• Anonym (?)

Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

Jag har funderat på detta fenomen ett tag; hur kommer det sig att så många väljer namn i stil med Knut, Stig, Kaj, Bo, Liv, Inga, Lina, Saga, Sia, Axel, Björn. Bror, Dag, Fredag, Klara, Gry, osv, osv, osv. - dvs "ord-namn"? Det kan ju aldrig vara kul att heta samma sak som ett svenskt ord (om man är svensk och bor i Sverige, vill säga).

Fast ännu värre är det att ge sitt barn ett elakt namn. Namn så som Medusa, Damien, Lucifer och Loke. - ALLVARLIGT? Hur elak får man vara som ger sitt barn ett sådant namn!?

Vad anser ni om namnen?

• Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?
  • cassibassi
    Anonym (?) skrev 2014-08-15 11:21:19 följande:

Skämt åsido. Faktum är att jag tycker, på riktigt, att det är synd om de barns om får namn som är jättesvåra att uttala på engelska. Namn som är så svenska att de låter helt förkastliga på engelska.
    Engelska är ju språket man talar då man åker utomlands (om man inte kan det inhemska språket så pass väl att det är det man kommunicerar med).

Själv hade jag ett väldigt svenskt namn förut. Jag valde att byta ordning på mitt gamla förnamn och ett andranamn, - så att andranamnet blev förnamnet. Jag har haft mycket lättare i livet sedan dess (då ska tilläggas att jag inte varit bofast i Sverige i perioder längre än fem år som längst).

Fast, nu bor vi i Sverige. Ska man anpassa sina namnval efter hur det låter på engelska? Det är knappast alla som flyttar utomlands.

Allt ska göras så himla invecklat och jobbigt idag. Inte en sådan enkel sak som att välja ett fint och respektabelt namn fungerar längre... Nu ska man tänka på så att det är anpassat efter all världens länder, det får inte betyda något eller förespråka något annat än just ett namn, sedan ska man ju för den delen akta sig så att man inte råkar ge barnet ett namn som låter "white trash" och ger folk förhastade slutsatser om barnet utefter dess namn. 

Huvudvärk och ett stänk av hopplöshet är vad jag får. Blir så trött
  • Anonym (Malin)
    Anonym (?) skrev 2014-08-14 21:49:44 följande:
    Men, hur kul är det:

Dag - vart har du natt då?
    Liv - kommer död snart eller?
    Inga - inga alls, eller vadå?
    Liv var ett namn innan det blev ett ord. Liv är en av de två asagudarna som överlever Ragnarök, därför blev namnet Liv till ordet liv eftersom hon faktiskt överlevde och blev livets gudinna s.a.s.  

För övrigt så är nästa alla namn ett ord på något språk. Om vi tar mitt namn som är Malin, som uppkom som ett  svenskt smeknamn för Magdalena och enda sedan 1500-talet har varit ett riktigt förnamn i Sverige. Parallellt med  hur det uppkom i Sverige så uppkom det i Frankrike som ett ord. På franska så betyder malin slug,listig eller elak, om du dessutom gör det i bestämd form och sätter le framför så att det blir "le Malin" så betyder det djävulen. Samma sak med namnet Love, det är en svensk version av Ludvig och är tidigast daterat 900 någon gång. Samtidigt så har det blivit ett ord som betyder kärlek på engelska. För namnet My så gäller samma sak.

Rebecca betyder kviga eller fastbunden på hebreiska. 
    Olivia är en variant på Oliva som är latin och betyder oliv.
    Ludvig (som jag partade om innan i samband med Love) betyder berömd och kämpe.
    Karl betyder fri man.
    Katarina är grekiska och betyder ren/kysk.
    Amanda betyder älskvärd på latin.
    O.s.v. 
    Jag har även för mig att typ Anita eller något betyder knulla på arabiska men jag är inte helt hundra på det.

• Anonym (Malin)
    EnAnonumius skrev 2014-08-15 00:51:41 följande:
    Lucifer är för mig lika vackert som Lucia.
    Lucifer (är inte ett annat namn för Satan som många tror), dock så är han den "fallne änglen" som slog sig ihop med Satan efter att Gud sprakade ut Lucifer från himlen bara för att han hade modet att ifrågasätta Gud i något ämne.
    Det är tack vare kristna läror som det namnet blivit förknippat med "ondska".

Lucifer betyder "ljusbäraren" och är ett mans namn.
    Lucia är det kvinnliga ditot av "ljusbäraren".

Dock så är jag mer förtjust i andra namn så nej jag döpte inte min son till Lucifer. 
    Men han har ett nordiskt namn, ett av namne som TS räknade upp som "ord-namn", och ett Tyskt namn (släktnamn då min gammelfarafar var tysk), och ett namn som faktiskt räknas som ett bibliskt namn...
    Han ifrågasatt inte gud. Han försökte vara gud. Därför fick han den motsvarade posten i helvetet som gud hade i himlen eftersom det var det han strävade efter. Han fick alltså precis som han ville.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (?) skrev 2014-08-15 11:22:40 följande:
    Fanny är illa. Riktigt illa.
    Jag gick i en internationell skola under en period som barn. Där fanns en flicka som hette just Fanny. Ouch!
    Fanny är ett engelskt namn från början, det vet du va? Så det borde låta minst konstigt på engelska.
  • Zadre
    Anonym (?) skrev 2014-08-14 21:15:59 följande:

Jag har funderat på detta fenomen ett tag; hur kommer det sig att så många väljer namn i stil med Knut, Stig, Kaj, Bo, Liv, Inga, Lina, Saga, Sia, Axel, Björn. Bror, Dag, Fredag, Klara, Gry, osv, osv, osv. - dvs "ord-namn"? Det kan ju aldrig vara kul att heta samma sak som ett svenskt ord (om man är svensk och bor i Sverige, vill säga).

Fast ännu värre är det att ge sitt barn ett elakt namn. Namn så som Medusa, Damien, Lucifer och Loke. - ALLVARLIGT? Hur elak får man vara som ger sitt barn ett sådant namn!?

Vad anser ni om namnen?

Lustigt nog så ser inte jag "ord-namn" som ord när det presenteras som ett namn. Säger någon t.ex. "Hej jag heter Björn" så får jag inte upp en bild av en björn i huvudet. Och folk väljer de namnen helt enkelt för att de tycker de är fina. Jag älskar namnet Saga t.e.x. och skulle inte tveka att namnge en dotter det. Och huruvida det är kul så tvivlar jag på att bäraren av namnet går runt och tänker "Ööööh vad jobbigt! Mitt namn är ett ord..." Och medans du kanske inte tycker det skulle vara kul så kanske andra gör det eller helt enkelt inte bryr sej.

Och elaka namn? Det är inte namnet som är elakt... Att det kan acosieras (stavning?) som det är väl en sak. Men samma sak där. Man tycker det är ett fint namn helt enkelt. Och Loke var inte ond. En bråkstake kanske men inte ond.

Att ett namn inte funkar på engelska? Ge dej! Vi bor i Sverige! Vill man lägga vikt vid det argumentet så får man göra det men man är inte elak mot ungen om man inte gör det.
  • puss

älskar ord-namnen. stig, björn, dag.

hatar de onda namnen. blä.

cuz i´m a wild wild bitch.
  • Nyfiken gul
    Anonym (?) skrev 2014-08-15 11:36:00 följande:
    Jag trodde inte att vi här i tråden trodde på sagor och legender?
    jag återvänder bara till det fenomen att alla namn betyder något och har en historia bakom sig. 
    Spelar liksom ingen roll om du tar namnet Loke eller det nymoderna kvinnonamnet Hallon.   Same same liksom. 

Att hitta ett namn som INTE har någon form av betydelse bakom finns helt enkelt inte.  

så det handlar inte om hurvida man tror på sagor, är religiös , ateist eller tror på småfolk.  Alla heter vi  något och alla namn har en betydelse.   Det är svårt att komma ifrån det.  

Sen om namn är mer eller mindre genomtänkta är ju en annan sak. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Trasselsudd)

haha..

Mina två barn heter Max och Saga.
    Ibland blir det lite roligt när man säger "kom Saga så läser vi en saga", eller " Max, idag ska vi äta på Max".

Men mer än så är det liksom inte.. :)

Det går att hitta "fel" på många namn.
    Namn som rimmar på fula ord, namn från knäppa filmkaraktärer osv.

Men för att svara på varför, är ju rätt självklart. Man gillar namnen! 
    Oavsett om man döper sitt barn till Sune, Månfager, Bror eller Carlsberg, så väljer man ju det för att man tycker om det.

• puss
    Anonym (Trasselsudd) skrev 2014-08-15 16:19:49 följande:
    haha..

Mina två barn heter Max och Saga.
    Ibland blir det lite roligt när man säger "kom Saga så läser vi en saga", eller " Max, idag ska vi äta på Max".

Men mer än så är det liksom inte.. :)

Det går att hitta "fel" på många namn.
    Namn som rimmar på fula ord, namn från knäppa filmkaraktärer osv.

Men för att svara på varför, är ju rätt självklart. Man gillar namnen! 
    Oavsett om man döper sitt barn till Sune, Månfager, Bror eller Carlsberg, så väljer man ju det för att man tycker om det.
    ja. mam väljer det man gillar. därför anser jag att det är nåt fel i huvet på folk som namnger sina ungar tex Lucifer eller loke eller Damian eller novalee.

TYCKER JAG, samtidigt som jag verkligen gillar och uppskattar att dessa namn finns, eftersom min bestämda uppfattning är att mångfald berikar.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • Anonym (Trasselsudd)
    puss skrev 2014-08-15 16:22:13 följande:
    ja. mam väljer det man gillar. därför anser jag att det är nåt fel i huvet på folk som namnger sina ungar tex Lucifer eller loke eller Damian eller novalee.

TYCKER JAG, samtidigt som jag verkligen gillar och uppskattar att dessa namn finns, eftersom min bestämda uppfattning är att mångfald berikar.
    Fel i huvudet??
    Nu tog du väl i?

Smaken är ju som baken.. Men man kan ju störa sig på mycket man inte har med att göra med..

Onödigt.
    Tycker jag..
Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?