• Anonym (omöjligt)

Helt omöjligt att få jobb!!

Snart tar jag examen och har redan börjat titta på lite jobb samt sökt något enstaka. MEN 99 % av alla jobb som söker personal kräver att man har tidigare erfarenhet på typ 3-5 år. Men hur ska jag kunna få erfarenhet om jag inte ens kan få något jobb?!

Sökte ett jobb som var på deltid, fanns inget krav på att man skulle ha arbetat som det tidigare och tänkte att jag skulle kombinera jobbet med mina studier för tillfället. Jag ringde jobbet för att säga att jag är mycket intresserad av tjänsten och undrade om det var många som hade sagt. Och det var ett 50-tal som hade sökt!! Helt sjukt ju, eftersom jag inte har en färdig utbildning eller erfarenhet så lär jag ju hamna längst ner i den högen.

Jag fattar inte, hur får man jobb som nyexad?!!?

• Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 14:03:25 följande:
    Men gud hur fick du det jobbet då? Helt galet vad folk verkar ha tur att få jobb, förstår verkligen inte vad som gör att jag inte får något jobb.
    Jag hade inte tur - jag kämpade. Jag sökte i snitt 20 jobb om dagen. Jag är inte kräsen, jag sökteallt. Jag jagade jobb som inte fanns, sökte alltså inte bara på de som ligger på tex ams.

Ja kontaktade alla jag känner o har känt.  Detta jobb fick jag för att någon sett min ansökan till ett annat jobb tidigare, o en ytlig bekant som jobbade där min ansökan dök upp.

Du söker inte tillräckligt. Du säker inte alla jobb.

Jag hade NOLL erfarenhet inom detta yrke, det liknar inte ens något jag gjort förr.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-03 15:48:43 följande:
    Jag hade inte tur - jag kämpade. Jag sökte i snitt 20 jobb om dagen. Jag är inte kräsen, jag sökteallt. Jag jagade jobb som inte fanns, sökte alltså inte bara på de som ligger på tex ams.

Ja kontaktade alla jag känner o har känt.  Detta jobb fick jag för att någon sett min ansökan till ett annat jobb tidigare, o en ytlig bekant som jobbade där min ansökan dök upp.

Du söker inte tillräckligt. Du säker inte alla jobb.

Jag hade NOLL erfarenhet inom detta yrke, det liknar inte ens något jag gjort förr.
    Hur menar du med att jag inte söker alla jobb? Har faktiskt sökt jobb som lapplisa och sånt också. Men varför skulle de vilja anställa någon med en ekonomiutbildning? Förstår du vad jag menar. Jag ser ju inte lapplise-yrket som mitt framtidsjobb och då förstår ju företaget att jag bara kommer att vara kvar där tills jag hittat ett jobb som relaterar till min utbildning.

Jag har kontaktat alla jag känner, eller ja "alla" 3...hehe.
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 15:55:22 följande:
    Hur menar du med att jag inte söker alla jobb? Har faktiskt sökt jobb som lapplisa och sånt också. Men varför skulle de vilja anställa någon med en ekonomiutbildning? Förstår du vad jag menar. Jag ser ju inte lapplise-yrket som mitt framtidsjobb och då förstår ju företaget att jag bara kommer att vara kvar där tills jag hittat ett jobb som relaterar till min utbildning.

Hur många jobb säker du i veckan?
    Jag är förvånad över att du inte jobbat extra under hela tiden du pluggat.
    Varför skulle de inte vilja ha dig som anställd??
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-03 15:58:41 följande:
    Hur många jobb säker du i veckan?
    Jag är förvånad över att du inte jobbat extra under hela tiden du pluggat.
    Varför skulle de inte vilja ha dig som anställd??
    Vart har jag skrivit att jag inte jobbat extra någonstans? Jag har jobbat extra i butik under mina studier. Det är en kostnad för företaget att anställa personal, de vill ju anställa någon som räknar med att vara kvar på den tjänsten i flera år.

Men iaf, jag söker sådana jobb också, söker faktiskt alla jobb jag kan hitta som inte har krav på utbildning eller erfarenhet. Söker tex inte som läkare, sjuksköterska eller lastbilschaufför. Så det går faktiskt inte söka ALLA jobb.

Söker en kanske 5 jobb i veckan just nu, då jag pluggar nu också så har jag inte tid att söka så mycket mer än så.
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 16:03:01 följande:
    Vart har jag skrivit att jag inte jobbat extra någonstans? Jag har jobbat extra i butik under mina studier. Det är en kostnad för företaget att anställa personal, de vill ju anställa någon som räknar med att vara kvar på den tjänsten i flera år.

Men iaf, jag söker sådana jobb också, söker faktiskt alla jobb jag kan hitta som inte har krav på utbildning eller erfarenhet. Söker tex inte som läkare, sjuksköterska eller lastbilschaufför. Så det går faktiskt inte söka ALLA jobb.

Söker en kanske 5 jobb i veckan just nu, då jag pluggar nu också så har jag inte tid att söka så mycket mer än så.
    Shit vad larvig du är.. Självklart söker man inte som läkare när man inte har utbildning för det. Det är dock inte samma sak som att endast söka arbeten som inte kräver erfarenhet eller utbildning.
    Då söker du väldigt få jobb och din chans att skaffa dig ett jobb är liten. Och du söker endast jobb som utannonseras på ams?
  • lillekatt
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 15:55:22 följande:
    Då får du ta kontakt med de personer som inte ingår i din närmaste familj och vänkrets, som kurslärare, andra kursare och fd kollegor från sommarjobb. Kanske har de inget konkret jobb att erbjuda men kan tipsa om andra bekanta de har eller andra företag eller organisationer som du inte har tänkt på.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-03 16:06:19 följande:
    Shit vad larvig du är.. Självklart söker man inte som läkare när man inte har utbildning för det. Det är dock inte samma sak som att endast söka arbeten som inte kräver erfarenhet eller utbildning.
    Då söker du väldigt få jobb och din chans att skaffa dig ett jobb är liten. Och du söker endast jobb som utannonseras på ams?
    Jag är inte larvig, tycker dock att du är rätt otrevlig i dina inlägg. Nej jag söker inte enbart jobb som utannonserar på ams, söker även på andra sidor.

Då jag pluggar nu så har jag inte tid att söka jobb på heltid. Men söker så mycket jag får tid till såklart.
  • Anonym (omöjligt)
    lillekatt skrev 2014-09-03 16:08:16 följande:
    Då får du ta kontakt med de personer som inte ingår i din närmaste familj och vänkrets, som kurslärare, andra kursare och fd kollegor från sommarjobb. Kanske har de inget konkret jobb att erbjuda men kan tipsa om andra bekanta de har eller andra företag eller organisationer som du inte har tänkt på.
    Har väldigt litet kontaktnät och har ingen kontakt med fd kollegor och har bara kontakt med en kursare, men hon söker också jobb så... Suttit och funderat på om det finns någon jag kan fråga, men har tyvärr inte kommit fram till fler än de 3 som jag redan frågat.
  • Anonym (Ny info?)
    Dixie skrev 2014-09-03 11:56:16 följande:
    fast med den inställningen kommer du ju aldrig få jobb - även om du blir kallad till en intervju skulle du tyvärr inte gå långt, du ber ju om ursäkt för dig själv hela tiden - ta istället för dig och visa vad du är bra på!!! 
    Å andra sidan är det inte alltid så lätt att bara "ta för sig och visa vad man är bra på" om man är ung och osäker, har gått en bred utbildning och inte har jobbat i branschen.

Man kanske inte vet vad man är bra på förutom att man "söker nya utmaningar, är stresstålig och har lätt att samarbeta i grupp" vilket väldigt många andra också skriver i sina personliga brev med skillnad att de som har erfarenhet också kan beskriva konkreta insatser och arbetsuppgifter som de har haft som relaterar till tjänsten. Jag förstår att det är skitsvårt för unga utan erfarenhet att veta hur de ska göra eller vad de ska skriva för att få in en fot bland hundratals sökande.
  • lillekatt
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 16:11:58 följande:
    Har väldigt litet kontaktnät och har ingen kontakt med fd kollegor och har bara kontakt med en kursare, men hon söker också jobb så... Suttit och funderat på om det finns någon jag kan fråga, men har tyvärr inte kommit fram till fler än de 3 som jag redan frågat.
    Dina universitetslärare då?

Har du möjlighet att göra praktik som en del av din utbildning? Det kan ju annars en bra ingång till jobb eller åtminstone kontakter inom branschen.
Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!