• Anonym (omöjligt)

Helt omöjligt att få jobb!!

Snart tar jag examen och har redan börjat titta på lite jobb samt sökt något enstaka. MEN 99 % av alla jobb som söker personal kräver att man har tidigare erfarenhet på typ 3-5 år. Men hur ska jag kunna få erfarenhet om jag inte ens kan få något jobb?!

Sökte ett jobb som var på deltid, fanns inget krav på att man skulle ha arbetat som det tidigare och tänkte att jag skulle kombinera jobbet med mina studier för tillfället. Jag ringde jobbet för att säga att jag är mycket intresserad av tjänsten och undrade om det var många som hade sagt. Och det var ett 50-tal som hade sökt!! Helt sjukt ju, eftersom jag inte har en färdig utbildning eller erfarenhet så lär jag ju hamna längst ner i den högen.

Jag fattar inte, hur får man jobb som nyexad?!!?

• Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym skrev 2014-09-03 22:18:02 följande:

Det har jag oxå undrat över faktiskt!

Är hon restaurangchef, krögare eller liknande så är man iofs kanske överkvallificerad att jobba som servitris eller diskare.

Har man drivit en ICAbutik så kanske man är överkvallificerad för att sitta i kassan men när jag jobbade på ICA under mina uni-studier så satt även chefen i kassan.

Jag tror att hon menar att hon är för "fin" för att ta sådana jobb.
    Har jag fel TS?

Men snälla, läs tråden, jag har sökt jobb som restaurangbiträde, parkeringsvakt, butiksbiträde osv. Men det ser KONSTIGT ut när en som snart är färdigutbildad på högskola söker sådana jobb! Hur skriver man sitt personliga brev till sådana jobb?

De ser ju att jag är snart färdigutbildad ekonom, så varför söker jag som parkeringsvakt? Hur skriver man det i sitt personliga brev?? Hjälp mig! Du verkar sitta på dina höga hästar och säga att jag inte söker dessa jobb för att jag tycker jag är för "fin" för dessa. Men hur skriver jag i mitt personliga brev?? Se så hjälp mig nu innan du börjar anklaga mig!!!!!!
  • Anonym

Men vadå? Man söker ju sådana jobb i alla fall. Man skriver ju i sitt personliga brev att man inte har den erfarenhet som krävs för tjänsten MEN (bla bla bla). Fattar inte folk det? Man kan vara intressant ändå för arbetsgivaren.

• Anonym
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 22:22:20 följande:
    Men snälla, läs tråden, jag har sökt jobb som restaurangbiträde, parkeringsvakt, butiksbiträde osv. Men det ser KONSTIGT ut när en som snart är färdigutbildad på högskola söker sådana jobb! Hur skriver man sitt personliga brev till sådana jobb?

De ser ju att jag är snart färdigutbildad ekonom, så varför söker jag som parkeringsvakt? Hur skriver man det i sitt personliga brev?? Hjälp mig! Du verkar sitta på dina höga hästar och säga att jag inte söker dessa jobb för att jag tycker jag är för "fin" för dessa. Men hur skriver jag i mitt personliga brev?? Se så hjälp mig nu innan du börjar anklaga mig!!!!!!

Jag HAR läst tråden. Jag har oxå pluggat på uni och slavat på skitjobb. Demo-personal, ICA, personlig assistent, Chark, servitris, bartender, kallskänka, you name it!
    I ett personligt brev så kan man ex ljuga och säga att man är osäker på om det är ekonom man verkligen vill göra och vill prova andra vägar samtidigt.
    Mina hästar är inte höga. Jag frågar dig om jag har rätt! Om man tycker att man är överkvalificerad för ett ICA jobb så har man dock rätt så höga hästar själv. OM du nu inte ägt och drivit ett ICA när ex min fd chef, som jag skrev tidigare, satt i kassan. Är du kanske utbildad servitris? Om du inte är det så kan du ju knappast vara överkvalificerad för det fattar du väl!

Jag tror att du behöver en liten reality check om hur arbetslivet faktiskt ser ut. Bara för att man pluggar till ekonom så betyder inte det att man får lyckan att jobba som det! Man får ta vad fan som helst för att överleva FRAM till att att man får drömjobbet!
    När du accepterar hur verkligheten ser ut så tror jag att det kommer att gå riktigt bra för dig och jag tror att om ett par år så kommer du att kunna jobba som ekonom.

• Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 22:22:20 följande:

Man skriver att man är på slutet av sin utbildning och behöver ett extrajobb ett tag. Ibland ett perfekt upplägg för båda parter. Massor i min kurs drog in lite pengar på det viset, även nära examen.
  • Anonym (omöjligt)
    Kjell2 skrev 2014-09-03 23:09:11 följande:
    Man skriver att man är på slutet av sin utbildning och behöver ett extrajobb ett tag. Ibland ett perfekt upplägg för båda parter. Massor i min kurs drog in lite pengar på det viset, även nära examen.
    Det har jag skrivit, men inte fått något för det... man måste väl anpassa sitt personliga brev till det jobb man söker, räcker inte med att skriva det som du skrev direkt
  • Anonym (Af)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 14:05:49 följande:

Hmm ja jag försöker verkligen lyfta fram det som är relevant i mitt personliga brev, försöker alltid anpassa mitt personliga brev till det jobb jag söker, skriver om det litegrann och så. Är du bra på att skriva personliga brev, du kanske vill granska mitt brev och se vad som behövs ändras på?

Mitt råd är att hålla sig till tre delar i det personliga brevet.1) beskriv varför du söker tjänsten/skickar intresseanmälan. Skriv inte att du söker ett jobb för pengar eller personlig utveckling. Beskriv varför du är intresserad av tjänsten och företaget. 2) beskriv dina erfarenheter och personliga egenskaper som passar det jobb du söker. Ge exempel på erfarenheter och dina personliga egenskaper. Är det en annons så använd gärna samma begrepp som i annonsen. 3) beskriv varför du ska anställas, vad du kan bidra med. Varför välja dig istället för en annan sökande.

För att förbereda sig inför att skriva ansökan eller en intervju, kan du be en lärare, vän, kollega/kursare att skriva ner fem positiva och fem "negativa" egenskaper hos dig!
  • sjsjsj

Praktisera ett tag inom ditt område? Du får erfarenhet och lär känna folk som kan rekommendera dig vidare. Det behöver ju inte vara en evighetslång praktik.

• Anonym
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 23:18:15 följande:

Det har jag skrivit, men inte fått något för det... man måste väl anpassa sitt personliga brev till det jobb man söker, räcker inte med att skriva det som du skrev direkt

Otur. Har du kollat jobb som väktare, lärarvikarie, läxhjälp, personlig assistent, städ. Finns en del timmar att få där.
  • Anonym (Mall)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 18:43:20 följande:

Hur fick ni ert första jobb? Hur fick ni första jobbet efter examen??

Gick dit och knackade på och lämnade cv och förhörde mig om möjligheter inom det och om stället två veckor efter kom jag på intervju och fick jobb men så funkar det knappast idag mest jobbig om man ställer frågor känns det som . Detta va 99 .
Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!