• Anonym (Ts)

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Jag tycker att all sorts alkohol borde säljas fritt av vem som än vill sälja det. Då tror jag att alkoholmissbruket skulle minska också. Vad tror ni om det?

• Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!
  • Ingram
    Anonym (realist) skrev 2014-08-22 11:43:50 följande:
    Nej, det ger inte automatiskt ökade skador. Se mina tidigare inlägg om det. Och backa i fortsättningen upp dina påståenden ordentligt om vi ska fortsätta diskutera det.

Okej, du är en uttråkad hemmafru som tar hand om människor i misär för att må bättre själv? Har tanken slagit dig att alkoholen och drogerna är ett symptom på andra, bakomliggande orsaker och att det är de som ska bekämpas och inte alkoholen?
    Ökat drickande ger automatiskt ökade skador, det finns det inga tvivel om och alla läkare är eniga där det gäller om skador alkohol i en större dos ger.

Nej, jag är verkligen inte uttråkad jag har ett jättebra liv med mycket händelse i det sedan har jag de ekonomiska förutsättningarna att inte behöva yrkesarbeta utan kan ägna mig åt välgörenhet i olika former och det är bra.
    Fler människor borde ägna sig åt samhällsnyttigt arbete, vi skulle få ett bättre samhälle om fler gjorde det men sedan måste jag erkänna att det får mig att känna mig bra.
    Men jag måste fråga dig, hur är detta intressant i sammanhanget?

Alkohol och droger är i många fall inte alls ett symptom på annat och en alkoholist är i de flesta fall inte någon som gått ner sig så pass att han sover på parkbänkar.
  • Anonym (Ts)
    Ingram skrev 2014-08-22 11:57:53 följande:
    Nej då, jag är i Sverige väldigt ofta och vi har 2 hem i Sverige och brukar spendera en stor del av vår tid här så jag har rätt bra koll på hur det ser ut.
    Däremot så kan en ryss också ta reda på hur det ser ut i Sverige eftersom alla rapporter är offentliga och kan sökas ifrån utlandet.
    Vad menar du att jag inte har koll på? skulle bara vara intressant att höra och undvik gärna historier om hur det är på festivaler.
    "Att mäta alkoholkonsumtionen i befolkningen genom intervjuer är förenat med många svårigheter och olika tänkbara felkällor. Bortfallets eventuellt snedvridande effekt är en av dessa. Andra felkällor kan hänföras till s.k. mätfel, vilka i allmänhet tenderar att bli större när man kartlägger sådana känsliga områden som t.ex. alkoholvanor"

"Konsumtionsmängder som uppmäts i intervjuundersökningar kan inte användas som mått på den faktiska konsumtionen. Detta beror bland annat på att de svarande som regel underrapporterar sin alkoholkonsumtion samt på att bortfallet i större utsträckning än svarandegruppen består av personer med alkoholproblem (alkoholmissbrukare)"

www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0101_2004I05_BR_LE114SA0701.pdf

Där kan du läsa om, du som litar så mycket på dina "fakta" hur svårt det är att mäta konsumtionen hos en befolkning. Där står även om hur mycket oregistrerad alkohol som det kan tänkas konsumeras i Sverige. 

För en rik människa som du, med 2 hem här och hem i USA och annat, på vilket sätt har du upplevt problemen på riktigt? Står du och delar ut soppa till uteliggare i USA och tror att du vet allt om alkoholproblem för det?

Jag vill inte vara otrevlig men jag blir lite irriterad på människor som dig som tror att dom förstår så mycket bättre än alla andra när du i själva verket inte vet ett skit mer än någon annan. Och kom inte med att du bygger dina argument på "fakta" för jag har precis länkat dig till scb där du kan läsa om hur svårt det är att uppskatta alkoholkonsumtion, man måste uppleva verklighet också. Kunskap kommer i grunden från människors upplevelser. eller hur?

Och tror du att jag på fullaste allvar sitter här och propagerar för mer supande? Jag har min teori om hur man kan få ner supandet, säger inte att DET ÄR SÅ men det är vad jag tror. Jag blir beskylld hela tiden av en annan här för att "jag tror", men hur kan någon av oss VETA hur det skulle gå om Sverige slopade monopolet? Inte du, inte hon, inte jag och ingen annan. Men att säga att det funkar bra i Sverige som det är, det är ett hån mot alla oss som har/haft alkohoproblem.
  • Ingram
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-22 12:10:50 följande:
    "Att mäta alkoholkonsumtionen i befolkningen genom intervjuer är förenat med många svårigheter och olika tänkbara felkällor. Bortfallets eventuellt snedvridande effekt är en av dessa. Andra felkällor kan hänföras till s.k. mätfel, vilka i allmänhet tenderar att bli större när man kartlägger sådana känsliga områden som t.ex. alkoholvanor"

"Konsumtionsmängder som uppmäts i intervjuundersökningar kan inte användas som mått på den faktiska konsumtionen. Detta beror bland annat på att de svarande som regel underrapporterar sin alkoholkonsumtion samt på att bortfallet i större utsträckning än svarandegruppen består av personer med alkoholproblem (alkoholmissbrukare)"

www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0101_2004I05_BR_LE114SA0701.pdf

Där kan du läsa om, du som litar så mycket på dina "fakta" hur svårt det är att mäta konsumtionen hos en befolkning. Där står även om hur mycket oregistrerad alkohol som det kan tänkas konsumeras i Sverige. 

För en rik människa som du, med 2 hem här och hem i USA och annat, på vilket sätt har du upplevt problemen på riktigt? Står du och delar ut soppa till uteliggare i USA och tror att du vet allt om alkoholproblem för det?

Jag vill inte vara otrevlig men jag blir lite irriterad på människor som dig som tror att dom förstår så mycket bättre än alla andra när du i själva verket inte vet ett skit mer än någon annan. Och kom inte med att du bygger dina argument på "fakta" för jag har precis länkat dig till scb där du kan läsa om hur svårt det är att uppskatta alkoholkonsumtion, man måste uppleva verklighet också. Kunskap kommer i grunden från människors upplevelser. eller hur?

Och tror du att jag på fullaste allvar sitter här och propagerar för mer supande? Jag har min teori om hur man kan få ner supandet, säger inte att DET ÄR SÅ men det är vad jag tror. Jag blir beskylld hela tiden av en annan här för att "jag tror", men hur kan någon av oss VETA hur det skulle gå om Sverige slopade monopolet? Inte du, inte hon, inte jag och ingen annan. Men att säga att det funkar bra i Sverige som det är, det är ett hån mot alla oss som har/haft alkohoproblem.
    Självfallet så finns det bortfall i såna undersökningar och det ger ingen 100%- ig bild av hur samhället ser ut men det är en stark fingervisning om hur samhället är.
    Det du glömmer här är att man faktiskt också ser konsumtionen i sin helhet och den är lägre än i andra länder och då tittar man på försäljningssiffror och har inte gjort intervjuer så din länk hör inte hit.

Jag arbetar mycket med människor i utkanten av samhället, med skolor och ungdomar och är du intresserad på riktigt så finns det mycket jag kan skriva om detta.
    Men det man ser är att alkohol är en stor bidragande faktor i all denna misär som finns och det handlar inte om att jag delar ut soppa till uteliggare.

Din fakta ger jag inte mycket för eftersom du inte kan det här med att presentera källor, din "fakta" ger ingen helhetsbild utan säger bara sånt jag redan visste.
    Jag blir förbannad på såna som dig som tror att ens egna upplevelser är absolut fakta och sorry, men du förstår inte problematiken du talar om och du är uppenbart väldigt dåligt påläst i frågor som rör alkohol.
    Som exempel, bara för att jag hade en dålig erfarenhet av sjukvården 1 gång så betyder det inte att jag kan någonting om sjukvårdens problematik.

Din teori bygger inte på någonting utan bara din egen tanke och den är ju totalt fel eftersom sverige har lägre antal brukare och missbrukare än andra länder.
    Jag förstår faktiskt inte varför du skulle vilja släppa försäljningen fri när vi redan vet att det inte skulle minska konsumtionen eftersom det inte är så i något annat land.
    Att det funkar bra med ett systembolag är ett faktum och ingenting man kan säga emot, sedan kommer man alltid ha svaga individer som väljer att förstöra sina liv och andra och det kan vi helt enkelt inte få bort.
    Men vi kan göra så att den stora massan håller sig inom ramarna och det gör vi idag när vi har ett systembolag och det visar sig i även i siffror.
  • Anonym (*)
    Anonym (realist) skrev 2014-08-22 11:46:08 följande:
    Jag föreslår att du läser den här artikeln från i förrgår: mittkok.expressen.se/brekeriet-ar-historiska/
    Menar du at det är en mänsklig rättighet att få sälja till Systembolaget?

Alkohol är inte som vilken vara som helst, det är det du inte förstår. Därför ska man inte behandla den som det heller. Anledningen till att den inte är det är hälsoaspekten.
  • Ingram
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-22 12:35:20 följande:
    En sån farlig människa som dig kan få vilken alkoholist som helst att ta ett återfall. Snacka om narcissistisk personlighet. Du skiter ju totalt i vad alla andra tycker och utnämner dig själv till jesus Kristus. Nej såna som dig måste bekämpas så att dina åsikter begravs nånstans och hålls borta från alkoholdebatten. Det är hemskt att läsa vad du skriver. Jag blir rädd alltså och är glad att det verkligen inte är såna som dig som bestämmer saker och ting. Kan du inte engagera dig i något annat, snälla? För att bidra med något annat än skit i alkoholdebatten kommer du aldrig att göra. Människor med problem behöver inte en sån som dig.
    Det där är ett grovt personangrepp och påhopp så det där tänker jag anmäla.
    Jag skiter verkligen inte i vad andra tycker och jag råder dig dessutom att inte skriva i affekt då det sällan blir bra.

Istället för att försöka vara så elak du kan så kan du istället bemöta det man skriver men jag antar att du inte kan det och det är därför du försöker så hårt att trycka ner istället.
    Jag vet inte vilka åsikter du tycker är så hemska men jag antar att de träffade en öm punkt hos dig och helt enkelt gör att du inte kan motargumentera.

Det är ju såna som mig som bestämmer saker och ting och inte såna som dig, det finns helt enkelt ingen opinion gällande avskaffandet av monopolet så återigen bevisar du att du bara talar utan innehåll.
    Är det så viktigt att säga sitt ord att du måste göra det utan att fylla orden?
  • Anonym (Ts)
    Ingram skrev 2014-08-22 12:39:54 följande:
    Det där är ett grovt personangrepp och påhopp så det där tänker jag anmäla.
    Jag skiter verkligen inte i vad andra tycker och jag råder dig dessutom att inte skriva i affekt då det sällan blir bra.

Istället för att försöka vara så elak du kan så kan du istället bemöta det man skriver men jag antar att du inte kan det och det är därför du försöker så hårt att trycka ner istället.
    Jag vet inte vilka åsikter du tycker är så hemska men jag antar att de träffade en öm punkt hos dig och helt enkelt gör att du inte kan motargumentera.

Det är ju såna som mig som bestämmer saker och ting och inte såna som dig, det finns helt enkelt ingen opinion gällande avskaffandet av monopolet så återigen bevisar du att du bara talar utan innehåll.
    Är det så viktigt att säga sitt ord att du måste göra det utan att fylla orden?
    "det där tänker jag anmäla" ja du ser själv. Då behöver du och jag inte prata mer med varandra. Grovt personangrepp? skojar du? och du angriper inte mig menar du? hej då!
  • Jupiter

TS- är du på riktigt eller är du ett troll som har sitt roliga?
    Du snackar bara en massa skit som du inte kan styrka och gör som dumma människor ofta gör och det är att utgå från sina erfarenheter och tror det är fakta.
    Du är en gammal alkis som tror att du kan någonting för att du är en gammal alkis haha man måste bara skratta åt dig.
    Känslobaserade argument och känslobaserade inlägg är ingenting som behövs och du borde vara tyst och släppa fram människor som kan tänka istället.
    Du har inte bemött ett enda argument som jag kan läsa istället så babblar du samma meningslösa ord om och om igen.
    Dina åsikter hör inte hemma i ett modernt samhälle och vi måste bli bättre på att säga emot människor som dig ts, okunniga och dumma människor är den värsta sorten och du är båda.

• Jupiter
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-22 11:41:25 följande:
    om du bor utomlands så har du väl mindre koll på hur det är i Sverige? att sitta och påstå att det är bra här i Sverige för att vi har ett systembolag när det gäller alkoholmissbruk är ju ett bevis på att du inte har någon större koll på hur det ligger till här.
    Haha du är bara för rolig.
    Kan du helt ärligt stå för det där inlägget? ser du inte hur dumt det är?
    Vi tar det igen, du tror att du kan något om alkoholpolitik för att du är en avdankad alkis? hahaha kom igen.
  • Jupiter
    Anonym (*) skrev 2014-08-22 11:41:08 följande:
    Monopolet minskar inte din frihet, du får dricka hur mycket du vill och när du vill.
    Tillgängligheten minskar inte din frihet, du får dricka hur mycket du vill och när du vill.

Att snacka om frihet i samband med affärers öppettider är ett hån mot alla de som bor i diktaturer.

Precis, du struntar i om konsumtionen ökar, men det kan ju inte makthavarna göra, det är ju dom som ska ta hand om de som drabbas. Att du inte kan se ett samband mellan ökad försäljning och sämre hälsa är ju inte samma sak som att det inte finns.
Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!