• Qaroliine

Förkortad cervix v 18+

När jag väntade dottern hade jag sd from v 17 och i v 23 blev jag inlagd med 9 mm kvar av livmodertappen. Tack vare strikt sängläge i 11 veckor varav 4 på sjukan, och bricanyl höll tappen ända tills v 35+6 då vattnet gick och dottern föddes.

Nu är jag gravid med min andra dotter i v 18+ och har massor av sd. För två v sedan mätte tappen 37 mm och efter vila och inga lyft är den idag 25 mm. Nu är det sängläge hemma som gäller.
    Mina sd lättar tyvärr inte alls vid vila.

Letar efter någon som är eller har varit i samma sits! Hur har det gått för er?

Tilde 101221
  • Svar på tråden Förkortad cervix v 18+
  • carolinheiner
    Leiben skrev 2014-11-18 17:20:11 följande:

Hej alla!

Hur har ni det?

V. 36 imorgon. Var på kontroll. Blev heltidssjukskriven. Mest pg a att sammandragningarna är fler och smärtsamma efter aktivare dagar. Så nu är det bara att börja varva ner och förbereda sig inför förlossningen. Skönt faktiskt att bara ha fokus på det (förutom familjen så klart).

Hejhej! Här e de lugnt än så länge :) är i v 13(12+3) ska på mätning av livmoderhalsen en 1/12 :) hur ofta ska man begära att få komma in sen? Ska göra en ny planering då å tänkte att ja vill komma in var 3-4 vecka.. Kommer vara i v 14... För ja tänker ju tyngre de blir ju större belastning blir de på den eller?
  • Qaroliine
    carolinheiner skrev 2014-11-19 10:31:02 följande:
    Hejhej! Här e de lugnt än så länge :) är i v 13(12+3) ska på mätning av livmoderhalsen en 1/12 :) hur ofta ska man begära att få komma in sen? Ska göra en ny planering då å tänkte att ja vill komma in var 3-4 vecka.. Kommer vara i v 14... För ja tänker ju tyngre de blir ju större belastning blir de på den eller?
    Jag går varannan vecka, eller mer ofta vid behov. Tycker det varit lagom! Men det är ju dessvärre läkaren som bestämmer Obestämd om allt ser bra ut kommer du nog inte få gå så ofta. Kanske mer som du skriver, var 3-4:e.
    Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • Qaroliine
    carolinheiner skrev 2014-11-25 17:45:54 följande:
    Vad ska ja göra för att minska på sd?!

Det är inte alltid det går att minska på dem men det absolut bästa är att vila och hjälper inte det så får man vila ännu mer
    Skulle det vara så att du kan få progesteron så rekommenderar jag verkligen det! Mina sd minskade helt enormt mycket tack vare Lutinus!

• Leiben

tycker mina kommer mest på kvällen vid vila men det är nog både för att dagen har satt sina spår och att man då är mer medvetna om dem. Däremot är mina mer smärtsamma och livmodern allmänt hård och besvärad om jag varit aktiv under dagen. Det kommer liksom lite i efterhand.

Själv fick jag för några nätter sedan regelbundna mensvärkiga sammandragningar, relativt kraftiga på ett helt nytt sätt. Mer som värkar faktiskt fast ändå svaga sådana om man vet hur riktiga värkar är. Kände tryck och nödighet. Ringde in och de tyckte jag skulle komma in på koll men när jag lagt på avtog det. Höll på i 90 minuter typ var tredje minut men det var liksom samma intensitet hela tiden. De stegrade aldrig i smärtgrad.

Går in i .37 imorgon så nu är det ju bara 4 veckor kvar till bf. Svårt att tänka sig.

• carolinheiner

Ska in på extra kontroll i morgon.. Har som sagt sd dock inte så dom gör ont men de e jätte obehagligt å skrämmande :( är i v 14(13+3)

• Qaroliine

Igår var vi på tillväxt ul och idag ny cervixmätning, nu är det bara 1 cm kvar av tappen så jag fick hot om att bli inlagd eller vila mkt hemma. 
    Tråkigt nu när jag börjat röra mig lite och dagarna gått fort men det är bara knappt 3 veckor till 34+0 så det överlever jag. Nu är jag i 31+2.

Lillasyster beräknades väga 1710 gram igår och vi fick en fin 3D bild

• Leiben

[quote=74403385][quote-nick]Qaroliine skrev 2014-11-26 16:56:37 följande:[/quote-nick]

Igår var vi på tillväxt ul och idag ny cervixmätning, nu är det bara 1 cm kvar av tappen så jag fick hot om att bli inlagd eller vila mkt hemma. 

Tråkigt nu när jag börjat röra mig lite och dagarna gått fort men det är bara knappt 3 veckor till 34+0 så det överlever jag. Nu är jag i 31+2.

Lillasyster beräknades väga 1710 gram igår och vi fick en fin 3D bild

Dina sd verkar verkligen påverka tappen hårt. Intressant att det inte är alla sd som gör det. En del har ju mkt sd utan påverkan alls. Nu får du ta det lugnt alltså även om du blir tokig på kuppen!

• Qaroliine
    Leiben skrev 2014-11-26 17:05:47 följande:
    Dina sd verkar verkligen påverka tappen hårt. Intressant att det inte är alla sd som gör det. En del har ju mkt sd utan påverkan alls. Nu får du ta det lugnt alltså även om du blir tokig på kuppen!

Jag har inte alls mkt sd så det är nog snarare tyngden av bebis som gör sitt på min försvagade livmoderhals. 

Förra graviditeten hade jag enormt mkt sd men den där lilla centimetern av tappen höll länge så det är inte omöjligt att den håller länge nu med
    Jadå, såklart ska jag ta det lugnt!

• Qaroliine

Ny mätning idag, 6 mm kvar av tappen.
    Jag har fått första dosen av kortison för bebisens lungmognad, imorgon får jag den sista så är hon redo ifall det sätter igång Läkaren ville lägga in mig närmsta dygnet men avd är full så jag slapp, kan lika bra vila hemma så får jag vara med min dotterHjärta

Svar på tråden Förkortad cervix v 18+