• Anonym (metodkapitel)

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Jag skriver en uppsats och måste börja skriva metodkapitlet. Jag har dock inte gjort undersökningen än, hade tänkt göra enkätundersökning men har inte ens frågorna färdiga. Handledaren menar att vi först får skriva metodkapitlet.
    Hur ska det gå till?! Jag måste ju skriva om hur jag har gjort eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 18:55:25 följande:
    Förresten hur många respond. får man ha som min.? Jag har läst uppsatser med 500 och mer och det låter väldigt mycket,fixar det aldrig ju.
    antalet respondenter är kopplat till hur stor population du ska undersöka. ska du undersöka en population med 50.000 invånare så är 500 enkäter ganska lite.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-24 18:59:59 följande:
    antalet respondenter är kopplat till hur stor population du ska undersöka. ska du undersöka en population med 50.000 invånare så är 500 enkäter ganska lite.
    Populationen är kanske 4-5 miljoner. Skrattande Jag vet inte exakt men några miljoner iaf
  • Bunny on speed

Hur gör du ditt urval?

Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 19:01:47 följande:
    Populationen är kanske 4-5 miljoner. Jag vet inte exakt men några miljoner iaf

Bunnies, it must be bunnies!
  • Fjärilslarv
    Bunny on speed skrev 2014-04-24 19:05:40 följande:
    Hur gör du ditt urval?
    ts vet inte det ännu.
  • Anonym (metodkapitel)
    Bunny on speed skrev 2014-04-24 19:05:40 följande:
    Hur gör du ditt urval?
    Jag vet inte än men bekvämlikhetsurval iaf, det kan inte bli slumpmässigt i mitt fall hur jag än gör.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 19:20:28 följande:
    Jag vet inte än men bekvämlikhetsurval iaf, det kan inte bli slumpmässigt i mitt fall hur jag än gör.
    då kan du inte ha kvantitativ metod, för ett bekvämlighetsurval går inte att generalisera.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-24 19:23:40 följande:
    då kan du inte ha kvantitativ metod, för ett bekvämlighetsurval går inte att generalisera.
    Fast det kan man väl i den typen av studentundersökning??
  • Anonym (metodkapitel)

Förresten, det går väl inte att förhindra att någon svarar flera ggr. i en webbenkät? (någon frågade om hur jag tänkte göra) Ingen aning om hur det funkar. Google Docs tänkte jag använda isf

• Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 19:28:41 följande:
    Fast det kan man väl i den typen av studentundersökning??
    ett bekvämlighetsurval går aldrig att generalisera, eftersom det inte är slumpmässigt.

det finns inget som heter "i den typen av studentundersökning" när man skriver en c-uppsats så ska man göra en forskningsstudie precis som om man vore en forskare, men i mindre format. man har samma krav på att redovisa sin studier som forskare har. 
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 19:38:06 följande:
    Förresten, det går väl inte att förhindra att någon svarar flera ggr. i en webbenkät? (någon frågade om hur jag tänkte göra) Ingen aning om hur det funkar. Google Docs tänkte jag använda isf
    jo det kan du om varje respondent får en inloggningskod och ett lösenord.
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?