• Anonym (metodkapitel)

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Jag skriver en uppsats och måste börja skriva metodkapitlet. Jag har dock inte gjort undersökningen än, hade tänkt göra enkätundersökning men har inte ens frågorna färdiga. Handledaren menar att vi först får skriva metodkapitlet.
    Hur ska det gå till?! Jag måste ju skriva om hur jag har gjort eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-24 19:58:47 följande:
    ett bekvämlighetsurval går aldrig att generalisera, eftersom det inte är slumpmässigt.

det finns inget som heter "i den typen av studentundersökning" när man skriver en c-uppsats så ska man göra en forskningsstudie precis som om man vore en forskare, men i mindre format. man har samma krav på att redovisa sin studier som forskare har. 
    Det finns dock uppsatser som är gjorda på det sättet och har blivit godkända. Men det stämmer att man inte kan generalisera.
    Handledaren hade ju sagt ngt när jag lämnade in första utkastet i början och bett mig byta ämne/metod?
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 20:01:55 följande:
    Det finns dock uppsatser som är gjorda på det sättet och har blivit godkända. Men det stämmer att man inte kan generalisera.
    Handledaren hade ju sagt ngt när jag lämnade in första utkastet i början och bett mig byta ämne/metod?
    ska du ha kvantiativ metod så ska ditt urval gå att generalisera, det ska vara slumpmässigt och du ska kunna räkna ut signifikansen, standardavvikelse osv. det är de kraven som är på kvantiativ metod bland annat. annars får du välja kvalitativ metod, men då brukar man inte ha enkäter.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-24 19:59:12 följande:
    jo det kan du om varje respondent får en inloggningskod och ett lösenord.
    Kan man fixa det genom google docs t.ex?
    Och om studenten vill fuska och fylla i själv, går det att förhindra det?
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 20:03:31 följande:
    Kan man fixa det genom google docs t.ex?
    Och om studenten vill fuska och fylla i själv, går det att förhindra det?
    känner inte till google docs.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-24 20:04:06 följande:
    känner inte till google docs.
    Något annat program som du kan rekommendera?
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 20:04:51 följande:
    Något annat program som du kan rekommendera?
    spss använder vi oss utav.
  • Fjärilslarv

men sen måste du ju också välja vilken teori du ska analysera utifrån.

• Anonym (Uppsatsnörd)
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 19:38:06 följande:
    Förresten, det går väl inte att förhindra att någon svarar flera ggr. i en webbenkät? (någon frågade om hur jag tänkte göra) Ingen aning om hur det funkar. Google Docs tänkte jag använda isf
    Om du låter alla de som ska svara få en egen inloggningskod som de knappar in, varje kod kan bara användas en gång kan du komma runt problemet. Dock ett ganska svårt administrativt problem, om du nu inte är vrålhaj på att skriva kod, använda googledocs osv. Du kanske kan be dem ange sin mailadress för att undvika ett steg i att folk svarar hundra gånger, skriver små program som genererar en massa fejksvar åt dig osv. De flesta människor tycker att det är ganska trist att svara på enkäter så varför skulle man svara 100 gånger? Ja kanske om det finns en belöning, men annars, nej. Men fundera kring hur du rent administrativt kan minska den risken.
    Sedan får du diskutera det i metoddiskussionen.

• Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-24 20:05:54 följande:
    men sen måste du ju också välja vilken teori du ska analysera utifrån.
    Men där kan man inte göra några enkäter eller?
  • Yosa

i metoddelen skriver du (i förväg) hur du tänkt att genomföra din undersökning

Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?