• Anonym (?)

    Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

    Jag har funderat på detta fenomen ett tag; hur kommer det sig att så många väljer namn i stil med Knut, Stig, Kaj, Bo, Liv, Inga, Lina, Saga, Sia, Axel, Björn. Bror, Dag, Fredag, Klara, Gry, osv, osv, osv. - dvs "ord-namn"? Det kan ju aldrig vara kul att heta samma sak som ett svenskt ord (om man är svensk och bor i Sverige, vill säga).

    Fast ännu värre är det att ge sitt barn ett elakt namn. Namn så som Medusa, Damien, Lucifer och Loke. - ALLVARLIGT? Hur elak får man vara som ger sitt barn ett sådant namn!?

    Vad anser ni om namnen?

  • Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?
  • Anonym (obildat)
    Lilly Jk skrev 2014-08-22 19:50:47 följande:

    Själv tycker jag att trångsynta och fördomsfulla människor är obildade :)


    Men min, i ditt tycke, trångsynta och fördomsfulla syn på vissa stigmatiserade namn drabbar åtminstone aldrig mina barn. Vill jag att namnet Freddy Krueger skall få uppprättelse -ja, då tar jag det namnet själv. Jag ger det inte åt mina barn. DET är skillnaden mellan dig och mig.
  • Lilly Jk

    Nä, det hade jag inte undrat faktiskt. Gillar de namnet så go ahead. En person är mycket mer än sitt namn.

    Skulle inte ha något emot att själv ha fått namn efter en ond fiktiv karaktär heller om namnet i sig klingade fint.

    Som sagt, sonen behöver inte presentera sig med namnet Lucifer om han inte vill och det går att ta bort helt kostnadsfritt också om han vantrivs med det.


    Lillfis 19/3-2013
  • Anonym (B)
    Anonym (obildat) skrev 2014-08-22 19:10:01 följande:

    Det där är ungefär som att tatuera underarmarna fulla med hakkors och sedan när folk undrar om man är nazist utbrista "Nä, nä era obildade typer, nu får ni allt läsa på, svastikan är minsann en egyptiskt soltecken, jag fattar överhuvudtaget inte varför ni tror jag är nazist". Det går inte att komma ifrån att vissa symboler och namn (däribland Lucifer) av absoluta majoriteten av befolkningen associeras till negativa fenomen och ibland ondska.

    Ungefär som att döpa barnet till Hannibal Lecter. Skulle du göra det om du tyckte det var ett vackert namn?


  • fluu
    Anonym (obildat) skrev 2014-08-22 19:10:01 följande:
    Det där är ungefär som att tatuera underarmarna fulla med hakkors och sedan när folk undrar om man är nazist utbrista "Nä, nä era obildade typer, nu får ni allt läsa på, svastikan är minsann en egyptiskt soltecken, jag fattar överhuvudtaget inte varför ni tror jag är nazist". Det går inte att komma ifrån att vissa symboler och namn (däribland Lucifer) av absoluta majoriteten av befolkningen associeras till negativa fenomen och ibland ondska.
    Ungefär som att döpa barnet till Hannibal Lecter. Skulle du göra det om du tyckte det var ett vackert namn?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym
    Anonym (Lucy Fair) skrev 2014-08-22 19:01:14 följande:

    Nja Venus associerar man med rakblad så det kanske inte är så käckt. Sen spelar det ingen roll om nån enstaka påstår att det är en symbol för det kvinnliga, ett annat namn på kärleksgudinnan, morgonstjärnan osv. Nä, så länge de flesta tänker rakblad så funkar det inte att döpa sitt barn till Venus *suck*
    Lucia och Lucifer har också språkliga släktdrag de innehåller båda ordet ljus. Eller den som kommer med ljuset/ljusbringaren. Man skulle kunna säga att Lucia är den kvinnliga motsvarigheten till Lucifer. I alla fall rent språkmässigt. Men det är klart är man väldigt van vid att leva i ständigt mörker så är det förståeligt om man räds ljuset.


    Julian kommer ursprungligen från Jupiter som är gud över himlen och ljuset. Sådär har vi ännu ett namn som kommer ur samma rot.

    Det blir vad man gör det till. Är folk så inskränkta att det på riktigt tar avstånd pga ett namn så får man väl upplysa dem om hur det ligger till, annars säger det mer om dem tycker jag. Sedan finns det ju andra namn som är jättevanliga som kanske inte alltid är så kul att heta. Jan och Gittan är två namn som nog många barn blivit retade för att heta, det rimmar för lätt helt enkelt.
    Fick jag välja mellan att heta Lucy Fair eller Ann Ahl vet jag definitivt vad jag skulle välja i alla fall.
    Du får LÄSA tråden. Vi har redan avhandlat, att Lucius är den manliga formen av Lucia! Och att den kvinnliga formen av Lucifer skulle vara något helt annat, t.ex. Luciferex eller Luciferia (någon som läst latin kanske vet?). Att ETT led i ett namn är gemensamt med ett vettigt namn, är ingen ursäkt...
  • Anonym
    Anonym (obildat) skrev 2014-08-22 19:10:01 följande:
    Det där är ungefär som att tatuera underarmarna fulla med hakkors och sedan när folk undrar om man är nazist utbrista "Nä, nä era obildade typer, nu får ni allt läsa på, svastikan är minsann en egyptiskt soltecken, jag fattar överhuvudtaget inte varför ni tror jag är nazist". Det går inte att komma ifrån att vissa symboler och namn (däribland Lucifer) av absoluta majoriteten av befolkningen associeras till negativa fenomen och ibland ondska.

    Ungefär som att döpa barnet till Hannibal Lecter. Skulle du göra det om du tyckte det var ett vackert namn?
    Ja, exakt. Namn kan ju dessutom ha VARIT vanliga och vettiga, men BLIVIT förstörda senare av en viss person. Adolf är ett typexempel i precis hela världen, och även Anders i Norge (det första året efter Breiviks dåd fick inte en enda pojke namnet Anders. Vet inte om någon har fått det senare). När folk väl har fått den associationen, så HJÄLPER ingen annan kunskap föräldrarna kan sitta inne med om namnet. Namnvalet går ut över barnet ändå.
  • Anonym
    Anonym (Lucy Fair) skrev 2014-08-22 19:19:24 följande:
    Och du tycker det är helt okej att ord och symboler förvrängs till något som det inte är och att det så skall förbli för att folk inte kan ta till sig andra tolkningar? Det är inget bra argument!
    Du kan väl inte jämföra Dr Lecter med med soltecken heller!
    Ondska kommer inte ur namnen och symbolerna utan ur själva feltolkningen utav dem. Att låta sig tystas ner är att vara ondskans makter till lags. Jag tycker man ska ha all rätt att tatuera in hakkors om man skulle känna för det. Vad man själv har för syn på innebörden kan ingen annan veta. De som anklagar denne är de verkliga ondskan eftersom de då lägger SIN syn och tolkning där den inte hör hemma; hos någon annan. Visst sen är det så det ser ut, det kan vi tacka Hitler och hans folk för, men är det inte dags att tvätta rent dem igen! Och ta dem ifrån de som använder dem till att bruka våld och annat som inte hör hemma här på jorden.
    Fast alla dina resonemang hjälper ju inte dig, eftersom det är så människor de facto fungerar. Du skulle t.ex. kunna råka ut för att ambulanspersonalen bara hann rädda en person efter en olycka. Och så ser de dina hakkorstatueringar och tänker "det där är ändå en nazist, han/hon kan göra skada i världen - vi räddar den andre som ser städad och proper ut".
  • Anonym
    Lilly Jk skrev 2014-08-22 19:31:53 följande:

    Hannibal i sig är ganska fint namn faktiskt. Träffar jag någon som heter så kommer jag antagligen tro att föräldrarna sett filmerna och fått det därifrån. Skulle knappast tro att de är kannibaler.

    Nu har ju hakkorset använts av nazister som all vet finns på riktigt så jag ser faktiskt inte hur det kan jämföras med att använda ett namn som finns i sagor där Satan nämns som Lucifer. Ska man dessutom tro på sagor så var Lucifer en av ärkeänglarna som stod Gud närmst men gjorde uppror då han inte ville stå under människan. Något hemskt i det? Näpp :)

    Hade min son fått namnet Lucifer Belzebub Von Hinhåle hade jag förstått om folk trodde jag var galen ;)


    Jag tyckte att Hannibal var häftigt förut, när man automatiskt tänkte på härföraren (han som gick över alperna, tror jag att det var, med sin elefantburna armé). Men nu är det ju förstört av filmerna. Ännu ett typexempel!

    Det kan dock vara olika i olika länder. För oss är Attila en omöjlighet som pojknamn, eftersom vi - med västerlänningars perspektiv - ser härföraren Attila som en stor buse. Men i Ungern är det många som heter Attila - där har han nämligen fått något slags hjältestatus.
  • Jeaninne
    Anonym (obildat) skrev 2014-08-22 19:32:12 följande:
    Du får gärna försöka rentvå namn och symboler genom att kalla dig själv Lucifer, Satan eller varför inte Pol Pot och Stalin eller tatuera dig själv full med hakkors. Du är en vuxen människa. Att däremot låta dina barn, som inte har någon som helst talan i ärendet, att föra den kampen, det är inget annat än egoistiskt och respektlöst gentemot barnet.

    Jag kan tillägga att jag inte fär en sekund skulle döma ett barn som hette Lucifer eller Stalin eller vad nu månde. Barnet är ju helt oskyldigt till sitt namn. Däremot skulle jag inte kunna betrakta föräldrarna som annat än obildade, egoistiska stolpskott.
    Exakt. Jag skulle nog snarare se det barnet som i behov av extra stöd från en vuxen utanför hemmet. T.ex. mig.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Tengel

    Ordnamn som t.ex Björn, Sten, Liv  tycker jag oftast är helt ok de är så pass vanliga att inte många reagerar. Men visst kan det bli lite lustigt ihop med vissa efternamn.
    Särskilt namnet Inge kan ju bjuda på många lustiga kombinationer.
    Men det kan ju även andra namn. Heter man Ahl i efternamn kanske man inte borde döpa sin dotter till Ann exempelvis Skrattande

    Jag har inget emot att folk ger sina barn lite udda namn, men namn som klingar negativt för de flesta känns faktiskt ganska taskigt.
    Vill man försöka ge ett negativt namn någon slags upprättelse för att man tycker det är vackert kan man ju hellre byta till namnet själv.

  • Jeaninne

    Jag kände förresten för länge sedan en tjej som hette Krigh i efternamn, som gifte sig med en som hette Stridh... och så valde hon dessutom att göra dubbelnamn av det! (Man kunde det på den tiden.) Carina Krigh-Stridh liksom... det låter ju... FREDLIGT!


    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Anonym (M)

    Mitt favoritnamn är Judas, det du! Älskar det för det är så snyggt och coolt. Har två döttrar, kommer det en pojk nu nästa månad så kanske det blir Judas.

  • vampyria2

    Jag ville ha en stark, elak men vackert barn så jag döpte han till Loke ;)

    Men nä tycker om namnet och efter som jag inte tror ett dugg på religion så varför skulle en sån eröttelse få av göra vad jag döper mitt barn till?

Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?