• Qaroliine

Förkortad cervix v 18+

När jag väntade dottern hade jag sd from v 17 och i v 23 blev jag inlagd med 9 mm kvar av livmodertappen. Tack vare strikt sängläge i 11 veckor varav 4 på sjukan, och bricanyl höll tappen ända tills v 35+6 då vattnet gick och dottern föddes.

Nu är jag gravid med min andra dotter i v 18+ och har massor av sd. För två v sedan mätte tappen 37 mm och efter vila och inga lyft är den idag 25 mm. Nu är det sängläge hemma som gäller.
    Mina sd lättar tyvärr inte alls vid vila.

Letar efter någon som är eller har varit i samma sits! Hur har det gått för er?

Tilde 101221
  • Svar på tråden Förkortad cervix v 18+
  • Qaroliine
    Leiben skrev 2014-08-31 07:15:51 följande:
    ts: Får du inte ens bricanyl? 
    Nej, absolut inget alls.
    Tilde 101221
  • jmynt
    Qaroliine skrev 2014-08-31 16:46:06 följande:
    Nej, absolut inget alls.
    Kräv att få bricanyl, jag åt det från v. 16 med andra barnet. fråga också om det finns nån möjlighet att sätta ett cerklage (stavning?)

Nåt måste de ju kunna göra för att hjälpa dig.

Många styrkekramar hoppas allt går bra!
  • Havsglimt

Hej.
    Jag är också patient på spec. mvc i Lund pga försvagad cervix. Då jag får mycket sammandragningar tidigt i graviditeten så är inte cerclage lämpligt för mig heller (Har man mycket sammandragningar kan cerclage göra mer skada än nytta). Vet även att Lund är mycket restriktiva med att skriva ut bricanyl, jag har haft prematura sammandragningar sedan v. 16. Min läkare i Lund skev dock ut progesteron till mig vilket jag började med i förebyggande syfte redan i v. 15. Jag har sedan dess även lämnat urinprov för odling var tredje vecka i syfte att upptäcka ev. infektioner tidigt så att inte sammandragningarna blir värre. Tycker du ska fråga din läkare om det. Nu är jag i. v. 24+3 och min cervix har blivit något förkortad men inte oroväckande. Lycka till!      

• Qaroliine

Dagens cervix var 27 mmSolig!! Blivit 2 mm längre, all sängvila gjorde susen och hoppet kommer åter!!
    I nuläget är jag inte i behov av cerklage,  det krävs kortare tapp för det. Och det Havsglimt skriver låter ju vettigt, har oerhört mkt sd.
    Väntar kallelse till specialmödra, kommer ringa dem snart om jag får någon i veckan. Där tror jag att jag kan känna mig i goda händer.
    Blev sjukskriven året ut.

Tilde 101221
  • Havsglimt

Vad härligt att höra. 27 mm är kort men det är långt ifrån omöjligt så det finns hopp. Bra att du är sjukskriven så du kan ta det lugnt.

• Qaroliine

Nu har jag äntligen varit på mitt första läkarbesök på spec mödra. 22+1 och tappen var förkortad till 21 mm. Jag fick utskrivet progesteron och är överlycklig för att någon bryr sig och vill hjälpa.
    Fr.o.m. söndag räknas mitt barn som ett liv och jag kan äntligen få hjälp om något händer! Lättnad!

Att jag varit 100% sängliggandes och tappen förkortats ändå är ju tråkigt värre, men är så glad jag får hjälp nu!

Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • Qaroliine

Dem tar odling ofta på mig också, så sd inte blir värre! 
    Ska gå på spec cervixmätning varannan vecka om inget försämras, då blir det oftare. Eller blir jag inlagd som sist.

Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
Svar på tråden Förkortad cervix v 18+