• Qaroliine

Förkortad cervix v 18+

När jag väntade dottern hade jag sd from v 17 och i v 23 blev jag inlagd med 9 mm kvar av livmodertappen. Tack vare strikt sängläge i 11 veckor varav 4 på sjukan, och bricanyl höll tappen ända tills v 35+6 då vattnet gick och dottern föddes.

Nu är jag gravid med min andra dotter i v 18+ och har massor av sd. För två v sedan mätte tappen 37 mm och efter vila och inga lyft är den idag 25 mm. Nu är det sängläge hemma som gäller.
    Mina sd lättar tyvärr inte alls vid vila.

Letar efter någon som är eller har varit i samma sits! Hur har det gått för er?

Tilde 101221
  • Svar på tråden Förkortad cervix v 18+
  • Leiben

Hej Qaroliine och ni andra!

Hur går det för er?

Är i v 30 och mäter tappen regelbundet pga sammandragningar och påverkad tapp även vid förra graviditeten. Sist hade den krympt 1 cm drygt. Dock är läkaren inte så orolig då jag förra gången efter sjukskrivning gick vägen till bf. Det är dock sjukt jobbigt att ha sammandragningar heeeeela tiden.

Ska tillbaka om 1 1/2 vecka. Då flaggade hon för sjukskrivning.

• Qaroliine

På två veckor med progesteron förlängdes min tapp med 5 mm, den var då 26 mm. Jag hade då varit liggandes i 7 veckor och fick börja testa att röra mig lite. Mindre än 48 h senare släppte slemproppen så vi fick åka in och då var tappen 14 mm men jag kände inget. Så nu är jag sängliggandes igen! Ny kontroll på torsdag, en vecka sedan slemmisen släppte då.

24+6 idag
    Så glad vi kommit så långt att barnet har en chans att få hjälp ifall hon föds.
    Vårt stora mål är att gå oktober ut.

Tilde 101221 Lillasyster bf 150125
  • Leiben
    Qaroliine skrev 2014-10-12 11:48:08 följande:

På två veckor med progesteron förlängdes min tapp med 5 mm, den var då 26 mm. Jag hade då varit liggandes i 7 veckor och fick börja testa att röra mig lite. Mindre än 48 h senare släppte slemproppen så vi fick åka in och då var tappen 14 mm men jag kände inget. Så nu är jag sängliggandes igen! Ny kontroll på torsdag, en vecka sedan slemmisen släppte då.

24+6 idag

fy att ha det så där! oro och tristess antar jag blandat om vartannat. Tänk att det verkligen är så där för en del. Håller verkligen alla tummar att hon stannar så länge som möjligt!
  • bukaka

Hej!

Hittat till denna tråd eftersom jag för några dagar sedan fick veta att min cervix är för kort.
    Andra graviditet, 2,5 cm, vecka 25-26. Fick progesteron utskrivet av läkaren, men är tveksam till den, eftersom a) jag ammar b) instruktionen säger att den inte får tas av gravida, egentligen c) i Storbritannien är 2,5 cm gränsen för normal tapp, och om den är mindre än 2,0 cm, då skrivs läkemedel ut. 

Nu har jag kontroll om 3 veckor... Åh, är det för lång tid mellan mätningarna? Så orolig... Hade ni krävt att se läkaren tidigare? Och tjejer, får jag fråga, hur ser era sd ut? Snälla, beskriv hur de känns! Är de mycket tydliga? Var nånstans i magen?

• bukaka
    Qaroliine skrev 2014-10-12 11:48:08 följande:

24+6 idag

Jag hoppas att det kommer att gå bra för er <3 
    Jag är ungefär i samma vecka, liknande problem. Hade dock inte det under första graviditeten, så vet inte vad det beror på.
    Men kan verkligen tappen växa? Jag fick höra att den inte kan göra det, utan att det är antagligen läkaren som mäter den för kort. Vad tror du om det? 
  • Qaroliine
    bukaka skrev 2014-10-17 20:59:29 följande:
    Hej!

Hittat till denna tråd eftersom jag för några dagar sedan fick veta att min cervix är för kort.
    Andra graviditet, 2,5 cm, vecka 25-26. Fick progesteron utskrivet av läkaren, men är tveksam till den, eftersom a) jag ammar b) instruktionen säger att den inte får tas av gravida, egentligen c) i Storbritannien är 2,5 cm gränsen för normal tapp, och om den är mindre än 2,0 cm, då skrivs läkemedel ut. 

Nu har jag kontroll om 3 veckor... Åh, är det för lång tid mellan mätningarna? Så orolig... Hade ni krävt att se läkaren tidigare? Och tjejer, får jag fråga, hur ser era sd ut? Snälla, beskriv hur de känns! Är de mycket tydliga? Var nånstans i magen?
    Livmodertappen är ett levande organ och växer och krymper framför ögonen på oss när vi gör vul. Därför tas alltid mer än ett mått vid en mätning. Den påverkas mer eller mindre av barnets rörelser, sammandragningar eller mammans fysiska aktivitet.

Progesteron vill jag säga har räddat livet på mitt barn, utan tvekan. Det har hjälpt så oerhört mkt mot mina sammandragningar. Tappen har blivit bakåtvänd sedan jag började med det också
    25 mm tapp är som du skriver ett gränsfall. Upp till dig att ta progesteron eller ej.

Mina sammandragningar känns i rygg och mage (i livmodern förstås)  och en del gör ont, andra känns mindre. Vet inte hur man kan förklara det. Men alla mina är tydliga och dem som gör ont är ju väldigt jobbiga.
  • bukaka
    Qaroliine skrev 2014-10-17 23:22:07 följande:
    Livmodertappen är ett levande organ och växer och krymper framför ögonen på oss när vi gör vul. Därför tas alltid mer än ett mått vid en mätning. Den påverkas mer eller mindre av barnets rörelser, sammandragningar eller mammans fysiska aktivitet.

Progesteron vill jag säga har räddat livet på mitt barn, utan tvekan. Det har hjälpt så oerhört mkt mot mina sammandragningar. Tappen har blivit bakåtvänd sedan jag började med det också
    25 mm tapp är som du skriver ett gränsfall. Upp till dig att ta progesteron eller ej.

Mina sammandragningar känns i rygg och mage (i livmodern förstås)  och en del gör ont, andra känns mindre. Vet inte hur man kan förklara det. Men alla mina är tydliga och dem som gör ont är ju väldigt jobbiga.
    Hur ofta får du mäta tappen? Och gör du det bara med vul? 

Hur strikt vila följer du? Ligger du nere hela dagarna, och går inte ens ut? Eller får man promenera lite? Har en 3-åring hemma, blir ju så svårt att bara ligga i sängen.
  • Qaroliine
    bukaka skrev 2014-10-18 08:42:08 följande:
    Hur ofta får du mäta tappen? Och gör du det bara med vul? 

Hur strikt vila följer du? Ligger du nere hela dagarna, och går inte ens ut? Eller får man promenera lite? Har en 3-åring hemma, blir ju så svårt att bara ligga i sängen.

Ligger ned helt och hållet, bortsett från toalett/dusch/fixa enkla mål att äta. Inne på nionde veckan liggandes nu.
    Jag har en dotter på 3 år och 10 mån.  Men hennes pappa tar ju hand om henne  

Mäter varannan vecka med vul, det är det enda säkra sättet att mäta.

• bukaka
    Qaroliine skrev 2014-10-18 18:25:11 följande:

Ligger ned helt och hållet, bortsett från toalett/dusch/fixa enkla mål att äta. Inne på nionde veckan liggandes nu.
    Jag har en dotter på 3 år och 10 mån.  Men hennes pappa tar ju hand om henne  

Mäter varannan vecka med vul, det är det enda säkra sättet att mäta.

Åh, vad skönt att hennes pappa kan hjälpa till, underbart för er :) Vi har det lite svårare, hennes pappa jobbar, så vi är ensamma på dagarna.

Jag har gått och tänkt på varför jag inte hade samma problem under första graviditeten. Och efter att ha läst runt lite, förstod jag - första graviditeten är anledningen till detta problem. Dottern var stor, jag sprack mycket, och antagligen skadades cervix så pass att jag har fått dessa men nu. Visst kan progesteron eventuellt hjälpa om den här cervixinsufficiensen är medfödd eller baserad på hormonstörningar? För det är inte anledningen för mig, och antagligen kan jag endast få hjälp med kirurgiskt ingrepp. Måste diskutera med läkaren, men har tid först om 2 veckor, och har så många tankar och funderingar :(
  • bukaka

Tankte ocksa skriva att jag blev tipsad om att dricka mycket och kissa varannan timme. Bade uttorkning och fylld urinblasa leder tydligen till sd.

Har du hort nagot om att anvanda bandage for att halla magen pa plats, sa att den inte trycker pa tappen? Eller ar det bara en myt att det hjalper?

Svar på tråden Förkortad cervix v 18+