• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • Gweny

Bara hoppas den kommer. Annars kanske du behöver göra långa som jag. Framkallar dem blödning med provera.

Duktig du är med rökningen!!

• engsan

Jo det blir väl så om den inte kommer snart!

Ja tanken är ju att sluta helt, men det har vart mkt lättare att vara utan när jag vet att jag "lovat" mig själv att få ta en/dag!och vissa dagar har jag inte tagit någon alls! Kan tyckas onödigt när man ändå klara sig utan så mkt men snart slutar jag med den å!

• engsan

Fick samtal från kliniken igår. Om inte mensen kommit till helgen så gör jag ett till gravtest för säkerhetsskull, och sen börjar jag med tabletter för att framkalla mensen! Så snart är vi igång! Wiiiiieee

• monn

Hej alla tjejjer! Hur länge fick ni äta Levaxin för att få ner sköldkörtelvärdet? Jag har snart hållt på ett år och värdet "står och stampar" trots doshöjningar. Känns så förtvivlat jobbigt då vi inte kan börja med IVF innan dess. Hur gick det för er och har ni några tips?

• engsan
    monn skrev 2016-01-14 07:09:24 följande:

Hej alla tjejjer! Hur länge fick ni äta Levaxin för att få ner sköldkörtelvärdet? Jag har snart hållt på ett år och värdet "står och stampar" trots doshöjningar. Känns så förtvivlat jobbigt då vi inte kan börja med IVF innan dess. Hur gick det för er och har ni några tips?

För mig gick det fort, jag började med 50 första veckorna och fick göra en höjning till 75 efter första provtagningen någon vecka senare och efter det har det vart bra! Så någon månad skulle jag säga! Vad hade du för värden när du började?

Vad säger läkaren när det inte blir bättre? Jag har märkt att det är väldigt olika hur länge det tar, vissa snabbt som mig medan andra länge som för dig! Tråkigt och frustrerande! Vi har just dragit igång med ivf, väntar på att mensen ska starta och sedan börjar vi! Men vägen har vart lång hit! Hur länge har ni försökt?
  • Gweny
    engsan skrev 2016-01-14 06:53:35 följande:

Fick samtal från kliniken igår. Om inte mensen kommit till helgen så gör jag ett till gravtest för säkerhetsskull, och sen börjar jag med tabletter för att framkalla mensen! Så snart är vi igång! Wiiiiieee

Så bra dem tar tag i det! Blir spännande följa.
  • Gweny
    monn skrev 2016-01-14 07:09:24 följande:

Oj så segt då! Mitt värde gick ner snabbt och legat bra sen. Du kanske hade behövt den 2a sorten...vad den nu heter...läkare skriver sällan ut den..men ska tydligen vara bättre... Du får googla. Jag tänker kolla upp det efter graviditeten.

Provat ändra din kost? LCHF sägs vara bra och fått vissas värden sänkas.... Finns en grupp på fb som heter typ lchf-kost för sköldkörtelsjuka.... Kanske värt prova? Hoppas ditt värde snart blir bra!!
  • monn

Kanske skall prova mer lchf, äter inte så mycket bröd, pasta och sånt i övrigt. Läkaren är ju inte så enkel att få tag på, jag provar att mejla dem på mina vårdkontakter! Tack för pepp. Man ger liksom snart upp!

Gweny skrev 2016-01-14 10:29:58 följande:

Oj så segt då! Mitt värde gick ner snabbt och legat bra sen. Du kanske hade behövt den 2a sorten...vad den nu heter...läkare skriver sällan ut den..men ska tydligen vara bättre... Du får googla. Jag tänker kolla upp det efter graviditeten.

Provat ändra din kost? LCHF sägs vara bra och fått vissas värden sänkas.... Finns en grupp på fb som heter typ lchf-kost för sköldkörtelsjuka.... Kanske värt prova? Hoppas ditt värde snart blir bra!!

• engsan
    monn skrev 2016-01-14 12:42:14 följande:

Kanske skall prova mer lchf, äter inte så mycket bröd, pasta och sånt i övrigt. Läkaren är ju inte så enkel att få tag på, jag provar att mejla dem på mina vårdkontakter! Tack för pepp. Man ger liksom snart upp!

Ge inte upp, gweny är ett bra exempel på att det är värt att kämpa på även om det känns hopplöst! Det är orättvist att vissa får kämpa så mkt för det som för andra är en självklarhet! Vi har försökt i över 4 år nu, och jag vet inte hur många ggr jag vart på väg att ge upp, men det finns ändå en liten gnista kvar någonstans! Kämpa på
  • Gweny

Ja ge inte upp! Kändes hopplöst imellanåt, men plötsligt händer det. (med lite hjälp på traven)

Har läst flera bloggar och följt vissa som kämpat såå länge och sen lyckas. Har gett mig kraft att fortsätta..

Svar på tråden Pco och sköldkörteln