bukaka skrev 2014-10-17 20:59:29 följande:
Hej!
Hittat till denna tråd eftersom jag för några dagar sedan fick veta att min cervix är för kort.
Andra graviditet, 2,5 cm, vecka 25-26. Fick progesteron utskrivet av läkaren, men är tveksam till den, eftersom a) jag ammar b) instruktionen säger att den inte får tas av gravida, egentligen c) i Storbritannien är 2,5 cm gränsen för normal tapp, och om den är mindre än 2,0 cm, då skrivs läkemedel ut.
Nu har jag kontroll om 3 veckor... Åh, är det för lång tid mellan mätningarna? Så orolig... Hade ni krävt att se läkaren tidigare? Och tjejer, får jag fråga, hur ser era sd ut? Snälla, beskriv hur de känns! Är de mycket tydliga? Var nånstans i magen?
Livmodertappen är ett levande organ och växer och krymper framför ögonen på oss när vi gör vul. Därför tas alltid mer än ett mått vid en mätning. Den påverkas mer eller mindre av barnets rörelser, sammandragningar eller mammans fysiska aktivitet.
Progesteron vill jag säga har räddat livet på mitt barn, utan tvekan. Det har hjälpt så oerhört mkt mot mina sammandragningar. Tappen har blivit bakåtvänd sedan jag började med det också
25 mm tapp är som du skriver ett gränsfall. Upp till dig att ta progesteron eller ej.
Mina sammandragningar känns i rygg och mage (i livmodern förstås) och en del gör ont, andra känns mindre. Vet inte hur man kan förklara det. Men alla mina är tydliga och dem som gör ont är ju väldigt jobbiga.