Anonym (Ts) skrev 2014-08-22 12:10:50 följande:
"Att mäta alkoholkonsumtionen i befolkningen genom intervjuer är förenat med många svårigheter och olika tänkbara felkällor. Bortfallets eventuellt snedvridande effekt är en av dessa. Andra felkällor kan hänföras till s.k. mätfel, vilka i allmänhet tenderar att bli större när man kartlägger sådana känsliga områden som t.ex. alkoholvanor"
"Konsumtionsmängder som uppmäts i intervjuundersökningar kan inte användas som mått på den faktiska konsumtionen. Detta beror bland annat på att de svarande som regel underrapporterar sin alkoholkonsumtion samt på att bortfallet i större utsträckning än svarandegruppen består av personer med alkoholproblem (alkoholmissbrukare)"
www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0101_2004I05_BR_LE114SA0701.pdf
Där kan du läsa om, du som litar så mycket på dina "fakta" hur svårt det är att mäta konsumtionen hos en befolkning. Där står även om hur mycket oregistrerad alkohol som det kan tänkas konsumeras i Sverige.
För en rik människa som du, med 2 hem här och hem i USA och annat, på vilket sätt har du upplevt problemen på riktigt? Står du och delar ut soppa till uteliggare i USA och tror att du vet allt om alkoholproblem för det?
Jag vill inte vara otrevlig men jag blir lite irriterad på människor som dig som tror att dom förstår så mycket bättre än alla andra när du i själva verket inte vet ett skit mer än någon annan. Och kom inte med att du bygger dina argument på "fakta" för jag har precis länkat dig till scb där du kan läsa om hur svårt det är att uppskatta alkoholkonsumtion, man måste uppleva verklighet också. Kunskap kommer i grunden från människors upplevelser. eller hur?
Och tror du att jag på fullaste allvar sitter här och propagerar för mer supande? Jag har min teori om hur man kan få ner supandet, säger inte att DET ÄR SÅ men det är vad jag tror. Jag blir beskylld hela tiden av en annan här för att "jag tror", men hur kan någon av oss VETA hur det skulle gå om Sverige slopade monopolet? Inte du, inte hon, inte jag och ingen annan. Men att säga att det funkar bra i Sverige som det är, det är ett hån mot alla oss som har/haft alkohoproblem.
Självfallet så finns det bortfall i såna undersökningar och det ger ingen 100%- ig bild av hur samhället ser ut men det är en stark fingervisning om hur samhället är.
Det du glömmer här är att man faktiskt också ser konsumtionen i sin helhet och den är lägre än i andra länder och då tittar man på försäljningssiffror och har inte gjort intervjuer så din länk hör inte hit.
Jag arbetar mycket med människor i utkanten av samhället, med skolor och ungdomar och är du intresserad på riktigt så finns det mycket jag kan skriva om detta.
Men det man ser är att alkohol är en stor bidragande faktor i all denna misär som finns och det handlar inte om att jag delar ut soppa till uteliggare.
Din fakta ger jag inte mycket för eftersom du inte kan det här med att presentera källor, din "fakta" ger ingen helhetsbild utan säger bara sånt jag redan visste.
Jag blir förbannad på såna som dig som tror att ens egna upplevelser är absolut fakta och sorry, men du förstår inte problematiken du talar om och du är uppenbart väldigt dåligt påläst i frågor som rör alkohol.
Som exempel, bara för att jag hade en dålig erfarenhet av sjukvården 1 gång så betyder det inte att jag kan någonting om sjukvårdens problematik.
Din teori bygger inte på någonting utan bara din egen tanke och den är ju totalt fel eftersom sverige har lägre antal brukare och missbrukare än andra länder.
Jag förstår faktiskt inte varför du skulle vilja släppa försäljningen fri när vi redan vet att det inte skulle minska konsumtionen eftersom det inte är så i något annat land.
Att det funkar bra med ett systembolag är ett faktum och ingenting man kan säga emot, sedan kommer man alltid ha svaga individer som väljer att förstöra sina liv och andra och det kan vi helt enkelt inte få bort.
Men vi kan göra så att den stora massan håller sig inom ramarna och det gör vi idag när vi har ett systembolag och det visar sig i även i siffror.