Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 22:22:20 följande:
Men snälla, läs tråden, jag har sökt jobb som restaurangbiträde, parkeringsvakt, butiksbiträde osv. Men det ser KONSTIGT ut när en som snart är färdigutbildad på högskola söker sådana jobb! Hur skriver man sitt personliga brev till sådana jobb?
De ser ju att jag är snart färdigutbildad ekonom, så varför söker jag som parkeringsvakt? Hur skriver man det i sitt personliga brev?? Hjälp mig! Du verkar sitta på dina höga hästar och säga att jag inte söker dessa jobb för att jag tycker jag är för "fin" för dessa. Men hur skriver jag i mitt personliga brev?? Se så hjälp mig nu innan du börjar anklaga mig!!!!!!
Jag HAR läst tråden. Jag har oxå pluggat på uni och slavat på skitjobb. Demo-personal, ICA, personlig assistent, Chark, servitris, bartender, kallskänka, you name it!
I ett personligt brev så kan man ex ljuga och säga att man är osäker på om det är ekonom man verkligen vill göra och vill prova andra vägar samtidigt.
Mina hästar är inte höga. Jag frågar dig om jag har rätt! Om man tycker att man är överkvalificerad för ett ICA jobb så har man dock rätt så höga hästar själv. OM du nu inte ägt och drivit ett ICA när ex min fd chef, som jag skrev tidigare, satt i kassan. Är du kanske utbildad servitris? Om du inte är det så kan du ju knappast vara överkvalificerad för det fattar du väl!
Jag tror att du behöver en liten reality check om hur arbetslivet faktiskt ser ut. Bara för att man pluggar till ekonom så betyder inte det att man får lyckan att jobba som det! Man får ta vad fan som helst för att överleva FRAM till att att man får drömjobbet!
När du accepterar hur verkligheten ser ut så tror jag att det kommer att gå riktigt bra för dig och jag tror att om ett par år så kommer du att kunna jobba som ekonom.