SupersurasunkSara skrev 2014-06-19 17:25:47 följande:
Meddela pappan att om barnen ska vara hos er under mammaveckan så ska han också vara hemma, annars får de vara hos mamman, annars får mamman betala underhåll.
Vägrar han så säg att då blir ni särbos.
Förvisso låter det som att mamman inte ska ha umgänge mer än max varannan helg och då ska ni ha underhåll ändå
Men varför ska man göra så? Det är det här jag inte förstår mig på .... du och några till av gänget av bonusmammor skriver hela tiden att barnen är pappans ansvar och inte bonusmammans, fine, jag köper det även om vår familj aldrig skulle kunna leva på det sättet!
Men då finns det inget som heter att mamman ska betala underhåll, det är i så fall pappan som ska bestämma om han vill kräva mamman på underhåll!
Det finns inget som heter att pappan ska vara hemma om barnen ska vara det, det är pappan som bestämmer om barnen ska vara hemma själv eller inte!
Har man valt att leva sitt familjeliv som skilda öar så kan man inte heller räkna med att ha några åsikter hur barnens umgänge ser ut med mamman och pappan.
I detta fall så finns det ett faktum, barnen har en mamma som inte fungerar. Barnen mår inte bra där och har under många år valt att ha sin hemvist hos sin pappa. Faktum är att det finns ingen mamma och pappas vecka, det finns bara i de vuxnas huvuden hur det "ska" vara.