• Qaroliine

Förkortad cervix v 18+

När jag väntade dottern hade jag sd from v 17 och i v 23 blev jag inlagd med 9 mm kvar av livmodertappen. Tack vare strikt sängläge i 11 veckor varav 4 på sjukan, och bricanyl höll tappen ända tills v 35+6 då vattnet gick och dottern föddes.

Nu är jag gravid med min andra dotter i v 18+ och har massor av sd. För två v sedan mätte tappen 37 mm och efter vila och inga lyft är den idag 25 mm. Nu är det sängläge hemma som gäller.
    Mina sd lättar tyvärr inte alls vid vila.

Letar efter någon som är eller har varit i samma sits! Hur har det gått för er?

Tilde 101221
  • Svar på tråden Förkortad cervix v 18+
  • Leiben
    bukaka skrev 2014-10-19 21:06:21 följande:
    Ja, det måste nog vara ganska svårt. Jag har varit halvt-sängliggande i 3 dagar, men känner mig redan maktlös. Tiden har stannat.
    Fram tills onsdag har jag sprungit, hoppat, flugit, lyft, ja, gjort liksom allt som jag också har gjort under min första graviditet. Hur ofta har jag sprungit till bussen med min 3-åring i famnen! Så detta är en stor omställning för mig, att vara hemma och knappt få göra något. 

Leiben, förlåt att jag frågar och om jag har missat, men hur kort var din tapp när den var som kortast under denna graviditet?
    min var nu senast 2.7 för 2 veckor sedan. Några veckor innan dess var den 3.8 så den har ändå krympt rätt snabbt. får se i morgon nu då.
  • bukaka
    Leiben skrev 2014-10-19 21:26:31 följande:
    min var nu senast 2.7 för 2 veckor sedan. Några veckor innan dess var den 3.8 så den har ändå krympt rätt snabbt. får se i morgon nu då.

Håller tummarna! <3

• Qaroliine
    bukaka skrev 2014-10-19 21:06:21 följande:
    Ja, det måste nog vara ganska svårt. Jag har varit halvt-sängliggande i 3 dagar, men känner mig redan maktlös. Tiden har stannat.
    Fram tills onsdag har jag sprungit, hoppat, flugit, lyft, ja, gjort liksom allt som jag också har gjort under min första graviditet. Hur ofta har jag sprungit till bussen med min 3-åring i famnen! Så detta är en stor omställning för mig, att vara hemma och knappt få göra något. 
    Leiben skrev 2014-10-19 20:28:33 följande:
    men hur överlever du? att  vara sängliggandes måste göra att tiden kryper fram? Vilken vecka är du i nu?

25+6 idag!
    Inga problem över huvud taget för min del Solig Tror det hjälper mkt att jag varit beredd på att detta kunde ske, jag var till och med inställd på det.
    Den enorma rädslan att förlora barnet innan det ens fanns en chans för det att överleva har ju gjort att jag ej haft något val. Det har inte funnits något att diskutera, ligg ner och gilla läget
    Det är några månader av mitt liv, inte hela världen Hjärta

Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • Qaroliine
    Lycka till imorn då!
  • bukaka
    Har det gått bra för dig idag? :)
  • Leiben
    bukaka skrev 2014-10-20 16:54:42 följande:
    Har det gått bra för dig idag? :)
    tappen samma lika, läkaren inte jätteoroad men sjukskrev mig deltid och vill ha fortsatt koll.
  • Qaroliine
    Leiben skrev 2014-10-21 14:16:40 följande:
    tappen samma lika, läkaren inte jätteoroad men sjukskrev mig deltid och vill ha fortsatt koll.
    Skönt att den ej kortats av mer! 
  • bukaka
    Leiben skrev 2014-10-21 14:16:40 följande:

Vad bra!! :)

• bukaka

Tjejer, är det något som ni undviker att äta/dricka? Jag tänker mest på sd-framkallande produkter, men också rent allmänt under graviditeten.

• Leiben
    bukaka skrev 2014-10-22 16:54:28 följande:

Tjejer, är det något som ni undviker att äta/dricka? Jag tänker mest på sd-framkallande produkter, men också rent allmänt under graviditeten.

jag äter faktiskt precis allt
Svar på tråden Förkortad cervix v 18+