• sally67

mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang

Den veckan som de bor hos sin mamma är de 2 tjejer 11 å 13 år hos oss å äter,tittar på tv mm . Pappan jobbar den veckan eftermiddag så jag har egentligen barnfritt . Jag tar påpekat detta flera gånger men får bara till svars att det är deras hem , jo men inte mamma veckan å inte när deras pappa inte är hemma då brukar de ringa honom å så ger han sin tillåtelse att vara hos mig. Idag nekade jag dom mat , att de fick gå hem till mamman å äta om de var hungriga,allt detta har pågått i 4 år hur mycket jag än har tjatat om att jag inte ska stå för umgänget mammaveckan

• Svar på tråden mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang
  • AnooYoo
    KlokSomSkalman skrev 2014-06-19 22:18:22 följande:
    Och om barnen väljer att flytta till pappan på heltid?

Då kan ts välja att bo med barn på heltid, eller att flytta. Valet hon gjort nu är att bo med barn på deltid. Den tid barnen är där är deras förälder också där. Nu har hon inte fått välja om hon vill ha barnen där även när pappan inte är det och tar hand om dem.

Ni som menar att barnen tar hand om sig själva och att ts inte behöver göra någonting:

Är den enda omsorg ni ger era barn vanliga kvällar att det finns mat i kylen de kan laga till själva? Är det vad ni menar med att ta hand om era barn? 

Vad är då problemet med mammans omsorger?

• Iam
    AnooYoo skrev 2014-06-19 22:22:50 följande:
    Då kan ts välja att bo med barn på heltid, eller att flytta. Valet hon gjort nu är att bo med barn på deltid. Den tid barnen är där är deras förälder också där. Nu har hon inte fått välja om hon vill ha barnen där även när pappan inte är det och tar hand om dem.

Ni som menar att barnen tar hand om sig själva och att ts inte behöver göra någonting:

Är den enda omsorg ni ger era barn vanliga kvällar att det finns mat i kylen de kan laga till själva? Är det vad ni menar med att ta hand om era barn? Vad är då problemet med mammans omsorger?

• KlokSomSkalman
    AnooYoo skrev 2014-06-19 22:22:50 följande:

Är den enda omsorg ni ger era barn vanliga kvällar att det finns mat i kylen de kan laga till själva? Är det vad ni menar med att ta hand om era barn? 

Vad är då problemet med mammans omsorger?

Fast flyttar man ihop med någon som har barn, så kan man inte förutsätta att barnen alltid ska bo enligt något slags schema - än mindre ju äldre de blir.

Vad gäller mamman, - om hon nu går omkring i morgonrock hela dagarna, för att sedan gå och lägga sig klockan sju om kvällarna, - så är hon en negativ person för sina barn. Barn ska inte behöva se sina föräldrar så. Förmodligen så flyr de mammans hem, hem till pappans trygga hem - då får man bara inte stänga dörren för dem!
  • AnooYoo
    KlokSomSkalman skrev 2014-06-19 22:28:29 följande:
    Fast flyttar man ihop med någon som har barn, så kan man inte förutsätta att barnen alltid ska bo enligt något slags schema - än mindre ju äldre de blir.

Vad gäller mamman, - om hon nu går omkring i morgonrock hela dagarna, för att sedan gå och lägga sig klockan sju om kvällarna, - så är hon en negativ person för sina barn. Barn ska inte behöva se sina föräldrar så. Förmodligen så flyr de mammans hem, hem till pappans trygga hem - då får man bara inte stänga dörren för dem!
    Jag noterar att du undvek att svara på frågan vad omsorg om barn ska innebära. Behöver man som förälder inte göra mer än att ha mat tillgänglig så att barnen kan laga den själv?
  • Ess
    Anonym (sdf) skrev 2014-06-19 20:49:37 följande:
    Tror du inte det finns många föräldrar som jobbar tex 8-17 trots att barnens skoldag är slut kl 14? Barn i åldern 11 och 13 år är vana att gå hem själva efter skolan och behöver inte barnvakt. Inte ens om pappan skulle vara ensamstående skulle han ju behöva ändra på sitt schema. TS säger att han jobbar eftermiddag, inte att han jobbar kväll.
    Att jobba eftermiddag innebär för de flesta heltidare att börja på eftermiddagen och jobba ut på kvällen.
    8-17 är vanlig kontorstid.

Men i vilket fall så lär det märkas rätt snabbt om det funkar eller inte, om ts backar till 100% och låter dem hållas bäst dom vill och kan.
  • Brumma
    KlokSomSkalman skrev 2014-06-19 21:43:45 följande:

Barnen mår kanske dåligt av att vistas hos mamman. De kanske försöker fly hennes hem för att inte själva dras ner i en depression.

De kanske håller på med en övergång - dvs att övergå från varannan vecka till ett heltidsboende hos pappan? Och det är väl isf självklart att de ska kunna få göra det.

Är de självgående så tycker jag gott att pappan kan fortsätta att jobba eftermiddagar om han så vill.

Men är det så att han behövs i hemmet för att ta hand om sina barn, så får han givetvis ändra om så att han kan göra så. Han har ingen rätt att lämpa av något som helst ansvar på sin flickvän.

Är det så att barnen vill bo på heltid hos pappan och pappan och TS anser att det fungerar får de ta o bestäms hur de vill ha det. Det är enklare att planera för alla inblandade om man VET att barnen bor heltid än att känna att man aldrig vet hur det ska bli...

Inte bara med mat utan även känslomässigt.
  • Lillusen
    SupersurasunkSara skrev 2014-06-19 17:25:47 följande:

Meddela pappan att om barnen ska vara hos er under mammaveckan så ska han också vara hemma, annars får de vara hos mamman, annars får mamman betala underhåll.
    Vägrar han så säg att då blir ni särbos.

Förvisso låter det som att mamman inte ska ha umgänge mer än max varannan helg och då ska ni ha underhåll ändå

Men varför ska man göra så? Det är det här jag inte förstår mig på .... du och några till av gänget av bonusmammor skriver hela tiden att barnen är pappans ansvar och inte bonusmammans, fine, jag köper det även om vår familj aldrig skulle kunna leva på det sättet!

Men då finns det inget som heter att mamman ska betala underhåll, det är i så fall pappan som ska bestämma om han vill kräva mamman på underhåll!
    Det finns inget som heter att pappan ska vara hemma om barnen ska vara det, det är pappan som bestämmer om barnen ska vara hemma själv eller inte!

Har man valt att leva sitt familjeliv som skilda öar så kan man inte heller räkna med att ha några åsikter hur barnens umgänge ser ut med mamman och pappan.

I detta fall så finns det ett faktum, barnen har en mamma som inte fungerar. Barnen mår inte bra där och har under många år valt att ha sin hemvist hos sin pappa. Faktum är att det finns ingen mamma och pappas vecka, det finns bara i de vuxnas huvuden hur det "ska" vara.
  • Ess
    Anonym (sdf) skrev 2014-06-19 20:59:54 följande:
    Visst är det så. Förutsatt att mamman har några som helst basvaror hemma, eller att barnen får pengar så att de kan handla sin mat. Finns det inget i kylskåpet eller skåpen i övrigt är det svårt nog för vem som helst att fixa något att äta.
    Då kanske inte barnen bör vistas där alls, tills mamman fått ordning på sitt mående.
  • Brumma
    KlokSomSkalman skrev 2014-06-19 22:28:29 följande:

Nä, det är ju bättre att inte se sina föräldrar alls antar jag? Vilket de inte gör nu...

Pffff...
  • KlokSomSkalman
    AnooYoo skrev 2014-06-19 22:32:39 följande:

Jag noterar att du undvek att svara på frågan vad omsorg om barn ska innebära. Behöver man som förälder inte göra mer än att ha mat tillgänglig så att barnen kan laga den själv?

Jag som mamma till min son, ser givetvis själv till att laga mat åt honom, hjälpa honom med läxor om det behövs, prata om dagen som varit och umgås om han så vill.

Däremot skulle jag inte ha det kravet på en ev bonuspappa. En ev bonuspappa skulle inte behöva ta något ansvar för mitt barn.

Det enda jag skulle kräva skulle vara att han visade min son respekt och var trevlig mot honom - samma sak som jag skulle kräva av min son gentemot en ev bonuspappa.
Svar på tråden mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang