• Anonym (Inte min)

Byter han bajsblöja?

Byter pappan till erat barn bajsblöja nån gång? 
    Eller blöja öht? 
    Min fästman kan byta nån kissblöja när jag inte är i närheten, men han vägrar bajsblöja.. Dock har det aldrig varit nån bajsblöja än när jag inte har varit i närheten, så är han själv så har han ju inget val, men av ren bekvämlighet antar jag så får jag byta den när jag är nära.. 
    Hon är 4 månader nu nästan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-03 23:57
    Jag kan ju tillägga att han är jättebra med henne annars, det är främst han som matar och leker tex.
    Just bajsblöjorna gillar han bara inte att ta.
    På BB tog han dock alla blöjor, han var snabb att säga " Åh, jag vill byta!! " när första blöjan skulle bytas :)

• Svar på tråden Byter han bajsblöja?
  • Diamant
    Anonym (Ruter dam) skrev 2014-08-05 13:16:15 följande:

Min man planerade och sparade semester och var ledig tillsammans med mig 2.5 månader när vår son föddes. Under den tiden ammade jag och sov och försökte träna mig i form igen medan han bytte alla blöjor.

Man får det som man förhandlar sig till här i livet, är du inte nöjd- förhandla bättre!

• Anonym (.)

Ingen av oss har bytt en bajsblöja på vår nu tre månader gamla son på en månad, ECar. Dock så tar jag mest sonen när han är bajsnödig, men det är för att sambon inte märker av lika lätt som jag när han är det och kan tro att sonen bara är grinig för att han är trött. Kissblöjor byter vi väl ungefär lika många.

• molly50
    Anonym (Inte min) skrev 2014-08-03 22:23:08 följande:

Byter pappan till erat barn bajsblöja nån gång? 
    Eller blöja öht? 
    Min fästman kan byta nån kissblöja när jag inte är i närheten, men han vägrar bajsblöja.. Dock har det aldrig varit nån bajsblöja än när jag inte har varit i närheten, så är han själv så har han ju inget val, men av ren bekvämlighet antar jag så får jag byta den när jag är nära.. 
    Hon är 4 månader nu nästan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-03 23:57
    Jag kan ju tillägga att han är jättebra med henne annars, det är främst han som matar och leker tex.
    Just bajsblöjorna gillar han bara inte att ta.
    På BB tog han dock alla blöjor, han var snabb att säga " Åh, jag vill byta!! " när första blöjan skulle bytas :)

Min man gör allt med våra barn. Han har bytt bajsblöjor på dem utan problem. Kissblöjor likaså.
    Han leker med dem,ger dem mat och han har tagit hand om dem om de har kräkts.
    Så han tar lika stort ansvar som jag.
    Han är,kort sagt,en underbar pappa och man.
    Mattias och Hannah.
  • Jeaninne

Min kusin var så äckelmagad, att hon absolut inte klarade att byta blöjor alls, eller sköta barnets hygien. Hennes man fick göra allt sådant när han var hemma, och på dagarna kom en tant från kommunen (minns inte vad hon hade för titel - "hemterapeut" kanske?) och hjälpte henne. Det funkade bra. 

Min kusin kräktes alltså så mycket att hon blev uttorkad och blev tvungen att läggas in med dropp, den första tiden när hon försökte. Så man ska komma ihåg att det finns olika skalor på det, och att alla människor inte KAN "rycka upp sig".

• Anonym (Verkar ok)

Min make har tagit de flesta blöjbyten från BB. Speciellt när det gäller bajs. Jag klarar inte av bajsblöjor av någon anledning. Självklart när jag är ensam med barnet har jag inget val men när han är hemma, säger jag till att han ska byta.
    Om han är hemma, vägrar jag i vissa fall gör jag det. Jag gör ändå en hel del annat. Men att byta bajsblöjor får han sköta, helst.

Allt beror på. Vad bidrar han med i hushållet och med barnet?

/kvinnan

• Johan75

Ytterligare en märklig tråd med saker som verkar få vissa att direkt dumpa sin partner oavsett hur det ser ut i övrigt. När jag läser tråden verkar det även som att det endast är män som ska dumpas ifall de inte klarar av att byta bajsblöjor. Kvinnor som mår illa av detta verkar man inte ha så mycket åsikter om alls. 

Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Inte min)
    Anonym (Va?) skrev 2014-08-05 09:18:48 följande:
    Varför ställde du frågan då?
    Intressant att veta hur andra har det, har några vänner vars killar inte heller är så förtjusta i bajsblöjor.
  • Anonym (Inte min)
    Anonym (Verkar ok) skrev 2014-08-05 22:24:15 följande:

Min make har tagit de flesta blöjbyten från BB. Speciellt när det gäller bajs. Jag klarar inte av bajsblöjor av någon anledning. Självklart när jag är ensam med barnet har jag inget val men när han är hemma, säger jag till att han ska byta.
    Om han är hemma, vägrar jag i vissa fall gör jag det. Jag gör ändå en hel del annat. Men att byta bajsblöjor får han sköta, helst.

Allt beror på. Vad bidrar han med i hushållet och med barnet?

/kvinnan

I hushållet delar vi oftast hälften hälften med allt. 
    Jag lagar mat en dag, han nästa, vi delar på disken och städ, ja sånt där. 
    Vad han bidrar med med barnet?  Oj, mycket. Han tex är ju bättre än mig på att få henne att skratta, han myser, matar henne, tar blöjor på natten och matar henne på natten om hon vaknar, leker med henne osv :) 
  • Anonym (Inte min)
    Johan75 skrev 2014-08-05 22:46:40 följande:

Ytterligare en märklig tråd med saker som verkar få vissa att direkt dumpa sin partner oavsett hur det ser ut i övrigt. När jag läser tråden verkar det även som att det endast är män som ska dumpas ifall de inte klarar av att byta bajsblöjor. Kvinnor som mår illa av detta verkar man inte ha så mycket åsikter om alls. 

Precis min tanke oxå.
  • Anonym (e)

Man ska heller inte underskatta hur jobbigt det är att komma till en helt ny kultur och anamma massa nya seder. Jag besöker ibland släkt utomlands och det kan vara väldigt jobbigt att behöva hoppa mellan mitt tänk och deras praktiska vanor som är helt annorlunda. Så det kan vara svårt för man som har växt upp i en annan kultur är börja anamma svenskt familjeliv.

• gbgumman

Ja lika självklart som ett mamman gör det.

• Anonym (Va?)
    Anonym (.) skrev 2014-08-05 17:22:16 följande:

Ingen av oss har bytt en bajsblöja på vår nu tre månader gamla son på en månad, ECar. Dock så tar jag mest sonen när han är bajsnödig, men det är för att sambon inte märker av lika lätt som jag när han är det och kan tro att sonen bara är grinig för att han är trött. Kissblöjor byter vi väl ungefär lika många.

Vem byter bajsblöjorna? Undrar eftersom ni inte gjort det i en månader nu?
  • sommar2001

Absolut gör han det. Med första barnet bytte jag inte många blöjor de första 3 månaderna. Vi tar varannan nu mer då det är en brottningsmatch att byta på nr 2..

• Anonym (.)
    Anonym (Va?) skrev 2014-08-06 21:31:44 följande:
    Vem byter bajsblöjorna? Undrar eftersom ni inte gjort det i en månader nu?
    Nähä, mitt svar verkade inte skickas iväg, provar igen då. Han bajsar i handfatet, vi ECar som sagt. Så torkar vi bara lilla stjärthålet och sköljer ur handfatet, båda av oss gör det, men mest jag.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Va?) skrev 2014-08-05 09:24:38 följande:
    Vad är det för en kultur ala 1800-tal? Min man kommer också från en kultur som HADE det så som du beskriver kanske två generationer tillbaka. Men redan hans pappa bytte blöjor och hjälpte till med matlagningen hemma. Min man gör ännu mer än så. Detta kallas evolution, varje generation är annorlunda, växer, inser och förstår. Nu när även kvinnorna arbetar så är det ganska självklart att även männen ska bidra lika mycket i hemmet. Tycker inte din man det?
    I hans kultur har dom inte kommit så långt än, i städerna börjar det först nu bli lite bättre, men ute landsbyggden är dom hopplöst efter i utvecklingen.
    Men som jag har skrivit flera gånger så är det ju inte så att han inte gör någonting. Jag arbetar 70% och han tar alltid dottern då (jobbar kvällar, nätter och helger) och sköter allting exemplariskt.
    Är vi båda hemma så överlåter han mycket av ansvaret om dottern på mig ja, men han hjälper ändå till om jag behöver det. Så han har utvecklast, vilket jag också har skrivit tidigare, han gör väldigt mycket som han inte ens hade haft en tanke på att göra i sitt hemland. Men han har bara bott i Sverige i 3 år, man kan inte begära att han på två sekunder ska släppa den kulturen och det tänkesätt han växt upp med i 24 år helt.   
  • Anonym (nej)
    Anonym (e) skrev 2014-08-06 00:17:08 följande:

Man ska heller inte underskatta hur jobbigt det är att komma till en helt ny kultur och anamma massa nya seder. Jag besöker ibland släkt utomlands och det kan vara väldigt jobbigt att behöva hoppa mellan mitt tänk och deras praktiska vanor som är helt annorlunda. Så det kan vara svårt för man som har växt upp i en annan kultur är börja anamma svenskt familjeliv.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Svar på tråden Byter han bajsblöja?