• Anonym (orkar inte)

orkar inte!

Jag och sambon har första barnet på väg. Han har även två barn från ett tidigare förhållande som bor här varannan vecka. Barnets mamma är strulig och nu vill barnen flytta hit på heltid. Jag orkar inte! Jag har inget emot dem och försöker verkligen göra mitt bästa för dem, men de kräver så mycket uppmärksamhet och sambon är sällan hemma. Jag har foglossning och är trött och har nog med mitt eget jobb... Varannan vecka går bra för då får jag "vila" däremellan, men på heltid? Sambon visar noll förståelse. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden orkar inte!
  • Oldie

Tummen upp till nyans!! :)

TS, att vara förstagångsföräldrer är en möjlighet man har en gång i livet, ta vara på den! Bra att du tänker stå upp för dig! Ursäkta, men din sambo verkar vara en latmask till man med en släng av skitstövel i sig.

Jag är mammaledig med mitt första barn, mina bonusar och jag har en fantastisk relation, dom älskar sin lillasyster, och min sambo är en mkt bra pappa, mao jag njuter av att lära känna mitt barn och har tid att växa in i rollen som mamma.
    Hade inte kunnat tänka mig något annat sätt, jag hävdar min rätt att vara förstagångsmamma, jag kan ta långa promenader, fika, träffa mammagruppen, leka med mitt barn etc. utan stress eller med hänsyn av hämtningar och ta hand om andra barn med allt vad det innebär, det sköter min sambo.

• Anonym (?)

Vad gör du när ditt biologiska barn är fött och du blir sjuk/trött? Ska du lämna bort det med för att du inte orkar?

• cirpen

Det som är såtypiskt kvinns är att de går och är missnöjda en längre tid utan att faktiskt kommunicera med sin partner.
    Sen när måttet är rågat gör de ngt drastiskt såsom drar hemifrån över enhelg eller tom lämnar.
    Börja prata med varandra istället och utryck era behov!
    Det är en nyckel till en bra fungerande relation.
    Vare sig kvinnor eller män är tankeläsare.

• Anonym (?)
    nyans skrev 2014-06-07 10:26:39 följande:
    Det är viktigt att aldrig glömma att det är bioföräldrarna som äger problemet. Om en bonusförälder beter sig illa te x, är det bioförälderns ansvar att stå upp för sina barn och sätta ner foten. Om bioföräldrarna inte får ihop livspusslet, är det deras ansvar att lösa det på något sätt. De kan inte lasta ansvaret på bonusföräldrar.

Många glömmer detta och det är då det blir problem.

Observera att jag inte menar att bonusföräldrar ska få bete sig hur som helst. Bonusföräldrar har självklart också ansvar för sitt beteende och sina livsval. Men när det gäller BARNENS väl och ve, är ansvaret bioföräldrarnas. Period.

Och då är det också bioförälderns ansvar och skyldighet gentemot barnet att be "bonus" flyga och fara när denne gör skillnad på barnen i hushållet!
  • Ess
    Anonym (?) skrev 2014-06-08 10:19:26 följande:
    Vad gör du när ditt biologiska barn är fött och du blir sjuk/trött? Ska du lämna bort det med för att du inte orkar?
    Hon dumpar det på barnets styvmorsa som är fullt ansvarig för barn som inte är hennes, vad trodde du?
  • Anonym (?)
    Ess skrev 2014-06-08 10:24:17 följande:
    Hon dumpar det på barnets styvmorsa som är fullt ansvarig för barn som inte är hennes, vad trodde du?

Klart hon gör eftersom biologiska pappan lämnat henne när han inser att hon gör skillnad på barn i hushållet.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (orkar inte) skrev 2014-06-07 09:29:13 följande:
    Hej och tack för alla svar! Jag har anpassat mig, i själva verket har jag nästan slagit knut på mig själv de senaste åren för att få det att fungera. Tagit mycket ansvar för barnen när de är här, ibland avstått eller ställt in egna aktiviteter för deras skull osv. Men nu är det slut med det. Den här tråden har fått mig att vakna upp. Nästa helg åker jag till min syster. Sambon får säga vad han vill. Jag är inte ens rädd för att bli ensamstående längre. Då behöver jag bara ta hand om ETT barn istället för TRE! Det känns skit att det har blivit så här, men jag hopppas fortfarande på en lösning... Men jag är inte rädd för att sätta ner foten längre!
    Jag hoppas ni löser det hela och att din sambo vaknar upp och inser att hans barn inte är dina och att du inte har samma känslor för dem som han har.

Sen kan jag känna att det blir enklare att ha heltid än helgumgänge eller varannan v då det ständigt blir uppbrott och de ska landa i ny miljö hela tiden. Men det krävs ju att din sambo tar helt ansvar för sina barn, alla sina tre barn när ert är fött så du kan fokusera på ditt/ert barn och kliva in när du känner att du orkar i skötseln av hans.
  • Anonym (styvdotter)
    Anonym (?) skrev 2014-06-08 10:23:11 följande:
    Och då är det också bioförälderns ansvar och skyldighet gentemot barnet att be "bonus" flyga och fara när denne gör skillnad på barnen i hushållet!

Men det ÄR skillnad på barnen i hushållet. Till att börja med så har de sina föräldrar boende på varsitt håll. Hur de föräldrarna väljer att lösa det praktiska är upp till dem. Men att lasta över en stor del av det ansvaret på den nya partnern utan att hen har uttryckt sin önskan om detta är bra skevt.
  • Ess
    Anonym (?) skrev 2014-06-08 10:38:26 följande:

Klart hon gör eftersom biologiska pappan lämnat henne när han inser att hon gör skillnad på barn i hushållet.
    Mao så tycker du det är okej att som förälder inte finnas där och ta hand om sina barn, utan ställa kravet på en annan människa att den personen ska göra det du själv inte vill?

Underlig inställning till föräldraskapet.
  • Anonym (?)
    Ess skrev 2014-06-08 12:48:19 följande:
    Mao så tycker du det är okej att som förälder inte finnas där och ta hand om sina barn, utan ställa kravet på en annan människa att den personen ska göra det du själv inte vill?

Underlig inställning till föräldraskapet.

Är man så dum så man stannar hos och blir gravid med en man som man vet inte tar hand om sina tidigare barn så förtjänar man att behandlas som en dörrmatta. Som man bäddar får man ligga och ts får också komma ihåg att när hennes biologiska barn bor vv hos pappan kommer han ha en ny så småningom som behandlar det barnet sämre än sina egna biologiska barn....
Svar på tråden orkar inte!