• Anonym (omöjligt)

Helt omöjligt att få jobb!!

Snart tar jag examen och har redan börjat titta på lite jobb samt sökt något enstaka. MEN 99 % av alla jobb som söker personal kräver att man har tidigare erfarenhet på typ 3-5 år. Men hur ska jag kunna få erfarenhet om jag inte ens kan få något jobb?!

Sökte ett jobb som var på deltid, fanns inget krav på att man skulle ha arbetat som det tidigare och tänkte att jag skulle kombinera jobbet med mina studier för tillfället. Jag ringde jobbet för att säga att jag är mycket intresserad av tjänsten och undrade om det var många som hade sagt. Och det var ett 50-tal som hade sökt!! Helt sjukt ju, eftersom jag inte har en färdig utbildning eller erfarenhet så lär jag ju hamna längst ner i den högen.

Jag fattar inte, hur får man jobb som nyexad?!!?

• Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!
  • Anonym (omöjligt)
    Kejkej91 skrev 2014-09-03 17:35:50 följande:
    Jag har ingen utbildning mer än gymnasiet men har å andra sidan inte varit arbetslös en enda dag sen studenten heller, får jobb så fort jag söker. Är inte kräsen, började i restaurang, butik och på kundtjänst, på kundtjänsten "avancerade" jag på 5 månader och satt sedan med ekonomin för hela företaget med en hotell och restaurang utb.

Det kanske inte lockar att söka ett jobb man inte "kvalificerar för" men å andra sidan kan man jobba sig upp samt om en ekonom söker jobbet med 5 år på nacken och en nyexad ekonom söker jobbet utan några år på nacken så är de ju ganska självklart att de väljer någon som kan arbetslivet.. 

Så sök alla jobb o avancera i värsta fall. Bättre än inget

Lycka till : ) 
    Jag är inte heller kräsen, började också på restaurang och i butik, men nu är jag överkvalificerad för sådana jobb. Tror det är rätt få som vill anställa en person med högskoleexamen som servitris till exempel.

Söker kontorist, receptionist, sekreteare, ekonomiassistent osv för tänker att jag kan avancera.
  • Anonym (fidl)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 17:55:45 följande:
    Det är detta jag menar. Har även sökt jobb i butik och på restaurang, men är ju överkvalificerad för sådana jobb och arbetsgivaren vet att jag kommer dra ifrån butiksbiträdesjobbet om jag får ett ekonomjobb såklart.
    Du får kämpa på helt enkelt, ekonomer har haft det tufft i många år nu. Visste du inte om det när du sökte? Dom jag känner som är ekonomer fick kämpa ett bra tag innan de fick sitt första jobb. Vissa upptill två år.
  • Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 17:51:40 följande:

Jag söker inte jobb på deltid just nu. Du är otrevlig då du hittar på saker som jag inte ens har skrivit och nu hittar du på att jag söker jobb på deltid och innan var det att jag inte hade jobbat någonting under hela min studieperiod vilket jag aldrig har skrivit någonting om.

Nej jag har heller inte skrivit att alla som lyckats få jobb har tur, jag har skrivit till de som fått jobb efter att endast ha sökt 4 jobb att dem haft tur, för det tycker jag. Så kan du sluta lägga ord i min mun och läsa det jag skriver och inte hitta på egen fakta?

Jag fick mitt första jobb efter fyra ansökningar och kanske vad det tur. Men utöver min grundexamen hade jag mycket föreningsmeriter, utlandsstudier, två års erfarenhet från ett område närliggande arbetsgivaren och ledarskap. Och det hjälpte nog också till.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (fidl) skrev 2014-09-03 18:58:14 följande:
    Du får kämpa på helt enkelt, ekonomer har haft det tufft i många år nu. Visste du inte om det när du sökte? Dom jag känner som är ekonomer fick kämpa ett bra tag innan de fick sitt första jobb. Vissa upptill två år.
    Nej jag visste inte om det, trodde att det skulle vara hyfsat lätt att få jobb sen, eftersom att det är en bred utbildning och det finns mycket man kan jobba som. Men visst håna mig bara för att jag inte visste om det.
  • Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 17:51:40 följande:

Jag söker inte jobb på deltid just nu. Du är otrevlig då du hittar på saker som jag inte ens har skrivit och nu hittar du på att jag söker jobb på deltid och innan var det att jag inte hade jobbat någonting under hela min studieperiod vilket jag aldrig har skrivit någonting om.

Om det är så att du enbart söker heltidsjobb, har ett halvår till examen och pluggar deltid så kommer du tyvärr rätt långt ner i högen. Finns nog många nyexaminerade ekonomer som kan börja jobba helt direkt som du konkurrerar med.

Ett förslag är att du nu tar det lite lugnt med jobbsökandet nu och lägg fokus på exjobbet och annat. När det börjar närma sig examen så är det dags att söka jobb igen. Lägg en del fokus på bemanningsföretag som ofta tar in nyexaminerad på olika tillfälliga uppdrag.
  • Anonym (omöjligt)
    Kjell2 skrev 2014-09-03 19:13:43 följande:
    Om det är så att du enbart söker heltidsjobb, har ett halvår till examen och pluggar deltid så kommer du tyvärr rätt långt ner i högen. Finns nog många nyexaminerade ekonomer som kan börja jobba helt direkt som du konkurrerar med.

Ett förslag är att du nu tar det lite lugnt med jobbsökandet nu och lägg fokus på exjobbet och annat. När det börjar närma sig examen så är det dags att söka jobb igen. Lägg en del fokus på bemanningsföretag som ofta tar in nyexaminerad på olika tillfälliga uppdrag.
    Nej jag söker enbart deltidsjobb. Men jag söker inte jobb på deltid, alltså jag lägger inte ner så mycket som 20 h i veckan på att söka jobb då jag har studier också som tar tid.

Kruxet är att jag är med på AF så måste söka ett antal jobb per månad, annars får jag "skit" för att jag inte söker.
  • Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 19:17:29 följande:

Nej jag söker enbart deltidsjobb. Men jag söker inte jobb på deltid, alltså jag lägger inte ner så mycket som 20 h i veckan på att söka jobb då jag har studier också som tar tid.

Kruxet är att jag är med på AF så måste söka ett antal jobb per månad, annars får jag "skit" för att jag inte söker.

Ok, missuppfattade. Men varför måste du bry dig vad AF säger? Satsa på plugget istället
  • Anonym (omöjligt)
    Kjell2 skrev 2014-09-03 19:25:56 följande:
    Ok, missuppfattade. Men varför måste du bry dig vad AF säger? Satsa på plugget istället
    Behöver väl inte bry mig om det, men jag är verkligen i behov av pengar just nu också :/
  • Anonym
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 19:30:53 följande:

Behöver väl inte bry mig om det, men jag är verkligen i behov av pengar just nu också :/

Kan du plugga och få pengar från AF samtidigt? Varför inte CSN?
Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!