• Anonym (omöjligt)

Helt omöjligt att få jobb!!

Snart tar jag examen och har redan börjat titta på lite jobb samt sökt något enstaka. MEN 99 % av alla jobb som söker personal kräver att man har tidigare erfarenhet på typ 3-5 år. Men hur ska jag kunna få erfarenhet om jag inte ens kan få något jobb?!

Sökte ett jobb som var på deltid, fanns inget krav på att man skulle ha arbetat som det tidigare och tänkte att jag skulle kombinera jobbet med mina studier för tillfället. Jag ringde jobbet för att säga att jag är mycket intresserad av tjänsten och undrade om det var många som hade sagt. Och det var ett 50-tal som hade sökt!! Helt sjukt ju, eftersom jag inte har en färdig utbildning eller erfarenhet så lär jag ju hamna längst ner i den högen.

Jag fattar inte, hur får man jobb som nyexad?!!?

• Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!
  • Anonym (omöjligt)
    Kjell2 skrev 2014-09-02 19:46:23 följande:
    Jobbmarknaden för ekonomer är tuff. Du har ingen examen och söker bara lokalt. Grundförutsättning är inte lysande.

Om möjligt försök spetsa din utbildning med något, språk, juridik, statskunskap, utlandsstudier mm. Bygg på ditt cv, engagera dig i föreningar, ta extrajobb. Jobb med ditt nätverk, var aktiv socialt, politik, välgörenhet, intresseorganisationer.
    Oj då, krävs det sådant också för att få jobb. Det var ju inte så bra. Min utbildning har redan tagit längre tid än den borde och att läsa ännu mer känns inte alls lockande, vill börja arbeta nu! Hur menar du med ta extrajobb? Jobba med nätverk och vara aktiv politisk osv är inte alls min grej.
  • SatanLendMeADollar

Skit i vad det står för krav, sök ändå. Ofta skriver de önskemål men är desperat så de tar vad skit som helst så länge man kan börja jobba snabbt.

• Anonym (omöjligt)
    SatanLendMeADollar skrev 2014-09-02 21:31:02 följande:
    Skit i vad det står för krav, sök ändå. Ofta skriver de önskemål men är desperat så de tar vad skit som helst så länge man kan börja jobba snabbt.
    När de skriver krav: Har arbetat med liknande i minst 3 år så kan jag bara inte söka, det går inte. Känns som om jag är dum i huvudet som söker och att jag inte kan läsa, vilket jag kan :P
  • SatanLendMeADollar
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 21:33:50 följande:
    När de skriver krav: Har arbetat med liknande i minst 3 år så kan jag bara inte söka, det går inte. Känns som om jag är dum i huvudet som söker och att jag inte kan läsa, vilket jag kan :P
    Då får du väl skylla dig själv att du inte får något jobb
  • Anonym (Säsongsjobb)

Har du aldrig haft något sommarjobb heller?

Jag har jobbat en del på kollo och som personlig assistent, ofta behövs ingen tidigare erfarenhet då. Sen får man arbeta sig uppåt helt enkelt. Säsongsjobb brukar kunna vara ganska enkla att få till exempel.

• Anonym (omöjligt)
    Anonym (Säsongsjobb) skrev 2014-09-02 21:36:06 följande:

Har du aldrig haft något sommarjobb heller?

Jag har jobbat en del på kollo och som personlig assistent, ofta behövs ingen tidigare erfarenhet då. Sen får man arbeta sig uppåt helt enkelt. Säsongsjobb brukar kunna vara ganska enkla att få till exempel.

Jo jag har sommarjobb i butik. Men nu vill jag ju söka jobb som relaterar till min utbildning. Söker även jobb i butik och restaurang nu (där jag har erfarenhet) men får inga sådana jobb. De tänker väl inte att någon som snart pluggat klart och läst till ekonom kommer stanna särskilt länge i någon butik eller på ngn restaurang. Sitter lite mellan två stolar just nu
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 21:39:32 följande:
    Jo jag har sommarjobb i butik. Men nu vill jag ju söka jobb som relaterar till min utbildning. Söker även jobb i butik och restaurang nu (där jag har erfarenhet) men får inga sådana jobb. De tänker väl inte att någon som snart pluggat klart och läst till ekonom kommer stanna särskilt länge i någon butik eller på ngn restaurang. Sitter lite mellan två stolar just nu
    *Sommarjobbat
  • Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 21:29:00 följande:

Oj då, krävs det sådant också för att få jobb. Det var ju inte så bra. Min utbildning har redan tagit längre tid än den borde och att läsa ännu mer känns inte alls lockande, vill börja arbeta nu! Hur menar du med ta extrajobb? Jobba med nätverk och vara aktiv politisk osv är inte alls min grej.

Inte krav men det hjälper.
  • cirkusmusen
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 21:33:50 följande:
    Men, hur tror du alla alla andra får jobb då? Oavsett vilket jobb man söker är det självklart att de söker någon med erfarenhet, men man söker ändå! Och ibland får man jobbet ändå.
  • Anonym (omöjligt)
    cirkusmusen skrev 2014-09-02 22:43:01 följande:
    Men, hur tror du alla alla andra får jobb då? Oavsett vilket jobb man söker är det självklart att de söker någon med erfarenhet, men man söker ändå! Och ibland får man jobbet ändå.
    Ja så kanske det är. Har sökt jobb där de krävt något år i erfarenhet också, men från de jobben har jag inte hört något av. Jag hamnar ju längst ner i högen på sådana jobb, så fort någon har erfarenhet i 1 månad så lär hen gå före, speciellt då jag är kvinna också. Företag föredrar ju att anställa män tyvärr =(
Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!