• sally67

mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang

Den veckan som de bor hos sin mamma är de 2 tjejer 11 å 13 år hos oss å äter,tittar på tv mm . Pappan jobbar den veckan eftermiddag så jag har egentligen barnfritt . Jag tar påpekat detta flera gånger men får bara till svars att det är deras hem , jo men inte mamma veckan å inte när deras pappa inte är hemma då brukar de ringa honom å så ger han sin tillåtelse att vara hos mig. Idag nekade jag dom mat , att de fick gå hem till mamman å äta om de var hungriga,allt detta har pågått i 4 år hur mycket jag än har tjatat om att jag inte ska stå för umgänget mammaveckan

• Svar på tråden mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang
  • Lillusen
    Ess skrev 2014-06-19 22:42:26 följande:
    Självklart så ska hon betala underhåll om hon inte har halvtid. 
    I övrigt så tycker jag att ts ska gå undan helt från barnen och låta föräldrarna lösa ansvarsbiten själva.
    Nej det är inte självklart, jag har själv valt att inte avkräva mitt ex underhåll de perioder då barnen bott hos oss på heltid. Nu har jag och min man gemensam ekonomi och vi är rörande överens om detta. Men skulle vi haft den uppdelningen som du och din man verkar ha haft så skulle han inte fått vara en del i det beslutet, mina pengar och barn, mina beslut.

Ibland kräver livet udda lösningar och det är värt det så länge mina barn mår bra.
  • Brumma
    KlokSomSkalman skrev 2014-06-19 22:41:49 följande:
    Fast där tycker vi olika.

Jag skulle aldrig kräva av mitt barn att, oavsett ålder, tvingas fatta ett permanent beslut på vart han vill bo. Han kommer alltid att få komma och gå som han vill. Både i mitt hem och i hans pappas hem. Ingen av oss kommer nånsin att neka honom att komma hem.
    Och det är så ni vill ha det. Här däremot vill inte alla inblandade vuxna ha det så och då går man se sig om efter andra lösningar.

Sedan kan jag tycka att det inte är ok att barnen byter åsikt om var de vill bo hela tiden. Det är ju väldigt kött att byta varje gång man har en konflikt med sin förälder tex, då vill man bo hos den andra istället. O sedan åt andra hållet.

Bra grogrund för konflikträdda vuxna senare i livet...

Sedan - min bonus har alltid varit och kommer alltid att vara välkommen hit. Men hon kollar av om det funkar först. Är vi hemma? (Nej det funkar inte annars för hon gör inte sina läxor, hon spelar dator hela natten samt hon kan inte laga mat).

Hon kan om det krisar ringa mig, sin bonusmamma, vilken tid på dygnet som helst och jag hade självklart satt mig i bilen o kört två timmar för att hämta henne. Men det innebär inte att hon utnyttjar det om det inte behövs.
  • Brumma
    KlokSomSkalman skrev 2014-06-19 22:48:53 följande:
    I tidigare tonåren - absolut!

Varför skulle det inte fungera, menar du?
    Som jag skrivit ovan är min bonus i tidiga tonåren och hon gör inte läxorna om hon inte blir påmind. Hon spelar gärna dator eller chattar fram till småtimmarna om ingen säger att det börjar bli sent. Hon kan inte laga mat (hon håller på att lära sig men än finkar det inte) och det är inte bra för en växande tonåring att leva på mackor.

Bland annat...
  • KlokSomSkalman
    Ess skrev 2014-06-19 22:49:57 följande:

Men om han kommer varenda kväll när du jobbar och inte lagar mat åt sig, utan möjligen tar en macka. Sen förutsätter jag att han är som många andra barn när dom har fri tillgång till en dator, han sitter där halva natten. Sen ska du efter några timmars sömn dra upp honom ur sängen och få iväg honom till skolan............

Eller så drar han hem till sin sovande pappa sent på natten innan du kommer hem och lägger sig och sover. Är pappa då inte riktigt kry så vet han inte att han varit borta, och har troligen inte heller orken att tvinga honom ur sängen och till skolan.

Hade du inte själv insett då att det inte var förenligt med dina arbetstider?

Antingen hade han fått va hos den andra föräldern när det var meningen, så att han sett till att han åt, kom i säng och upp på morgonen.

Annars hade du fått byta jobb, eller åtminstone arbetstider.

Eh, ja? Jag anser också att det är pappans ansvar. Jag tycker inte att hans flickvän behöver ta ansvar ens när det är "pappavecka". Det jag säger är att pappans hem är barnens hem precis lika mycket som det är flickvännens hem. Ingen kan stänga dörren för någon.
  • Anonym (sdf)
    Brumma skrev 2014-06-19 22:59:28 följande:
    Som jag skrivit ovan är min bonus i tidiga tonåren och hon gör inte läxorna om hon inte blir påmind. Hon spelar gärna dator eller chattar fram till småtimmarna om ingen säger att det börjar bli sent. Hon kan inte laga mat (hon håller på att lära sig men än finkar det inte) och det är inte bra för en växande tonåring att leva på mackor.
    Bland annat...
    Alla är ju olika men det finns en hel del personer i tidiga tonåren som mycket väl fixar att laga mat, och som gör sina läxor. Vad gäller datorn kan man ju ha den tidsinställd så att man bara kan sitta uppe till en viss tid. Med mera...
  • KlokSomSkalman
    Brumma skrev 2014-06-19 22:56:42 följande:

Och det är så ni vill ha det. Här däremot vill inte alla inblandade vuxna ha det så och då går man se sig om efter andra lösningar.

Sedan kan jag tycka att det inte är ok att barnen byter åsikt om var de vill bo hela tiden. Det är ju väldigt kött att byta varje gång man har en konflikt med sin förälder tex, då vill man bo hos den andra istället. O sedan åt andra hållet.

Bra grogrund för konflikträdda vuxna senare i livet...

Sedan - min bonus har alltid varit och kommer alltid att vara välkommen hit. Men hon kollar av om det funkar först. Är vi hemma? (Nej det funkar inte annars för hon gör inte sina läxor, hon spelar dator hela natten samt hon kan inte laga mat).

Hon kan om det krisar ringa mig, sin bonusmamma, vilken tid på dygnet som helst och jag hade självklart satt mig i bilen o kört två timmar för att hämta henne. Men det innebär inte att hon utnyttjar det om det inte behövs.

Att tvingas se sin mamma djupt deprimerad är alltså ingen kris för dessa barn, menar du?
  • Anonym (sdf)
    Brumma skrev 2014-06-19 22:49:04 följande:
    Det där med att man inte har ngt att säga till om angående umgänget är så långt från denna diskussion att det nästan inte är vört att bemöta det. Men skall göra det ändå.... Det PÅVERKAR TS.... Det handlar inte om umgänge med pappan. Pappan ÄR INTE HEMMA!!!!!
    Du har rätt. Det handlar inte om umgänge med pappan. Det handlar om boende. Barnen har två hem, varav det ena inte fungerar bra och därför väljer de att vistas i hemmet där de åtminstonde trivs lite bättre. Inte för att umgås med sin pappa, utan för att ha en trygg plats som sitt hem.
  • Ess
    Lillusen skrev 2014-06-19 22:54:30 följande:
    Nej det är inte självklart, jag har själv valt att inte avkräva mitt ex underhåll de perioder då barnen bott hos oss på heltid. Nu har jag och min man gemensam ekonomi och vi är rörande överens om detta. Men skulle vi haft den uppdelningen som du och din man verkar ha haft så skulle han inte fått vara en del i det beslutet, mina pengar och barn, mina beslut.

Ibland kräver livet udda lösningar och det är värt det så länge mina barn mår bra.
    Jag tycker det är en självklarhet att betala underhåll. 
  • Lillusen
    Brumma skrev 2014-06-19 22:49:04 följande:
    Men barnen ÄR INTE hemma själva. Det är ju det som är poängen. Alltså är det inte upp till pappan att bestämma ensam, alla vuxna i ett hem som påverkas av ett beslut skall naturligtvis vara med och ta beslutet. Eller förespråkar du diktatorskap samt att bonusföräldrar är livegna som skall rätta sig efter "herrens" beslut?

Vad gäller underhåll... Det finns ett flertal aspekter här - först o främst är det faktiskt pengar som skall gå till barnen. Har man inget behov av underhåll är väl det minsta man kan göra att sätta undan underhållet till barnen på ett sparkonto. Sedan har vi aspekten på om man har gemensam ekonomi eller inte. Betalar pappan ALLT för sina barn - del i hyra, all mat, el, aktiviteter, veckopeng, presenter osv så är det upp till pappan. Om man däremot har gemensam ekonomi så är det inte upp till pappan att bestämma då det påverkar TS ekonomiskt.

Även hör undrar jag i vilket århundrade du lever i som anser att en har bestämmanderätt över ngn annans liv o tillgångar.

Det där med att man inte har ngt att säga till om angående umgänget är så långt från denna diskussion att det nästan inte är vört att bemöta det. Men skall göra det ändå.... Det PÅVERKAR TS.... Det handlar inte om umgänge med pappan. Pappan ÄR INTE HEMMA!!!!!

Och jo, jag är bonusmamma som valt att ta fullt föräldraansvar för min bonus tillsammans med min man när hon är här. Ofta har jag tagit mer ansvar men det har varit mitt VAL. Och det här är inte TS val och är därför inte jämförbart med hur din och min bonusfamilj fungerar.
    Du läser verkligen inte vad jag skriver.

Jag skriver att OM man väljer att leva livet så att man inte tar någon som helst ansvar för den andra partnerns barn, då kan man inte heller nästa sekund att jag tänker bestämma hur du tar hand om dom.

I just det här fallet har vi ingen aning om TS ens måste laga mat, det vi vet är att TS är irriterad över det hela även när pappan är hemma (vilket alltså innebär att pappan inte jobbar eftermiddag varannan vecka)

Vi vet inte heller om TS i så fall sagt till sin man att de här veckorna vill jag inte ha ansvar för för barnen så du får försöka hitta en lösning så att barnen kan ta hand om sig själva.

Jag tycker inte heller att det är optimalt att en 11 åring är ensam hemma (13 åringen helt okej) Men det kan ju vara så att 13 åringen tar ansvar för sitt syskon.
    Det finns MASSOR av sätt att lösa detta utan att säga att barnen inte får vara där, utan att säga att man ska ta nycklarna, utan att säga att man ska sätta in extra lås. Jag tycker inte att det finns NÅGON ursäkt för att hindra ett barn att vara i sitt eget hem OM det går att lösa så att barnen har det bra även om pappa eller mamma inte är där.

Sen kan du läsa mitt andra inlägg om underhåll, det finns massor av skäl till detta, men ALLT är för att jag och min man har barnens bästa i fokus.
  • AnooYoo
    KlokSomSkalman skrev 2014-06-19 23:04:21 följande:
    Eh, ja? Jag anser också att det är pappans ansvar. Jag tycker inte att hans flickvän behöver ta ansvar ens när det är "pappavecka". Det jag säger är att pappans hem är barnens hem precis lika mycket som det är flickvännens hem. Ingen kan stänga dörren för någon.

Fast det blir ju ts ansvar om hon är där. Det är svårt att ha en relation till barnen under umgängesveckan och sedan ignorera dem övrig tid. Ska ts sitta i myssoffan och äta delikatesser medan två barn i yngre tonåren stökar runt i köket och kommer in och frågar saker och kunna njuta av det ostörd? Knappast. 

Och om barn i den åldern inte behöver tillsyn kan de ju som sagt göra samma saker hemma där mamman ignorerar dem som hos ts när hon gör det.

Svar på tråden mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang