• marie 1983

Bf mars 2015

Hejsan ja plussade igår har Bf omkring 1/3 är det fler så kan vi följas åt :)

• Svar på tråden Bf mars 2015
  • cherrykola
    Hallon16 skrev 2014-07-27 22:20:41 följande:

Hallå alla ni omföderskor eller ni andra som kanske vet. Är (som säkert det flesta) rädd att mitt foster inte har något hjärtljud (är i vecka 8 nu). Jag har inskrivning hos barnmorskan den 8/8. Hur går det till efter det? Måste man vänta till ultraljud för att se om barnet faktiskt lever? I vilken vecka gör man ultraljud? Känns som det kommer gå många veckor innan man vet att allt är safe. :- /

I Uppsala gör man bara ett ultraljud i vecka 18-20. Men man lyssnar på hjärtat också men minns inte när det är.
    You're such a puppet on string. You don't get it!
  • Petra 334
    Hallon16 skrev 2014-07-27 22:20:41 följande:

Hallå alla ni omföderskor eller ni andra som kanske vet. Är (som säkert det flesta) rädd att mitt foster inte har något hjärtljud (är i vecka 8 nu). Jag har inskrivning hos barnmorskan den 8/8. Hur går det till efter det? Måste man vänta till ultraljud för att se om barnet faktiskt lever? I vilken vecka gör man ultraljud? Känns som det kommer gå många veckor innan man vet att allt är safe. :- /

Det är lite olika i olika landsting om man erbjuds kub eller inte. Annars är rul i v18-20 ca men man brukar kunna få höra hjärtljuden via doppler tidigare :)
  • RoZ29

Hej!

Jag har ett slitsamt och ansträngande jobb, med mycket buller och vibrationer.

Jag läste genom arbetsmiljölagen för gravida och det va inte "lagligt" att jobba som jag gör när man är gravid. Nu är ju bara frågan, hur skadligt är vibrationerna och allt skit och tunga lyft för fostret så här tidigt? Kan det bli en ökad risk för missfall? Har jag sagt att detta är mitt första barn och är hur nojig som helst!!?! ????

• Petra 334
    RoZ29 skrev 2014-07-29 09:20:26 följande:

Hej!

Jag har ett slitsamt och ansträngande jobb, med mycket buller och vibrationer.

Jag läste genom arbetsmiljölagen för gravida och det va inte "lagligt" att jobba som jag gör när man är gravid. Nu är ju bara frågan, hur skadligt är vibrationerna och allt skit och tunga lyft för fostret så här tidigt? Kan det bli en ökad risk för missfall? Har jag sagt att detta är mitt första barn och är hur nojig som helst!!?! ????

Din arbetsgivare ska göra en riskanalys när du berättar att du är gravid (om det inte redan är gjort sedan tidigare) där ska allt sådant tas med. Buller, vibrationer, kemikalier och dyl. Tror att upp till 80dcb är helt ok. Vissa typer av vibrationer är inte bra. Döms dina arbetsuppgifter ut som för farliga ska en förfrågan om förflyttning göras. Är det inte möjligt har man rätt att bli avstängd med havandeskapspenning. Det kan man annars få tidigast 60 dagar innan bf.
  • HoppasHoppas1

Hej! Jag vill rådfråga er om en sak. Dagen innan jag plussade (5+2) blev min hund akut sjuk och vi car tvugna att ta honom till djursjukhuset. Där utfördes en röntgen. Jag använde självklart en sån skyddsväst, men jag undrar om jag ska vara orolig att barnet har kommit till skada?!

• Lejonhierta
    HoppasHoppas1 skrev 2014-07-29 12:12:32 följande:

Hej! Jag vill rådfråga er om en sak. Dagen innan jag plussade (5+2) blev min hund akut sjuk och vi car tvugna att ta honom till djursjukhuset. Där utfördes en röntgen. Jag använde självklart en sån skyddsväst, men jag undrar om jag ska vara orolig att barnet har kommit till skada?!

nej det tror jag inte du behöver vara. Jag blev bäckenröntgad samt röntgade händer och fötter i v4-5 när jag väntade ena sonen, sådär lagom innan jag upptäckte att jag var gravid. Läkaren på gyn sa att det inte är någon fara, man utsätts för lika mycket eller mer strålning då vi flyger. Hade det varit röntgen med kontrast av ens tarmar/njurar etc då ska man vara orolig. Sonen föddes då helt normal och fyller 12 om en månad.
  • HoppasHoppas1
    Lejonhierta skrev 2014-07-29 17:18:44 följande:

nej det tror jag inte du behöver vara. Jag blev bäckenröntgad samt röntgade händer och fötter i v4-5 när jag väntade ena sonen, sådär lagom innan jag upptäckte att jag var gravid. Läkaren på gyn sa att det inte är någon fara, man utsätts för lika mycket eller mer strålning då vi flyger. Hade det varit röntgen med kontrast av ens tarmar/njurar etc då ska man vara orolig. Sonen föddes då helt normal och fyller 12 om en månad.

Tack för ditt svar. Känner mig lungnare
  • Indla

Vill också hänga på. Jag är 28 och har BF 17/3 och det är vårt första barn. Har än så länge varit illamående, haft växande och ömmande bröst och trötthet. 

Vill också vara med på FB. Har addat dig Petra Högström. Hoppas det var ok :)

• Petra 334
    Indla skrev 2014-07-30 14:51:01 följande:

Vill också hänga på. Jag är 28 och har BF 17/3 och det är vårt första barn. Har än så länge varit illamående, haft växande och ömmande bröst och trötthet. 

Vill också vara med på FB. Har addat dig Petra Högström. Hoppas det var ok :)

Du är nog accepterad och tillagd i gruppen! :)