• marie 1983

Bf mars 2015

Hejsan ja plussade igår har Bf omkring 1/3 är det fler så kan vi följas åt :)

• Svar på tråden Bf mars 2015
  • trytofindme
    HoppasHoppas1 skrev 2014-08-06 20:04:41 följande:

Hej! Jag behöver ert råd angående en sak. Vad tänker ni om KUB-test? Ska man eller ska man inte. Jag är "bara" 29 år och inom vårt landsting erbjuds man bara testet från 33 år ålder. Det finns dock privata kliniker man kan vända sig till, kostat några tusenlappar. Vad säger ni?

Det beror ju helt på hur du känner om det sjukke visa sig vara hög risk för ett sjukt barn. Det kan ingen annan bestämma åt dig. Känner du att du inte klarar av det och tänker ta bort barnet tycker jag att du ska göra KUB-test. Kommer du fullfölja graviditeten oavsett ser jag inte vitsen med det faktiskt.
  • trytofindme
    trytofindme skrev 2014-08-06 20:09:57 följande:
    Det beror ju helt på hur du känner om det sjukke visa sig vara hög risk för ett sjukt barn. Det kan ingen annan bestämma åt dig. Känner du att du inte klarar av det och tänker ta bort barnet tycker jag att du ska göra KUB-test. Kommer du fullfölja graviditeten oavsett ser jag inte vitsen med det faktiskt.
    Skulle*
  • Lavish

Vi ska göra KUB men hos oss erbjuds det gratis. Vi har både ryggmärgsbråck och downs syndrom i närmaste familjen, därför gör vi det (jag är 29). Jag är inte alls säker på att vi kommer att avbryta även om det skulle visa sig vara något sånt, troligtvis inte.

Men dels kommer jag lida av svår ångest för att det kan vara DS, som är min värsta mardröm, ända fram till förlossningen och jag tror inte det är bra för vare sig mig eller barnet med att jag ska må så dåligt. Dels, om barnet har nått sånt, vill jag få en chans att förbereda mig mentalt, för skulle jag få veta att jag blivit mamma till ett barn med DS på förlossningen mitt i allt kaos och elände man har då, så skulle det nog kunna sluta riktigt, riktigt illa med min mentala hälsa. 

• Madelia

Hej! Jag behöver ert råd angående en sak. Vad tänker ni om KUB-test? Ska man eller ska man inte. Jag är "bara" 29 år och inom vårt landsting erbjuds man bara testet från 33 år ålder. Det finns dock privata kliniker man kan vända sig till, kostat några tusenlappar. Vad säger ni?

Vi ska göra KUB-testet privat och har bokat tid, jag tror det skulle kosta oss 1600 och då får man ett par bilder med sig. Jag är bara 27, i vårat landsting erbjuds dock ingen göra KUB. Jag tycker egentligen inte det är jätteviktigt då vi inte borde ha så mycket att oroa oss för, men min sambo tyckte att vi skulle göra det. Jag ser det som ett tillfälle att få se om det finns något levande alls därinne så tidigt som möjligt och slippa vänta till RUL.
  • trytofindme
    Längtan1986 skrev 2014-08-06 20:19:55 följande:

Ingen????

Någon nerv i kläm? Diskbråck? Går bara att spekulera innan du fått hjälp via vården. Verkar inte som att det är så många som har egna erfarenheter tyvärr.
  • Madelia

Kanske ska tillägga att vi är överens om hur vi resonerar om det skulle visa dig vara en hög sannolikhet för kromosomfel.
  • trytofindme
    Madelia skrev 2014-08-06 21:23:38 följande:
    Vi ska göra KUB-testet privat och har bokat tid, jag tror det skulle kosta oss 1600 och då får man ett par bilder med sig. Jag är bara 27, i vårat landsting erbjuds dock ingen göra KUB. Jag tycker egentligen inte det är jätteviktigt då vi inte borde ha så mycket att oroa oss för, men min sambo tyckte att vi skulle göra det. Jag ser det som ett tillfälle att få se om det finns något levande alls därinne så tidigt som möjligt och slippa vänta till RUL.
    Vi vill också göra KUB-test privat, men måste i så fall åka 20mil enkel resa till Uppsala, och jag vet inte ens vilken klinik jag kan vända mig till. Lutar väl åt att det inte blir något alls :(
  • Madelia
    trytofindme skrev 2014-08-06 22:33:54 följande:
    Vi vill också göra KUB-test privat, men måste i så fall åka 20mil enkel resa till Uppsala, och jag vet inte ens vilken klinik jag kan vända mig till. Lutar väl åt att det inte blir något alls :(
    Ja, oj. Det var långt, ni har inte möjlighet att få göra men betala för det på något landsting i närheten som erbjuder det? Vi ska till Sthlm, har en bra bit vi med, men inte riktigt lika långt. Fick dessutom göra blodprovet här hemma, så blir bara en resa.