• Anonym (orkar inte)

orkar inte!

Jag och sambon har första barnet på väg. Han har även två barn från ett tidigare förhållande som bor här varannan vecka. Barnets mamma är strulig och nu vill barnen flytta hit på heltid. Jag orkar inte! Jag har inget emot dem och försöker verkligen göra mitt bästa för dem, men de kräver så mycket uppmärksamhet och sambon är sällan hemma. Jag har foglossning och är trött och har nog med mitt eget jobb... Varannan vecka går bra för då får jag "vila" däremellan, men på heltid? Sambon visar noll förståelse. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden orkar inte!
  • Anonym (Meja)
    sextiotalist skrev 2014-06-09 11:13:10 följande:
    Pappan har tre barn som han delar ansvaret över med barnets mamma.
    De två äldsta har två föräldrar som ska ta ansvaret över dom.
    Hur pappan och hans ex ska ta hand om sina barn, det får de komma överens om och fixa det. Kan inte pappan fixa det, då är det mamman som får ta den biten, fixar inte någon av dessa, då får de söka familjehem till de barnen, för det är inte ts sak att lösa detta
    Javisst kan man hårddra det så. Men om nu pappan behöver jobba mycket för att försörja alla sina barn + sambo när hon är fl så behöver han få hjälp med lite av sina andra ansvarsområden.

För är man så hård i sitt "mitt och ditt tänk" förutsätter detta även att TS och sambon har helt separat ekonomi. Alltså skall den lön han får in oavkortat gå till honom och hans barn och TS skall inte få nytta av dem alls.

Så i samma familj skulle mannen kunna äta oxfilé och TS havregrynsgröt. Deras gemensamma får en liten bit oxfilé och lite gröt. Men vem lever så i praktiken? Ingen hoppas jag. 
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2014-06-09 11:29:52 följande:
    Javisst kan man hårddra det så. Men om nu pappan behöver jobba mycket för att försörja alla sina barn + sambo när hon är fl så behöver han få hjälp med lite av sina andra ansvarsområden.

För är man så hård i sitt "mitt och ditt tänk" förutsätter detta även att TS och sambon har helt separat ekonomi. Alltså skall den lön han får in oavkortat gå till honom och hans barn och TS skall inte få nytta av dem alls.

Så i samma familj skulle mannen kunna äta oxfilé och TS havregrynsgröt. Deras gemensamma får en liten bit oxfilé och lite gröt. Men vem lever så i praktiken? Ingen hoppas jag. 
    Ts är inte ens fl ännu, så den biten kan du stryka. Ts har hela tiden fått ta hans barn under hans veckor pga hans jobb. Nu har han drabbats av storhetsvansinne och ska ha dem på heltid, vilket ju är ett lätt beslut när han vägrar att själv engagera sig och göra någon som helst uppoffring för deras skull. 

Jag förutsätter att ts och mannen har separat ekonomi, eftersom hon är en person och han är tre. Lika självklart är det att han står för större delen av kostnaderna utav samma anledning.
  • Anonym (bibi)

Varför ska ts äta havregrynsgröt?

Hon har väl en föräldrapenning att äta oxfile för om vi nu som sagt ska hårddra det?

Förväntar du dig att tanten i affären eller busschauffören ska passa dina barn? Nej jag antar att om du inte har förmågan att själv se efter dina barn så vänder du dig till barnens andra förälder?

SÅ varför ska människor som inte har några biologiska band påtvingas ett föräldraansvar för människor som dom inte varit med om att planera till den här världen?

Ansvaret för dessa barn vilar på pappan, hur dom sen gjort upp med hushållets ekonomi är väl en helt annan fråga!

• Anonym (Meja)
    Ess skrev 2014-06-09 11:38:57 följande:
    Ts är inte ens fl ännu, så den biten kan du stryka. Ts har hela tiden fått ta hans barn under hans veckor pga hans jobb. Nu har han drabbats av storhetsvansinne och ska ha dem på heltid, vilket ju är ett lätt beslut när han vägrar att själv engagera sig och göra någon som helst uppoffring för deras skull. 

Jag förutsätter att ts och mannen har separat ekonomi, eftersom hon är en person och han är tre. Lika självklart är det att han står för större delen av kostnaderna utav samma anledning.
    Storhetsvansinne??
    Det står i TS att biomamman är strulig. Vad det betyder vet ju bara TS men det lutar ju åt att hon inte kan ta barnen just nu.
    Har du hört talas om att människor ibland p.g.a sjukdom/droger eller annat inte kan ta hand om sina barn?

I detta fallet finns ju en pappa (med familj) där barnen kan bo. Det måste ju vara den bästa lösningen just nu.

TS själv har skrivit att de i familjen delat upp det att TS jobbar lite och mannen jobbar mycket. Varför de valt att ha den uppdelningen vet vi inte men eftersom det ser ut så nu så får ju den som är på hemmaplan ta ett större ansvar.

Naturligtvis kan denna uppdelningen ändras om de inte är nöjda. Men om mannen då jobbar mindre så betyder det oftast att kvinnan inte också kan jobba lite utan behöver jobba mer för att få ihop ekonomin.
    Du vet att räkningar inte minskar för att man jobbar mindre?

Därför menar jag att TS inte både kan ha kvar kakan och äta den....

Vi vet inte alls om TS och sambon har delad ekonomi. Just i de fall där kvinnan jobbar lite och mannen mycket brukar kvinnan faktiskt vara väldigt noga med att de skall ha gemensam ekonomi. Annars blir det väldigt olika förutsättningar för dem. Men vi vet ju inte hur det ser ut just här.
  • Yelly
    Anonym (orkar inte) skrev 2014-06-07 08:22:51 följande:
     Varannan vecka går bra för då får jag "vila" däremellan, men på heltid? Sambon visar noll förståelse. Vad ska jag göra?
    Detta låter helt absurt i mina öron varför ska du TS behöva använda din lediga tid till att vila upp dig efter att ha tagit hand om hans barn, varför tar han inte hand om dom själv, det är ju hans barn?
  • Yelly
    Anonym (Meja) skrev 2014-06-09 12:00:11 följande:

Men pappan kan tydligen det, sätta barn till världen går visst bra men att ta hand om dom sen, nej det får nån annan göra. Drömmer

Vad skulle hända om ts drog?

Jo då skulle pappan få dra hela lasset, ta hand om sina barn OCH dra in stålar till hushållet.

Jag skulle aldrig gå med på att ta hand om någon annans ungar utan att ens vara tillfrågad om jag vill eller orkar

• Yelly
    Anonym (orkar inte) skrev 2014-06-07 09:29:13 följande:
    Jag har anpassat mig, i själva verket har jag nästan slagit knut på mig själv de senaste åren för att få det att fungera. Tagit mycket ansvar för barnen när de är här, ibland avstått eller ställt in egna aktiviteter för deras skull
    Man kan ju undra hur många aktiviteter som pappan har ställt in för att istället vara hemma med SINA barn?
  • sextiotalist

Sambon och jag fixar det så, och även under min FL (på den tiden då man endast fick 75% av sin lön) och se, det gick jättebra.
    Vi delade de gemensamma kostnaderna, han lite mer eftersom hans barn var här vh, åt lite mer (två personer till) och sedan så betalade han sitt underhåll, utgifter för hans barn utöver underhållet, det han fick ut mer än vad jag fick, täckte den biten.
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2014-06-09 12:00:11 följande:
    Storhetsvansinne??
    Det står i TS att biomamman är strulig. Vad det betyder vet ju bara TS men det lutar ju åt att hon inte kan ta barnen just nu.
    Har du hört talas om att människor ibland p.g.a sjukdom/droger eller annat inte kan ta hand om sina barn?

I detta fallet finns ju en pappa (med familj) där barnen kan bo. Det måste ju vara den bästa lösningen just nu.

TS själv har skrivit att de i familjen delat upp det att TS jobbar lite och mannen jobbar mycket. Varför de valt att ha den uppdelningen vet vi inte men eftersom det ser ut så nu så får ju den som är på hemmaplan ta ett större ansvar.

Naturligtvis kan denna uppdelningen ändras om de inte är nöjda. Men om mannen då jobbar mindre så betyder det oftast att kvinnan inte också kan jobba lite utan behöver jobba mer för att få ihop ekonomin.
    Du vet att räkningar inte minskar för att man jobbar mindre?

Vi vet inte alls om TS och sambon har delad ekonomi. Just i de fall där kvinnan jobbar lite och mannen mycket brukar kvinnan faktiskt vara väldigt noga med att de skall ha gemensam ekonomi. Annars blir det väldigt olika förutsättningar för dem. Men vi vet ju inte hur det ser ut just här.
    Det är storhetsvansinne när man inte själv är beredd att ge avkall på något för att ta hand om sina barn. För barnens del så är det trist att två dåliga föräldrar lyckades para sig.

Ts har inte alls skrivit "att familjen delat upp". Utan bara att han jobbar mycket och sällan är hemma och hon jobbar mindre (än honom).
    Vilket jag tolkar som att han jobbar ca 10 timmars dagar och kanske även helger och/eller övernattningar. När ts har ett vanligt heltidsjobb.

I vilket fall som helst så kan inte pappan ta barnen på heltid om han inte är hemma och tar hand om dem. Hur löser han det nu när ts tröttnat och hellre blir ensamstående än ett tjänstehjon åt honom?
    Han har två val. Skicka tillbaka ungarna till mamman på heltid, vilket kanske inte funkar så bra eftersom hon strular.
    Eller att agera och lägga jobbet efter barnen, alt hyra barnvakt.
  • Anonym (Meja)
    sextiotalist skrev 2014-06-09 12:11:16 följande:
    Sambon och jag fixar det så, och även under min FL (på den tiden då man endast fick 75% av sin lön) och se, det gick jättebra.
    Vi delade de gemensamma kostnaderna, han lite mer eftersom hans barn var här vh, åt lite mer (två personer till) och sedan så betalade han sitt underhåll, utgifter för hans barn utöver underhållet, det han fick ut mer än vad jag fick, täckte den biten.
    Om din sambos ex hade dött under den här tiden då du var FL så hade alltså din man fått sluta sitt jobb? Ni hade då klarat er på bara din fp?
    Eller hade det blivit fosterfamilj då? Det var ju ditt förslag....
    Din man har alltså inga känslor för sina barn? Inga av dem eller bara odågorna han har med sitt ex?

Ni hade ju bara varannan helg men allt hade kunnat ändras drastiskt om mamman hade dött då och du förstår nog lika väl som jag att det anatgligen inte bara hade varit för din man att sluta jobba då....eller?

Mitt andra förslag var ju att TS man är fl och TS börjar jobba men det förslaget förkastades också. Så....hur hade ni löst det om ni plötsligt hade varit tvugna att ta barnen på heltid? 
Svar på tråden orkar inte!