• Anonym (ledsen)

Styvmamma som nu ger upp!!!

Det enda jag vill få ut av den här tråden är stöd, behöver inga påhopp från alla ni som föraktar styvmammor som inte älskar sin situation.

Jag älskar min man, så enormt enormt mycket! Han är min själsfrände, en på miljonen! Trodde jag aldrig skulle träffa någon som han och kan i mitt hjärta inte tänka mig ett liv utan honom. MEN han har ett barn sedan innan, ett väldigt litet barn fortfarande och det är på grund av detta som jag i princip beslutit mig för att lämna honom.

Trodde att det skulle gå, satsade allt in i det här förhållandet och vi har köpt hus o bil tillsammans. Dock så vill jag ha barn och alla sorger, svartsjuka och komplexa situationer som ligger framför mig skrämmer mig enormt. Speciellt eftersom jag redan känner av det...

-Han har redan upplevt allt med graviditet o barn med någon annan och jag kan aldrig dela det med honom.
    -Hans barn är centrum i hans liv (självklart ska det vara så) och han ser knappt mig när barnet är med.
    -Barnet är oförskämt, dåligt uppfostrat o har dåliga vanor o det är ingen person jag vill ska vara kommande syskon o vårt gemensamma barn. 
    -Hans ex kommer alltid vara en tredjedel av vårt förhållande o indirekt styra mitt o mina barns liv.
    -Glömde jag säga att hans familj äääälskar hans ex och de är alla bästisar.

Det jag vill komma till är att jag MÅSTE ge upp mitt livs stora kärlek pga att han har barn och det gör sååå ont!! Jag vet inte vad jag ska göra längre! Givetvis var jag tvungen att köpa hus o bil med karln!

Är det någon som befinner sig i samma situation? Som också är ambivalent till situationen? Som också älskar sin man extremt mycket men har en stor klump i magen över hela den komplexa familjesituationen o känner instinktivt att det är dags att lämna INNAN man skaffar gemensamma barn o blir fast för alltid?

• Svar på tråden Styvmamma som nu ger upp!!!
  • smulpaj01
    Anonym (samma) skrev 2014-07-17 13:38:44 följande:

Skillnaden mellan om en man inte har barn sedan tidigare är att man inte behöver dras med hans ex i ens egen vardag och liv. Jag tror alla tycker det är ok med att mannen haft kvinnor tidigare, konstigt skulle det väl vara annars??? Men man behöver i alla fall inte ha dem närvarande i sitt eget liv, ingen som man behöver anpassa sig efter och ta hänsyn till. Det är nog det som är jobbigt anser jag, då det finns med barn från förr. Att flera utomstående personer ska lägga sig i ditt liv.

Nu när ts bonus är liten kanske det känns jobbigt med exet, men barn växer fort

Min bonus var 11 när jag träffade hennes pappa och den mamman har aldrig varit det minsta problem för mig/oss!
  • Anonym (förstår!)

Tummen upp till bullenochgrisen och Anonym (bonusmamma och mamma) ni kompletterade mitt långa inlägg bra

• Sephrenia89

Det enda jag saknar från mitt samboliv dvs mitt fd förförhållande är hans barn på 11 och 8 år :(

Förstår TS på sätt och vis men i mitt fall var det inte barnen som gjorde det utan mannen :/

• Anonym (uo)
    Sephrenia89 skrev 2014-07-17 19:53:51 följande:
    Det enda jag saknar från mitt samboliv dvs mitt fd förförhållande är hans barn på 11 och 8 år :(

Förstår TS på sätt och vis men i mitt fall var det inte barnen som gjorde det utan mannen :/
    Ta inte detta på fel sätt för jag menar inget illa men jag har läst många inlägg från dig om ditt ex och gud vad glad jag blev när jag läste detta. Du förtjänar så himla mycket bättre! Kram på dig 
  • Cabron

Nu har jag bara läst Ts inlägg o svar.
    Jag är inte i din situation själv utan har lite tankar o funderingar som kanske kan hjälpa ändå. Har sett lite runt omkring mig där det finns styvfamiljer o reflekterat över det själv.

Först. Kan folk inte komma med VETTIGA grejer utan att anklaga någon?!
    nu så fick jag det sagt...
    Jag försöker tänka mig in i din situation och jag förstår dig.

Att ni kan vara ärliga och gå i terapi är verkligen ett bra sätt för att få det att fungera. 
    Har ni samma öppna kommunikation med bio-mamman? För jag anser att du helt klart ska kunna uppfostra o säga till barnet lika hårt/skarpt som en bio-förälder. Då du ska vara en förälder, en del i eran familj. Så måste barnet visa o ge dig samma respekt som en bio. Den ska dock ha din respekt också.

Sen detta med "första" sakerna. Ingen graviditet/förlossning är som den andra lik! Ja, han kommer att ha varit med på en förlossning tidigare o en graviditet så klart, men se det som en fördel ist. Han kanske inte blir lika stressad osv utan kan ge dig mer stöd o tid när det är dags? Men jag förstår att de känns viktigt för dig. Så skulle du/ni välja att skaffa barn, be han att han INTE jämför din/eran graviditet/förlossning med exets. Det blir ju eran första gång iaf.

Se även till att ni får barnfria dagar med han nån gång i veckan. Ni har den "möjligheten" att få det då ni kan lämna hans barn hos mamman. För ni behöver helt klart hitta er igen. Lyckas ni stärka eran relation igen, så du blir mer säker o stabil i den så känns det kanske inte så mycket de gånger han hälsar på barnet före dig?

Jag hoppas verkligen att du/ni kan lösa detta! För det låter som att du älskar honom väldigt mycket, o då känns det synd att du ska behöva riva upp ditt liv för att bli ledsen.

Tycker du jag är långt ute och cyklar, säg gärna till! :)

• Phalaenopsis
    Jeaninne skrev 2014-07-17 14:31:43 följande:
    Fast angående detta med "rädda ur brinnande hus", så anser jag att barnet är ens ANSVAR. Det är inte en vuxen man på sätt, inte ens om man är gifta. Och att detta är viktigare än ens känslor för den ena eller andra individen. Men det förstår säkert du också!
    En medvetslös man och ett barn är båda mitt ansvar.
  • Ess
    Phalaenopsis skrev 2014-07-17 23:17:33 följande:
    En medvetslös man och ett barn är båda mitt ansvar.
    Händer det något så försöker man ju få alla med sig ut.

Den stora skillnaden ligger nog i att man inte tänker sig för om ens egna barn är inne i ett brinnande hus. Man rusar in även om försöket är dödsdömt, eftersom man/jag inte skulle vilja leva utan mina barn.
    Hans barn hade jag helt krasst kunnat leva utan, och hade kalkylerat riskerna innan jag gjort något.
  • Phalaenopsis
    Ess skrev 2014-07-17 23:34:16 följande:
    Händer det något så försöker man ju få alla med sig ut.

Den stora skillnaden ligger nog i att man inte tänker sig för om ens egna barn är inne i ett brinnande hus. Man rusar in även om försöket är dödsdömt, eftersom man/jag inte skulle vilja leva utan mina barn.
    Hans barn hade jag helt krasst kunnat leva utan, och hade kalkylerat riskerna innan jag gjort något.

Det är nog stor skillnad på hur gärna man riskerar livet vad gäller egna och andras barn, även om det är närståendes barn.
  • bullenochgrisen

Jag hade sprungit in oavsett om det varit sambons barn eller mina hundar. Jag hade inte klarat av att stå ute och se på. Men nu är vi inne på något helt annat. Och oavsett om sambon skulle vara beredd att dö för sitt barn så hade han säkerligen gjort det för dig också, det handlar inte om hur man agerar utan faktiskt hur viljan att agera är.

• Anonym (Milo)
    Cabron skrev 2014-07-17 22:29:19 följande:

Nu har jag bara läst Ts inlägg o svar.
    Jag är inte i din situation själv utan har lite tankar o funderingar som kanske kan hjälpa ändå. Har sett lite runt omkring mig där det finns styvfamiljer o reflekterat över det själv.

Först. Kan folk inte komma med VETTIGA grejer utan att anklaga någon?!
    nu så fick jag det sagt...
    Jag försöker tänka mig in i din situation och jag förstår dig.

Att ni kan vara ärliga och gå i terapi är verkligen ett bra sätt för att få det att fungera. 
    Har ni samma öppna kommunikation med bio-mamman? För jag anser att du helt klart ska kunna uppfostra o säga till barnet lika hårt/skarpt som en bio-förälder. Då du ska vara en förälder, en del i eran familj. Så måste barnet visa o ge dig samma respekt som en bio. Den ska dock ha din respekt också.

Sen detta med "första" sakerna. Ingen graviditet/förlossning är som den andra lik! Ja, han kommer att ha varit med på en förlossning tidigare o en graviditet så klart, men se det som en fördel ist. Han kanske inte blir lika stressad osv utan kan ge dig mer stöd o tid när det är dags? Men jag förstår att de känns viktigt för dig. Så skulle du/ni välja att skaffa barn, be han att han INTE jämför din/eran graviditet/förlossning med exets. Det blir ju eran första gång iaf.

Se även till att ni får barnfria dagar med han nån gång i veckan. Ni har den "möjligheten" att få det då ni kan lämna hans barn hos mamman. För ni behöver helt klart hitta er igen. Lyckas ni stärka eran relation igen, så du blir mer säker o stabil i den så känns det kanske inte så mycket de gånger han hälsar på barnet före dig?

Jag hoppas verkligen att du/ni kan lösa detta! För det låter som att du älskar honom väldigt mycket, o då känns det synd att du ska behöva riva upp ditt liv för att bli ledsen.

Tycker du jag är långt ute och cyklar, säg gärna till! :)

Fast då måste ju pappan och TS ta hand om barnet de gånger mamman vill vara ifred med sin sambo? Kunde ju fungera i en god relation mellan bioföräldrarna men denna situationen är lite knepig då det verkar uppgjort att pappan har barnet de dagar han är hemma (hur många dagar vet jag dock inte), är det få dagar umgänge låter det inte rimligt att låta barnet förlora umgänge.

En annan tanke är väl att pappan försöker byta jobb så han får både egentid med barnet och med TS, fast egentid med barnet gillade visst inte TS eftersom hon då kände sig undanskuffad.
Svar på tråden Styvmamma som nu ger upp!!!