• Anonym (Ts)

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Jag tycker att all sorts alkohol borde säljas fritt av vem som än vill sälja det. Då tror jag att alkoholmissbruket skulle minska också. Vad tror ni om det?

• Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!
  • Ingram
    Bebelle skrev 2014-08-22 10:51:07 följande:

Jag tycker också att man ska kunna handla vin, öl och sprit i vanlig affär. Tänk alla trevliga små specialbutiker som skulle öppnas av whiskey-kännare eller vin-intresserade. Ett mycket mer intressant utbud skulle göras tillgängligt. Och ingen behöver ladda upp i skåpen utifall att, utan man slinker bara ner till butiken när behovet uppstår. 

Ang missbruk så har jag följande åsikt: människor som missbrukar alkohol har med största sannolikhet annan problematik i botten. Det är grundproblematiken som behöver åtgärdas inte symptomet. En del använder sin egen uppväxt med en alkoholiserad förälder som anledning till att inte släppa alkoholen fritt. Men jag anser inte att det är tillgången till själva alkoholen som är problemet i de situationerna när en förälder dricker för mycket. Problemet är att föräldern är dum i huvet från början. Ta bort alkoholen helt och nått annat dyker upp istället. Väljer man att dricka framför att vara en bra förälder så ska man inte skylla på tillgång till alkohol utan se över  

Fast det är ju tillgången till alkohol som är en stor del av problemet för annars skulle inte Sverige ha färre missbrukare än i andra länder och vi skulle inte heller dricka mindre alkohol per capita.
    Ökar du tillgången så ökar bruket, det kan man inte riktigt säga emot då det säger sig självt.
    Det här med alkoholism är komplext och tyvärr har inte alla en problematik i grunden utan fastnar helt enkelt i alkohol, däremot finns det många som har en problematik i botten men som trots det kan sköta sitt liv i övrigt.
    Bland det vanligaste är att vi har "helg- alkoholister" som dricker när helgen kommer och för dem ska man inte öka utbudet och göra det lättare att efter kl 18 en torsdag kunna köpa mera öl.
  • Anonym (*)
    Bebelle skrev 2014-08-22 10:51:07 följande:

Jag tycker också att man ska kunna handla vin, öl och sprit i vanlig affär. Tänk alla trevliga små specialbutiker som skulle öppnas av whiskey-kännare eller vin-intresserade. Ett mycket mer intressant utbud skulle göras tillgängligt. Och ingen behöver ladda upp i skåpen utifall att, utan man slinker bara ner till butiken när behovet uppstår. 

Ang missbruk så har jag följande åsikt: människor som missbrukar alkohol har med största sannolikhet annan problematik i botten. Det är grundproblematiken som behöver åtgärdas inte symptomet. En del använder sin egen uppväxt med en alkoholiserad förälder som anledning till att inte släppa alkoholen fritt. Men jag anser inte att det är tillgången till själva alkoholen som är problemet i de situationerna när en förälder dricker för mycket. Problemet är att föräldern är dum i huvet från början. Ta bort alkoholen helt och nått annat dyker upp istället. Väljer man att dricka framför att vara en bra förälder så ska man inte skylla på tillgång till alkohol utan se över  

Då tycker du med samma logik att vi ska ta bort åldersgränsen också? Och avkriminalisera droger, och ta bort åldersgränsen på ciggaretter?

Du tror alltså inte att tillgängligheten ökar försäljingen/drickandet?
  • Anonym (realist)
    Anonym (*) skrev 2014-08-22 10:43:42 följande:
    Du har rätt, så skulle det bli. Något annat som också stämmer när det gäller alkohol, är att tillgängligheten ökar försäljningen. Så blir det när marknaden styr.
    Både för alkohol och andra varor/tjänster.

Vi har inte monopol för att man vill minska friheten (ett väldigt missbrukat ord i denna debatt) eller för att göra livet surt för svenskarna, utan för att främja folkhälsan.

Vi har bra tillgänglighet redan idag när det gäller alkohol. Våra politiker har gjort valet att sätta folkhälsan före att utöka tillgängligheten, eftersom ökad tillgänglighet ökar försäljningen/drickandet. Som på sikt skulle kosta mer för Sverige, både när det gäller ekonomi och mänskligt lidande.
    Vad som är bra tillgänglighet beror såklart på vad man jämför med. Jag som bott utomlands i många år har nog andra referensramar än du och tycker således att tillgängligheten är skitdålig i Sverige.

Även om målet inte är att minska friheten är det ett av resultaten.

Skillnaden är att jag skiter i om alkoholkonsumptionen ökar. Vill staten arbeta för folkhälsa finns andra, bättre sätt. Ökad alkoholkonsumption ger inte automatiskt ökade skador. Innan du protesterar så föreslår jag att du går tillbaka till mina tidigare inlägg där jag två gånger gett stöd för det. Man har tidigare trott att ökad konsumption automatiskt leder till ökade skador, men det har visat sig vara felaktigt.
  • Ingram
    Anonym (realist) skrev 2014-08-22 11:04:00 följande:
    Vad som är bra tillgänglighet beror såklart på vad man jämför med. Jag som bott utomlands i många år har nog andra referensramar än du och tycker således att tillgängligheten är skitdålig i Sverige.

Skillnaden är att jag skiter i om alkoholkonsumptionen ökar. Vill staten arbeta för folkhälsa finns andra, bättre sätt. Ökad alkoholkonsumption ger inte automatiskt ökade skador. Innan du protesterar så föreslår jag att du går tillbaka till mina tidigare inlägg där jag två gånger gett stöd för det. Man har tidigare trott att ökad konsumption automatiskt leder till ökade skador, men det har visat sig vara felaktigt.
    Ökad alkoholkonsumtion gör definitivt ökade skador och det ger även lidande barn som behöver umgås med fulla föräldrar vilket alla barn ska slippa.

Jag bor utomlands och har gjort i många år nu så jag är väl då en som borde ha samma referensramar som dig men har en helt annan inställning än dig då jag ser baksidan i det volontärarbete jag sysslar mer.
    Alkohol förekommer ofta i våldsbrott där gärningsmannen är påverkad och har han fri tillgång till det är det återigen lättare att få tag i det.

Det finns inga bra argument för att avskaffa monopolet som fungerar bra och håller nere antalet brukare och missbrukare.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (NO!) skrev 2014-08-22 00:12:52 följande:
    Nej det kan du inte, men du tror att du kan det för att du själv varit nersupen...men det betyder ingenting.
    Felet med dig är att du tror en massa saker som du inte kan styrka med fakta, du tror och du tror och sedan tror du lite mer och vad baseras det på? Ingenting utan bara lösa åsikter.
    Sverige har en fungerande alkoholpolitik punkt
    "Att mäta alkoholkonsumtionen i befolkningen genom intervjuer är förenat med många svårigheter och olika tänkbara felkällor. Bortfallets eventuellt snedvridande effekt är en av dessa. Andra felkällor kan hänföras till s.k. mätfel, vilka i allmänhet tenderar att bli större när man kartlägger sådana känsliga områden som t.ex. alkoholvanor"

"Konsumtionsmängder som uppmäts i intervjuundersökningar kan inte användas som mått på den faktiska konsumtionen. Detta beror bland annat på att de svarande som regel underrapporterar sin alkoholkonsumtion samt på att bortfallet i större utsträckning än svarandegruppen består av personer med alkoholproblem (alkoholmissbrukare)"

www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0101_2004I05_BR_LE114SA0701.pdf

Där kan du läsa om, du som litar så mycket på dina "fakta" hur svårt det är att mäta konsumtionen hos en befolkning. Där står även om hur mycket oregistrerad alkohol som det kan tänkas konsumeras i Sverige. Hoppas att du kan ta till dig något, för en gångs skull, och sluta sitta och tro att du vet allt.
  • Anonym (*)
    Anonym (realist) skrev 2014-08-22 11:04:00 följande:

Monopolet minskar inte din frihet, du får dricka hur mycket du vill och när du vill.
    Tillgängligheten minskar inte din frihet, du får dricka hur mycket du vill och när du vill.

Att snacka om frihet i samband med affärers öppettider är ett hån mot alla de som bor i diktaturer.

Precis, du struntar i om konsumtionen ökar, men det kan ju inte makthavarna göra, det är ju dom som ska ta hand om de som drabbas. Att du inte kan se ett samband mellan ökad försäljning och sämre hälsa är ju inte samma sak som att det inte finns.
  • Anonym (Ts)
    Ingram skrev 2014-08-22 11:28:31 följande:
    Ökad alkoholkonsumtion gör definitivt ökade skador och det ger även lidande barn som behöver umgås med fulla föräldrar vilket alla barn ska slippa.

Jag bor utomlands och har gjort i många år nu så jag är väl då en som borde ha samma referensramar som dig men har en helt annan inställning än dig då jag ser baksidan i det volontärarbete jag sysslar mer.
    Alkohol förekommer ofta i våldsbrott där gärningsmannen är påverkad och har han fri tillgång till det är det återigen lättare att få tag i det.

Det finns inga bra argument för att avskaffa monopolet som fungerar bra och håller nere antalet brukare och missbrukare.
    om du bor utomlands så har du väl mindre koll på hur det är i Sverige? att sitta och påstå att det är bra här i Sverige för att vi har ett systembolag när det gäller alkoholmissbruk är ju ett bevis på att du inte har någon större koll på hur det ligger till här.
  • Anonym (realist)
    Ingram skrev 2014-08-22 11:28:31 följande:

Nej, det ger inte automatiskt ökade skador. Se mina tidigare inlägg om det. Och backa i fortsättningen upp dina påståenden ordentligt om vi ska fortsätta diskutera det.

Okej, du är en uttråkad hemmafru som tar hand om människor i misär för att må bättre själv? Har tanken slagit dig att alkoholen och drogerna är ett symptom på andra, bakomliggande orsaker och att det är de som ska bekämpas och inte alkoholen?
  • Anonym (realist)
    Anonym (*) skrev 2014-08-22 11:41:08 följande:
    Monopolet minskar inte din frihet, du får dricka hur mycket du vill och när du vill.
    Tillgängligheten minskar inte din frihet, du får dricka hur mycket du vill och när du vill.

Att snacka om frihet i samband med affärers öppettider är ett hån mot alla de som bor i diktaturer.

Precis, du struntar i om konsumtionen ökar, men det kan ju inte makthavarna göra, det är ju dom som ska ta hand om de som drabbas. Att du inte kan se ett samband mellan ökad försäljning och sämre hälsa är ju inte samma sak som att det inte finns.
    Jag föreslår att du läser den här artikeln från i förrgår: mittkok.expressen.se/brekeriet-ar-historiska/
  • Ingram
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-22 11:41:25 följande:
    om du bor utomlands så har du väl mindre koll på hur det är i Sverige? att sitta och påstå att det är bra här i Sverige för att vi har ett systembolag när det gäller alkoholmissbruk är ju ett bevis på att du inte har någon större koll på hur det ligger till här.
    Nej då, jag är i Sverige väldigt ofta och vi har 2 hem i Sverige och brukar spendera en stor del av vår tid här så jag har rätt bra koll på hur det ser ut.
    Däremot så kan en ryss också ta reda på hur det ser ut i Sverige eftersom alla rapporter är offentliga och kan sökas ifrån utlandet.
    Vad menar du att jag inte har koll på? skulle bara vara intressant att höra och undvik gärna historier om hur det är på festivaler.
Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!