• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • Theresan

Skönt att det händer något. Då har ni ändå något försök kvar innan det eventuellt blir aktuellt med IVF, på den tiden hinner ni nog vänja er vid tanken.

men vi hoppas förstås på plus innan dess :)

• Gweny
    Theresan skrev 2014-11-10 20:45:17 följande:

Skönt att det händer något. Då har ni ändå något försök kvar innan det eventuellt blir aktuellt med IVF, på den tiden hinner ni nog vänja er vid tanken.

men vi hoppas förstås på plus innan dess :)

Jo precis, då har vi en plan iallafall. Hoppas kunna släppa lite på detta planerande och koll på äl osv, och invänta och göra det när vi själva vill så att säga, sen hoppas att det händer något på vägen.
  • engsan
    Gweny skrev 2014-11-10 20:46:51 följande:

Jo precis, då har vi en plan iallafall. Hoppas kunna släppa lite på detta planerande och koll på äl osv, och invänta och göra det när vi själva vill så att säga, sen hoppas att det händer något på vägen.

Vem vet,det kanske blir något av sig självt när ni kan släppa tanken lite i väntan på ivf. Säger som Theresan, hoppas att ni lyckas före men om inte så har ni en plan.

Själv fick vi till det igår kväll men inte med någon direkt 'känsla' i det hela. Kändes väldigt mekaniskt! Så trött på detta. Ska bli så skönt med ett uppehåll efter detta försök!
  • Gweny

engsan>> Ja det vore såå härligt ifall vi kunde lyckas nu själva på vägen och annars ha en backup-plan.

mmm tröttsamt med detta planerings/måstesexet, verkligen en romantikdödare, en paus av allt detta planerande, behövs nog ibland.  Nu får vi en lååång sådan, är såna långa väntetider tyvärr, men men.

• engsan
    Gweny skrev 2014-11-11 11:58:58 följande:

engsan>> Ja det vore såå härligt ifall vi kunde lyckas nu själva på vägen och annars ha en backup-plan.

mmm tröttsamt med detta planerings/måstesexet, verkligen en romantikdödare, en paus av allt detta planerande, behövs nog ibland.  Nu får vi en lååång sådan, är såna långa väntetider tyvärr, men men.

Men du får inte prova med pergotime under väntetiden eller valde du att inte göra det fram till ivf??
  • engsan

Jag frågade min läkare i tirsdags hur länge jag får fortsätta med pergotime med tanke på att jag ätit ganska många kurer redan.

Hon menade på att man inte brukar vela att man äter pergotime för länge för att det var ökad risk för någon cancer (tror det var cancer i äggstockarna eller nå sånt)

Men hon tyckte inte att det var någon fara för mig och hon trodde inte riktigt på den teorin då hon sa att man pratar inte om ökad risk för cancer vid tex ivf och då får man mkt hårdare doser än det jag tar nu. Och med tanke på att jag ändå blivit gravid nu några gånger så tyckte hon att vi fortsätter ett tag till.

• Gweny
    engsan skrev 2014-11-11 12:26:53 följande:
    Men du får inte prova med pergotime under väntetiden eller valde du att inte göra det fram till ivf??
    Har tagit 3 kurer i rad nu, så kan vara skönt att kroppen får vila lite från det. Tror dock inte vi kommer ta några fler kurer. Jag har egna äl ibland, sällan, men förekommer, så finns ju ändå en liten chans. Sen säger dem ju att effekten kan sitta i månaden efter, så kanske hjälper till till nästa månad. 
  • engsan
    Gweny skrev 2014-11-11 12:45:14 följande:

Har tagit 3 kurer i rad nu, så kan vara skönt att kroppen får vila lite från det. Tror dock inte vi kommer ta några fler kurer. Jag har egna äl ibland, sällan, men förekommer, så finns ju ändå en liten chans. Sen säger dem ju att effekten kan sitta i månaden efter, så kanske hjälper till till nästa månad. 

Jo effekten kan vist hänga kvar månaden efter.

det var därför hon ville att jag gör ett uppehåll nu iom att jag haft 2 äggblåsor varje gång som kan bli något så hon sa att jag kan bli överstimulerad om jag tar en tredje kur på raken.

Blir skönt med ett uppehåll nu när jag 'måste'.

Hade jag fått välja själv så hade jag kört på men nu när hon sa att det blir uppehåll så känns det ändå att det behövs. Om inte annat för min sambo.

Vet inte om jag heller orkar med så många kurer till. Får se om jag hittar ny energi kring jul att fortsätta nästa år, annars vet jag inte hur vi ska göra.
  • Theresan

Jag har tagit 14 kurer, sedan februari 2013, har bara tagit uppehåll för graviditet/missfall.

Jag visade dock aldrig tecken på överstimulering, någon enstaka gång fick jag två blåsor.

• engsan
    Theresan skrev 2014-11-11 17:14:41 följande:

Jag har tagit 14 kurer, sedan februari 2013, har bara tagit uppehåll för graviditet/missfall.

Jag visade dock aldrig tecken på överstimulering, någon enstaka gång fick jag två blåsor.

Ok!

Jag hade inte heller mer än en blåsa tidigare men sen jag gick ner i vikt så har jag haft 2.

Tror jag har tagit ca 10 kurer. Också bara gjort uppehåll vid missfallen.

Lycka till på ultraljudet i morgon. Hör av dig hur det gått! =)
Svar på tråden Pco och sköldkörteln