• Qaroliine

Förkortad cervix v 18+

När jag väntade dottern hade jag sd from v 17 och i v 23 blev jag inlagd med 9 mm kvar av livmodertappen. Tack vare strikt sängläge i 11 veckor varav 4 på sjukan, och bricanyl höll tappen ända tills v 35+6 då vattnet gick och dottern föddes.

Nu är jag gravid med min andra dotter i v 18+ och har massor av sd. För två v sedan mätte tappen 37 mm och efter vila och inga lyft är den idag 25 mm. Nu är det sängläge hemma som gäller.
    Mina sd lättar tyvärr inte alls vid vila.

Letar efter någon som är eller har varit i samma sits! Hur har det gått för er?

Tilde 101221
  • Svar på tråden Förkortad cervix v 18+
  • Qaroliine

Idag var cervix 17 mm lång,  gått 29+1 veckor nu Solig

Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • carolinheiner
    Qaroliine skrev 2014-11-11 15:01:41 följande:

Vad bra :) hoppas hoppas hoppas min e oförändrad.. Hur känns sammandragningar?
  • Leiben
    Qaroliine skrev 2014-11-11 15:01:41 följande:

Du känns lugn. Det är ju bra!

Ska mäta om en vecka. Jag är deltidssjukskriven men har verkligen vänt ang jobbfrågan och tycker att det vore skönt att vara helt sjukskriven. Men då egentligen inte så mycket för risken utanför att det är slitigt med mkt sd. Kräks en del dessutom på det.
  • Qaroliine
    carolinheiner skrev 2014-11-11 17:14:20 följande:
    Vad bra :) hoppas hoppas hoppas min e oförändrad.. Hur känns sammandragningar?
    Menar du hur mina känns?
  • Qaroliine
    Leiben skrev 2014-11-11 17:25:49 följande:
    Du känns lugn. Det är ju bra! Ska mäta om en vecka. Jag är deltidssjukskriven men har verkligen vänt ang jobbfrågan och tycker att det vore skönt att vara helt sjukskriven. Men då egentligen inte så mycket för risken utanför att det är slitigt med mkt sd. Kräks en del dessutom på det.

Jag är lugn Kommit så långt och magen är lugn så jag är också lugn. Men du kan väl be om en heltidssjukskrivning? Det ÄR verkligen jobbigt att röra sig med mkt sd! Mina har ökat lite nu i takt med att jag rör mig mer.
  • carolinheiner
    Qaroliine skrev 2014-11-11 18:15:32 följande:
    Menar du hur mina känns?
    Ja hur vet man att de e sammandragningar? Ja e ju hel nojig denna gången pga att ja inte kände något alls sist fast ja va fullt öppen :/
  • Qaroliine
    carolinheiner skrev 2014-11-12 09:14:10 följande:
    Ja hur vet man att de e sammandragningar? Ja e ju hel nojig denna gången pga att ja inte kände något alls sist fast ja va fullt öppen :/
    Magen blir hård, ibland känner man inte mer än så!
    Mina kan vara riktigt kraftiga denna gången dock, det gör ont i rygg och känns ända upp i halsen hur livmodern drar ihop sig.
  • Leiben

Hej alla!

Hur har ni det?

V. 36 imorgon. Var på kontroll. Blev heltidssjukskriven. Mest pg a att sammandragningarna är fler och smärtsamma efter aktivare dagar. Så nu är det bara att börja varva ner och förbereda sig inför förlossningen. Skönt faktiskt att bara ha fokus på det (förutom familjen så klart).

• Qaroliine
    Leiben skrev 2014-11-18 17:20:11 följande:
    Hej alla!

Hur har ni det?

V. 36 imorgon. Var på kontroll. Blev heltidssjukskriven. Mest pg a att sammandragningarna är fler och smärtsamma efter aktivare dagar. Så nu är det bara att börja varva ner och förbereda sig inför förlossningen. Skönt faktiskt att bara ha fokus på det (förutom familjen så klart).
    Jag passerade v 30+0 igår och det känns helt fantastiskt!! Så glad!
    Är uppe och rör mig varje dag och inget har ju hänt hittills
    Nästa vecka har jag ny mätning, nytt tul och bm besök.

Vad skönt att du är helt sjukskriven nu!
  • Kasperina

Jag har två barn. I båda graviditeterna har jag haft samma kraftiga, nedåtgående SD från ca v18, men i ena fallet påverkades inte tappen, i andra gjorde den det.

Jag minns särskilt tydligt att jag åkte in i v21+6 med första, för de var sura på akuten att jag inte kunde vänta till dagen efter och åka till förlossningen. Då hade jag haft SD med 2-10 minuters mellanrum (varierande) i tre timmar. De var kraftiga utan att göra ont, och de tryckte neråt. Mina SD fortsatte hela graviditeten men påverkade inte tappen, och sonen föddes i v37+2. Förlossningen startade pga oupptäckt havandeskapsförgiftning.
    Med andra barnet hade jag exakt lika fram till v27 då jag en natt hade onda SD. Kontroll visade att tappen börjat tunnlas och jag blev sjukskriven på halvtid. I v28 låg jag på antenatal med Bricanyl i två dygn. Tunnlingen hade ökat lite och livmodern var så känslig att CTG triggade regelbundna SD. Jag blev heltidssjukskriven med totalt ansträngningsförbud tom v37. Hela perioden fick jag SD så fort jag rörde mig, men från v37+1 upphörde de nästan helt och dottern kom på bf+4.
    Min BM med 30 års erfarenhet var chockad då hon var helt säker på att jag inte skulle klara mig till v35.  

Svar på tråden Förkortad cervix v 18+