• sally67

mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang

Den veckan som de bor hos sin mamma är de 2 tjejer 11 å 13 år hos oss å äter,tittar på tv mm . Pappan jobbar den veckan eftermiddag så jag har egentligen barnfritt . Jag tar påpekat detta flera gånger men får bara till svars att det är deras hem , jo men inte mamma veckan å inte när deras pappa inte är hemma då brukar de ringa honom å så ger han sin tillåtelse att vara hos mig. Idag nekade jag dom mat , att de fick gå hem till mamman å äta om de var hungriga,allt detta har pågått i 4 år hur mycket jag än har tjatat om att jag inte ska stå för umgänget mammaveckan

• Svar på tråden mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang
  • AnooYoo
    KlokSomSkalman skrev 2014-06-19 22:38:37 följande:
    Jag som mamma till min son, ser givetvis själv till att laga mat åt honom, hjälpa honom med läxor om det behövs, prata om dagen som varit och umgås om han så vill.

Däremot skulle jag inte ha det kravet på en ev bonuspappa. En ev bonuspappa skulle inte behöva ta något ansvar för mitt barn.

Det enda jag skulle kräva skulle vara att han visade min son respekt och var trevlig mot honom - samma sak som jag skulle kräva av min son gentemot en ev bonuspappa.
    Så det skulle fungera lika bra hemma om du inte var där? 
  • KlokSomSkalman
    Brumma skrev 2014-06-19 22:35:50 följande:

Är det så att barnen vill bo på heltid hos pappan och pappan och TS anser att det fungerar får de ta o bestäms hur de vill ha det. Det är enklare att planera för alla inblandade om man VET att barnen bor heltid än att känna att man aldrig vet hur det ska bli...

Inte bara med mat utan även känslomässigt.

Fast där tycker vi olika.

Jag skulle aldrig kräva av mitt barn att, oavsett ålder, tvingas fatta ett permanent beslut på vart han vill bo. Han kommer alltid att få komma och gå som han vill. Både i mitt hem och i hans pappas hem. Ingen av oss kommer nånsin att neka honom att komma hem.
  • Ess
    Lillusen skrev 2014-06-19 22:35:53 följande:
    Men varför ska man göra så? Det är det här jag inte förstår mig på .... du och några till av gänget av bonusmammor skriver hela tiden att barnen är pappans ansvar och inte bonusmammans, fine, jag köper det även om vår familj aldrig skulle kunna leva på det sättet!

Men då finns det inget som heter att mamman ska betala underhåll, det är i så fall pappan som ska bestämma om han vill kräva mamman på underhåll!
    Det finns inget som heter att pappan ska vara hemma om barnen ska vara det, det är pappan som bestämmer om barnen ska vara hemma själv eller inte!

Har man valt att leva sitt familjeliv som skilda öar så kan man inte heller räkna med att ha några åsikter hur barnens umgänge ser ut med mamman och pappan.

I detta fall så finns det ett faktum, barnen har en mamma som inte fungerar. Barnen mår inte bra där och har under många år valt att ha sin hemvist hos sin pappa. Faktum är att det finns ingen mamma och pappas vecka, det finns bara i de vuxnas huvuden hur det "ska" vara.
    Självklart så ska hon betala underhåll om hon inte har halvtid. 
    I övrigt så tycker jag att ts ska gå undan helt från barnen och låta föräldrarna lösa ansvarsbiten själva.
  • KlokSomSkalman

Men varför ska man göra så? Det är det här jag inte förstår mig på .... du och några till av gänget av bonusmammor skriver hela tiden att barnen är pappans ansvar och inte bonusmammans, fine, jag köper det även om vår familj aldrig skulle kunna leva på det sättet!

Men då finns det inget som heter att mamman ska betala underhåll, det är i så fall pappan som ska bestämma om han vill kräva mamman på underhåll!

Det finns inget som heter att pappan ska vara hemma om barnen ska vara det, det är pappan som bestämmer om barnen ska vara hemma själv eller inte!

Har man valt att leva sitt familjeliv som skilda öar så kan man inte heller räkna med att ha några åsikter hur barnens umgänge ser ut med mamman och pappan.

I detta fall så finns det ett faktum, barnen har en mamma som inte fungerar. Barnen mår inte bra där och har under många år valt att ha sin hemvist hos sin pappa. Faktum är att det finns ingen mamma och pappas vecka, det finns bara i de vuxnas huvuden hur det "ska" vara.

Fy fan va bra skrivet!!!
  • Lillusen
    MxMeNow skrev 2014-06-19 15:35:35 följande:

Anser du.
    Du och jag tycker egentligen lika, men för mig är att om jag nu skulle träffat en man som inte skulle vilja vara en del av mitt familjeliv till 100% så skulle jag självklart bli ledsen, men jag kan aldrig kräva det av honom. Då måste jag välja hur viktigt det är för mig och antingen så fortsätter jag förhållandet och respekterar därmed hans val, eller så kan jag inte acceptera det och då får vi gå skilda vägar.
  • KlokSomSkalman
    AnooYoo skrev 2014-06-19 22:41:26 följande:

Så det skulle fungera lika bra hemma om du inte var där? 

I tidigare tonåren - absolut!

Varför skulle det inte fungera, menar du?
  • Brumma

Men barnen ÄR INTE hemma själva. Det är ju det som är poängen. Alltså är det inte upp till pappan att bestämma ensam, alla vuxna i ett hem som påverkas av ett beslut skall naturligtvis vara med och ta beslutet. Eller förespråkar du diktatorskap samt att bonusföräldrar är livegna som skall rätta sig efter "herrens" beslut?

Vad gäller underhåll... Det finns ett flertal aspekter här - först o främst är det faktiskt pengar som skall gå till barnen. Har man inget behov av underhåll är väl det minsta man kan göra att sätta undan underhållet till barnen på ett sparkonto. Sedan har vi aspekten på om man har gemensam ekonomi eller inte. Betalar pappan ALLT för sina barn - del i hyra, all mat, el, aktiviteter, veckopeng, presenter osv så är det upp till pappan. Om man däremot har gemensam ekonomi så är det inte upp till pappan att bestämma då det påverkar TS ekonomiskt.

Även hör undrar jag i vilket århundrade du lever i som anser att en har bestämmanderätt över ngn annans liv o tillgångar.

Det där med att man inte har ngt att säga till om angående umgänget är så långt från denna diskussion att det nästan inte är vört att bemöta det. Men skall göra det ändå.... Det PÅVERKAR TS.... Det handlar inte om umgänge med pappan. Pappan ÄR INTE HEMMA!!!!!

Och jo, jag är bonusmamma som valt att ta fullt föräldraansvar för min bonus tillsammans med min man när hon är här. Ofta har jag tagit mer ansvar men det har varit mitt VAL. Och det här är inte TS val och är därför inte jämförbart med hur din och min bonusfamilj fungerar.
  • Ess
    KlokSomSkalman skrev 2014-06-19 22:41:49 följande:
    Fast där tycker vi olika.

Jag skulle aldrig kräva av mitt barn att, oavsett ålder, tvingas fatta ett permanent beslut på vart han vill bo. Han kommer alltid att få komma och gå som han vill. Både i mitt hem och i hans pappas hem. Ingen av oss kommer nånsin att neka honom att komma hem.
    Men om han kommer varenda kväll när du jobbar och inte lagar mat åt sig, utan möjligen tar en macka. Sen förutsätter jag att han är som många andra barn när dom har fri tillgång till en dator, han sitter där halva natten. Sen ska du efter några timmars sömn dra upp honom ur sängen och få iväg honom till skolan............
    Eller så drar han hem till sin sovande pappa sent på natten innan du kommer hem och lägger sig och sover. Är pappa då inte riktigt kry så vet han inte att han varit borta, och har troligen inte heller orken att tvinga honom ur sängen och till skolan.

Hade du inte själv insett då att det inte var förenligt med dina arbetstider?
    Antingen hade han fått va hos den andra föräldern när det var meningen, så att han sett till att han åt, kom i säng och upp på morgonen.
    Annars hade du fått byta jobb, eller åtminstone arbetstider.
  • AnooYoo
    KlokSomSkalman skrev 2014-06-19 22:48:53 följande:
    I tidigare tonåren - absolut!

Varför skulle det inte fungera, menar du?
    Jag vet inte. Jag har bara fått intrycket här på familjeliv att det är viktigt att föräldrarna finns där för barnen. Jag startade en tråd för att kolla ifall några andra har en annan åsikt om vad omsorg om barn ska innebära.
Svar på tråden mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang