• sally67

mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang

Den veckan som de bor hos sin mamma är de 2 tjejer 11 å 13 år hos oss å äter,tittar på tv mm . Pappan jobbar den veckan eftermiddag så jag har egentligen barnfritt . Jag tar påpekat detta flera gånger men får bara till svars att det är deras hem , jo men inte mamma veckan å inte när deras pappa inte är hemma då brukar de ringa honom å så ger han sin tillåtelse att vara hos mig. Idag nekade jag dom mat , att de fick gå hem till mamman å äta om de var hungriga,allt detta har pågått i 4 år hur mycket jag än har tjatat om att jag inte ska stå för umgänget mammaveckan

• Svar på tråden mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang
  • Anonym (sdf)
    sextiotalist skrev 2014-06-19 20:22:07 följande:
    Men om Ts har sett fram mot en helkväll själv hemma, karln är borta, hon har spetsat in sig på ett tv-program, ligga i soffan och äta delikatesser, ska hon avstå från detta.
    De gångerna jag är barnfri (och karlfri) så tycker jag det är skönt att göra sådant.
    Om det är så att barnen inte mår bra hemma hos mamman som gått och lagt sig kl 19 och inte har mat hemma bör de få vistas i deras andra hem oavsett hur TS tänkt sig kvällen.
    Hon kan ligga i soffan framför tv:n och äta delikatesser ändå. Barnen kan väl antingen vara med, eller vara på sina rum. Hon måste inte avstå från något hon tänkt. Men barnen har rätt att vara där, och deras välbefinnande kommer före TS behov av en slapparkväll i soffan med delikatesser.
  • Ess
    Backpacker skrev 2014-06-19 19:45:44 följande:
    Hon är INTE egoistisk och elak om hon väljer att inte ta hand om HANS barn - oavsett om det är HANS vecka eller inte.
    Det jag säger är att hon kan inte neka HANS barn att vistas i hemmet - som även är BARNENS hem.
    Jag anser att de barnen är lite väl unga för att klara sig så pass på egenhand som du skriver.

Jag struntade i min mans barn och de fick själva laga mat och ta hand om sig, MEN de var 15-16 år gamla. Dvs fullt kapabla att även klara av om det ev skulle hända något.
    Ville dom sitta och surfa och spela datorspel till 2 på natten, så var dom även gamla nog att ta konsekvensen av det morgonen efter när dom skulle upp.

Hos ts tycker jag det är urdåligt och slappt av föräldrarna att inte se till att barnen antingen ÄR hos mamman när det är hennes vecka. Annars får pappan ta konsekvensen av det och inte jobba kväll när de kommer, även om det inte är hans vecka. En av föräldrarna måste ta ansvar och finnas där för barnen.
  • Anonym (fy)
    Anonym (sdf) skrev 2014-06-19 20:28:53 följande:
    Om det är så att barnen inte mår bra hemma hos mamman som gått och lagt sig kl 19 och inte har mat hemma bör de få vistas i deras andra hem oavsett hur TS tänkt sig kvällen.
    Hon kan ligga i soffan framför tv:n och äta delikatesser ändå. Barnen kan väl antingen vara med, eller vara på sina rum. Hon måste inte avstå från något hon tänkt. Men barnen har rätt att vara där, och deras välbefinnande kommer före TS behov av en slapparkväll i soffan med delikatesser.

Jag håller med dig 100% i detta.
    Så himla sant , det är deras andra hus också .
    Det är inte deras fel om barnens mamma är ''deprimerad''
    om du Stänger dörren vem ska barnen gå till då ?
  • Starkast
    BioBonus skrev 2014-06-19 14:07:50 följande:
    Jag förstår inte - var läser du att TS bonusbarn inte känner att de tillhör en familj? Annat än att de tyvärr verkar ha en mamma som inte klarar av att ta hand om dem.

En fråga kring hur ni då gör i er vardag - planerar du din vardag (mat, fritid, arbete etc) alltid utifrån den premissen att barnen kan dyka upp hos dig även på pappans veckor? Lagar du alltid mat som om ni ska vara säg fem till middagen istället för två? Jobbar du aldrig över på din barnfria vecka utifallatt dina barn väljer att komma hem till dig istället?
    Om man inte får vara hos sin familj hela tiden så tillhör man den inte på heltid nej.

Ja naturligtvis ingår mina barn så mycket i mitt liv att de får komma hit exakt när de vill.
    Är för lite mat lagad eller jag redan ätit är det inte svårare att laga mer mat då än vad det är när ett par kompisar dyker upp. Inget som jag någonsin kommer se som ett problem nej.

Skulle jag inte vara hemma så har de egna nycklar och tar sig in på egen hand. Och ja, det är OAVSETT situation ALLTID en glad överraskning.

Och det är inte svårare att styra om saker än vad det är när de är hos mig eller när alla bodde tillsammans. Mina barn är ALLTID mina barn. Kommer aldrig inträffa att jag bara är förälder på halvtid. Mina barn tillhör sina TVÅ familjer på HELTID. Inte bara när det passar in i schemat.
  • Ess
    OM barnen inte mår bra hos sin mamma, så är det PAPPAN som ska finnas där och ställa upp för sina barn.
    Skulle han ta dem på heltid så får han också göra förändringar i sin tillvaro som gör det möjligt att ta hand om dem.
  • Anonym (sdf)
    Ess skrev 2014-06-19 20:45:31 följande:
    OM barnen inte mår bra hos sin mamma, så är det PAPPAN som ska finnas där och ställa upp för sina barn.
    Skulle han ta dem på heltid så får han också göra förändringar i sin tillvaro som gör det möjligt att ta hand om dem.
    Tror du inte det finns många föräldrar som jobbar tex 8-17 trots att barnens skoldag är slut kl 14? Barn i åldern 11 och 13 år är vana att gå hem själva efter skolan och behöver inte barnvakt. Inte ens om pappan skulle vara ensamstående skulle han ju behöva ändra på sitt schema. TS säger att han jobbar eftermiddag, inte att han jobbar kväll.
  • Brumma
    Alltså... Om barnen är tillräcklig stora för att klara sig själva, fixa egen mat samt inte vara TS till "besvär" (tex vara på sina rum som du föreslog) - är de då inte tillräckligt stora att klara av att fixa ngt även hemma hos sin mamma? Klarar de sig utan TS så ärvdes väl inga som helst problem att mamman lägger sig kl 19?

Om de är tillräckligt stora att klara sig själv menar jag...

Eller är de bara kapabla till att klara sig själva om TS är där o tar hand om allt åt dem?
  • Anonym (sdf)
    Brumma skrev 2014-06-19 20:53:27 följande:
    Alltså... Om barnen är tillräcklig stora för att klara sig själva, fixa egen mat samt inte vara TS till "besvär" (tex vara på sina rum som du föreslog) - är de då inte tillräckligt stora att klara av att fixa ngt även hemma hos sin mamma? Klarar de sig utan TS så ärvdes väl inga som helst problem att mamman lägger sig kl 19?
    Om de är tillräckligt stora att klara sig själv menar jag...

Eller är de bara kapabla till att klara sig själva om TS är där o tar hand om allt åt dem?
    Visst är det så. Förutsatt att mamman har några som helst basvaror hemma, eller att barnen får pengar så att de kan handla sin mat. Finns det inget i kylskåpet eller skåpen i övrigt är det svårt nog för vem som helst att fixa något att äta.
  • Brumma
    Anonym (sdf) skrev 2014-06-19 20:59:54 följande:
    Visst är det så. Förutsatt att mamman har några som helst basvaror hemma, eller att barnen får pengar så att de kan handla sin mat. Finns det inget i kylskåpet eller skåpen i övrigt är det svårt nog för vem som helst att fixa något att äta.
    Absolut. Men som flera skrivit ovan - är man barnfri en vecka planerar man handlingen efter det och då är det ju inte säkert det finns hemma hos TS o pappan heller.

Är det då illa att det inte finns mat hemma är det dags för pappan att ta sitt ansvar (SITT, inte låta TS ta ansvaret) och ha barnen på heltid.
Svar på tråden mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang