- grejjerna. det går inte.

• Anonym (Fast...)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-24 18:38:02 följande:
    då är svaret deffinitivt nej, eftersom du ska använda dig av kvot- och/eller intervallskalan, sedan ska du ju räkna ut chi-värde, p-värde, signifikansen, generaliseringen t ex samt ska du ju visa med diagram som är från statistikprogrammet.

Givetvis måste man inte använda ett statistikprogram om man inte vill det. Det går alldeles utmärkt att analysera och beräkna själv...
  • Anonym (Fast...)
    då är svaret deffinitivt nej, eftersom du ska använda dig av kvot- och/eller intervallskalan, sedan ska du ju räkna ut chi-värde, p-värde, signifikansen, generaliseringen t ex samt ska du ju visa med diagram som är från statistikprogrammet.

Givetvis måste man inte använda ett statistikprogram om man inte vill det. Det går alldeles utmärkt att analysera och beräkna själv...
  • Anonym (metodkapitel)
    Men jag har sett uppsatser med diagrammer från excel. Och ingen skriver om p-värde och liknande, varför?
  • Anonym (metodkapitel)

Kan man inte använda diagrammerna från t.ex google docs?

• Fjärilslarv
    Anonym (Fast...) skrev 2014-04-24 18:42:50 följande:

1) varför skriver du samma svar två gånger?
    2) Ja det finns formler, men eftersom ts inte verkar ha koll på läget alls så blir det nog svårt att räkna ut allt utan program.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 18:43:02 följande:
    Men jag har sett uppsatser med diagrammer från excel. Och ingen skriver om p-värde och liknande, varför?
    De kanske har gjort en kvalitativ metod. annars verkar det konstigt att de skulle gå g ändå, du måste ju räkna ut signifikansen.
  • Fjärilslarv

och ts jag tycker att du ska vara mer orolig för hur ska få ut din enkät och svar på den i tid. tänk på att din handledare säkert måste ha din uppsats någon vecka innan ert slutdatum.

• Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-24 18:45:59 följande:
    och ts jag tycker att du ska vara mer orolig för hur ska få ut din enkät och svar på den i tid. tänk på att din handledare säkert måste ha din uppsats någon vecka innan ert slutdatum.
    Får jag fråga, eftersom du verkar ha koll, hur lång tid tar det att koda osv.? Alltså hur lång tid får jag räkna med att jag behöver efter att jag fått svaren?
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?