• Anonym (TS)

Skaffa gemensamma barn

Jag lever med min sambo och hans två barn. Min längtan efter barn är stor och jag känner att det snart är dags att börja försöka. Problemet är bara det att jag vill ha två och han vill nätt o jämnt bara ha en.. Vi bråkar om detta väldigt ofta och ja, vad ska man göra? För honom var det jätteviktigt att hans äldsta dotter skulle få ett syskon och för mig är det också viktigt att vårt barn får ett helsyskon. Kanske en del tycker att det är löjligt för att vårt barn redan kommer ha två halvsyskon men så känner jag iallafall. Och jag vill ha två barn. Det är bara så. Men sambon vägrar. Ett får räcka.. Men ska min dröm om flera barn måste anpassa sig för att han redan har två? Ska jag måsta känna mig tacksam för att han kunde släppa till och ge mig ett barn? Nej, jag tycker inte det är rätt.. Bonus mammor stå på er och våga ställa era egna krav!!

• Svar på tråden Skaffa gemensamma barn
  • Ess
    eeeehhu skrev 2014-08-04 21:55:02 följande:
    Söt lögn du drar. Men det är bara för att du är bonusmamma. Ingen mamma säger så.
    Så gullig du är då!!
    Jag har tre barn och alla var/är lika speciella OCH älskade.
  • Ess
    eeeehhu skrev 2014-08-04 22:13:11 följande:

Ja, fyra barn kommer kosta ganska mkt mer än två barn. TS har du funderat på detta tillräckligt så att det går ihop bra. Hans barn ska ju inte behöva påverkas negativt med mindre rum eller så för att du tvingar deras pappa till barn han egentligen inte ens vill ha.

Varför ska de tidigare barnen va mer speciella och få sitta på piedestal, när gemensamma snällt får tränga ihop sig?
    Jag tycker inte att de tidigare barnen är något speciellt som ska gullas och särbehandlas. 
  • Fjärrkontrollen
    Ess skrev 2014-08-04 23:23:09 följande:
    Varför ska de tidigare barnen va mer speciella och få sitta på piedestal, när gemensamma snällt får tränga ihop sig?
    Jag tycker inte att de tidigare barnen är något speciellt som ska gullas och särbehandlas. 
    Inte de nya barnen heller. 

Tycker som nån annan skrev, väldigt mycket jag i den här ts.
  • Brumma
    Anonym (?) skrev 2014-08-04 23:07:11 följande:

Brumma 18 st inlägg
    TS 5 st

Ta inte detta på fel sätt, men hur kommer det sig att det ser ut så här i varje styvtråd? 

Oj ser det ut så i varje tråd? Jag som inte ens läst varje tråd... :D

Men ja, jag är intresserad av ämnet "styvfamilj".

Och att det är så många i denna tråden... Med tanke på att jag skrev ett enda inlägg som flera kände sig manade att kommentera - vad anser du att jag skulle göra? Låta bli att besvara kommentarerna? Faktum är att jag bara skrivit fem inlägg som inte varit ett direkt svar på ngn kommentar på ett inlägg jag skrivit. Själv finner jag det lite lätt ohyfsat att inte svara på tilltal, men det kanske bara är jag?

Förövrigt håller jag inte med TS i hennes tankegång om att det är ok att tvinga ngn att skaffa barn, men jag ogillar när ngn uppenbarligen blir påhoppad.. Och då har jag lite svårt att vara tyst, det erkänner jag ;) Likaså i en del bonusmammatrådar där inläggen är "ogenomtänkta" och innehåller ren mobbning, då kan jag ha svårt att hålla tillbaka..
  • Anonym (Vips)

Det är väl inte en bonusfråga. Vem som helst hade kunnat säga att jag ska ha X barn, punkt. Vad har det med styvfamiljer att göra?

• Brumma
    Anonym (Anki) skrev 2014-08-04 23:13:06 följande:
    TS brukar ju inte vara så aktiva i sina trådar, det är inte bara i denna som det är så.

Brumma är väl både bio- och bonusmamma, och är intresserad av detta ämne. Inget konstigt.
    Man tackar. Fast nu blev det ju ett inlägg till... Måste börja tänka på hur jag uppfattas :D
  • Ess
    Fjärrkontrollen skrev 2014-08-04 23:30:09 följande:
    Inte de nya barnen heller. 
    Nä men det förväntas oftare att de ska stå tillbaks för de "stackars" umgänges barnen. 
    Det är ganska självklart att det blir både mindre tid och pengar till varje barn, ju fler man skaffar.
    Fjärrkontrollen skrev 2014-08-04 23:30:09 följande:
    Tycker som nån annan skrev, väldigt mycket jag i den här ts.
    Det är väl ganska självklart att det blir. Det finns bara en person som vet hur tex jag vill leva mitt liv, och som dessutom är ansvarig för att det ska bli så. JAG själv!!
    Eller som i detta fallet, ts!
  • Fjärrkontrollen
    Ess skrev 2014-08-04 23:50:47 följande:
    Nä men det förväntas oftare att de ska stå tillbaks för de "stackars" umgänges barnen. 
    Jaså? Gör det? 
    Eller så väljer man vad man vill se.
    Det är väl ganska självklart att det blir. Det finns bara en person som vet hur tex jag vill leva mitt liv, och som dessutom är ansvarig för att det ska bli så. JAG själv!!
    Man är två i ett förhållande. TS verkar anse att detta beslutet är hennes och han har inget att säga till om. 
  • Ess
    Fjärrkontrollen skrev 2014-08-04 23:54:53 följande:
    Jaså? Gör det? 
    Eller så väljer man vad man vill se.
    Ja tydligen gör man det.
    Fjärrkontrollen skrev 2014-08-04 23:54:53 följande:
    Man är två i ett förhållande. TS verkar anse att detta beslutet är hennes och han har inget att säga till om. 
    Man är ensam ansvarig för att ens liv blir som man vill ha det.

Vet man med sig att man inte vill ha fler barn, då letar man inte upp en barnlös person och inbillar sig att den ska leka familj med ens barn.
    Då väljer man en partner som också har barn, eller så lever man ensam.
  • EnAnonumius
    Anonym (TS) skrev 2014-08-04 21:44:30 följande:
    Okej tack för den amatör-psykologen för ditt kloka uttalande angående mitt förhållande som du verkar kunna läsa av så bra! Jag har fått ge upp fast tjänst, flyttat 90 mil från min släkt och är den enda i vårt förhållande som har fått ta steg och chansningar, men förlåt mig att jag sätter ner foten någonstans, det får man uppenbarligen inte göra som bonusmamma för då blir man lämnad??
    Det var DITT egna val att säga upp en fasta tjänsten och flytta 90mil.

Det är inte på något sätt jämförbart med att skaffa två barn till som kräver 18år av ansvar och engagemang. Och det är inte något att använda som "kohandel" för att få sin vilja igenom.

En fråga:
    Anser du det är jämförbart med att "han kan gott ge dig två barn" för att du gav upp din fasta tjänst och flyttade 90mil?

Om du svara ja på den frågan.

Så kommer en följdfråga här.

Anser du att fläskkotlett och asfalt är samma sak också?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Skaffa gemensamma barn