• Anonym (omöjligt)

Helt omöjligt att få jobb!!

Snart tar jag examen och har redan börjat titta på lite jobb samt sökt något enstaka. MEN 99 % av alla jobb som söker personal kräver att man har tidigare erfarenhet på typ 3-5 år. Men hur ska jag kunna få erfarenhet om jag inte ens kan få något jobb?!

Sökte ett jobb som var på deltid, fanns inget krav på att man skulle ha arbetat som det tidigare och tänkte att jag skulle kombinera jobbet med mina studier för tillfället. Jag ringde jobbet för att säga att jag är mycket intresserad av tjänsten och undrade om det var många som hade sagt. Och det var ett 50-tal som hade sökt!! Helt sjukt ju, eftersom jag inte har en färdig utbildning eller erfarenhet så lär jag ju hamna längst ner i den högen.

Jag fattar inte, hur får man jobb som nyexad?!!?

• Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!
  • Anonym
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 18:26:27 följande:

Snart tar jag examen och har redan börjat titta på lite jobb samt sökt något enstaka. MEN 99 % av alla jobb som söker personal kräver att man har tidigare erfarenhet på typ 3-5 år. Men hur ska jag kunna få erfarenhet om jag inte ens kan få något jobb?!

Sökte ett jobb som var på deltid, fanns inget krav på att man skulle ha arbetat som det tidigare och tänkte att jag skulle kombinera jobbet med mina studier för tillfället. Jag ringde jobbet för att säga att jag är mycket intresserad av tjänsten och undrade om det var många som hade sagt. Och det var ett 50-tal som hade sökt!! Helt sjukt ju, eftersom jag inte har en färdig utbildning eller erfarenhet så lär jag ju hamna längst ner i den högen.

Jag fattar inte, hur får man jobb som nyexad?!!?

Inom vad tar du examen? Tycker att det är lätt att få jobb om man t.ex. vill jobba som teknisk ritare, syr- och regelteknik/ elektronik, VVS-ingenjör/ VVS-teknik, el ingenjör, installatör, statiker osv.
  • Anonym (socionom)

Som socionomstudent är det iaf superlätt att få jobb innan man tagit examen i mina trakter, flera av mina kursare fick erbjudande om både extrajobb och längre vikariat redan efter termin 5 (av sju) då man har praktik. själv är jag på termin sex och fick jobb i dag en tillsvidaretjänst med bra lön (om nu en socionom någonsin får bra lön)

Det beror helt på vart i landet man bor, hur man säljer in sig själv, hur gammal man är och vad man har för tidigare erfarenheter. Jag har arbetat inom sociala fältet i många år innan jag började läsa, har arbetat mig uppåt så att säga från stöd- och habiliteringsass och vidare.

Det finns jobb, det är oftast bara att man måste skriva ett CV som sticker ut och ha ett bra personligt brev som är riktat och anpassat till den tjänsten man söker, alltså inte ett massproducerat brev som man skickar likadant till alla tjänster.

• Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 17:51:40 följande:

Jag söker inte jobb på deltid just nu. Du är otrevlig då du hittar på saker som jag inte ens har skrivit och nu hittar du på att jag söker jobb på deltid och innan var det att jag inte hade jobbat någonting under hela min studieperiod vilket jag aldrig har skrivit någonting om.

Nej jag har heller inte skrivit att alla som lyckats få jobb har tur, jag har skrivit till de som fått jobb efter att endast ha sökt 4 jobb att dem haft tur, för det tycker jag. Så kan du sluta lägga ord i min mun och läsa det jag skriver och inte hitta på egen fakta?

Du undrade hur jag kunde ha sån tur att få jobb... Du skrev att du pluggar på deltid, söker du inte jobb resten av tiden?

Gör man inte sitt bästa så kan man inte klaga.
  • Kjell2
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 21:30:41 följande:

Jag har CSN-pengar kvar att ta ut, men eftersom jag inte klarat tillräckligt med poäng pga sjukdom får jag inget CSN denna termin. Ja jag vet att det är negativt att ha tagit lång tid på sig och sen har jag dåliga betyg.  Försöker söka relevanta extrajobb men får ingenting.

Kolla upp arbetsmarknaden? Den förändras ju ständigt, jag kan inte veta hur den ser ut som 3 år direkt. Jag valde en utbildning som jag tänkte jag skulle trivas med, och som började på vårterminen. Behövde något att göra och hur arbetsmarknaden ser/såg ut var inget jag tänkte på just när jag valde utbildning. Hur många gör det egentligen? Får så mycket skit på mig att jag borde ha kollat upp det och det och det innan jag började min utbildning, men hur vanligt är det att folk gör det egentligen?? Eller är det bara jag som missat att man måste göra det? Ja då är jag nog dum i huvudet i sådana fall.

Jag hade ingen aning om att man kunde sjukskriva sig som student, men du har rätt jag tar inte mycket initiativ, sitter mest och pillar naveln. Därför jag VET att jag inte kommer att kunna få något jobb sen.

Jag lånar just nu pengar från min pojkvän och föräldrar, så jag lever på lånade pengar, helt värdelöst egentligen, då det verkar omöjligt för mig att få jobb med tanke på vad folk skrivit hittills.

Det är nog rätt vanligt att studenter har någon aning om arbetsmarknaden för sin utbildning.

Lägg fokus på att hitta ett tillfälligt jobb nu och fixa studierna. Du har fått kassajobb tidigare så helt kört kan det inte vara.
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 17:55:45 följande:

Det är detta jag menar. Har även sökt jobb i butik och på restaurang, men är ju överkvalificerad för sådana jobb och arbetsgivaren vet att jag kommer dra ifrån butiksbiträdesjobbet om jag får ett ekonomjobb såklart.

Hur menar du att du är överkvalificerad för ett jobb i butik eller restaurang? Vad är det som du läser? Hur lång är utbildningen?

Och man får absolut arbeten man är överkvalificerad för.
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 19:44:05 följande:

Sjukskrev mig aldrig då jag inte visste att man kunde göra det när man studerar. Fått veta det i efterhand. Nej jag har inget kassajobb för tillfället.

Du kan fixa det nu i efterhand, skicka in alla dina sjukintyg bara.
  • Anonym (ekonomtjejen)

Jag är redovisningsekonom och mitt första jobb fick jag strax innan jag blev färdig. Sökte jobb i ca 6 mån och säkert över 100 platser. Till slut fick jag jobb som bokförare i ett litet industriföretag :) Detta är 3 år sen och har bytt jobb 4 ggr efter det, aldrig varit arbetslös. Nu när jag har erfarenhet har jag t.o.m fått flera jobb tillika och varit tvungen att tacka nej till några...

Jag hade faktiskt lite erfarenhet då jag jobbade som deltidsanställd på olika kontorsjobb under studietiden . Tog oxå hand om en släktings bokföring vilket gav ännu mer erfarenhet. Men bra betyg har jag aldrig haft. Satsa på en bra CV (helst i pdf-format och med bild!) och en bra ansökan. Ge inte upp ännu, du är ju inte ens färdig med studierna ännu! Lycka till! :)

• Anonym (omöjligt)
    Kjell2 skrev 2014-09-03 22:00:43 följande:
    Det är nog rätt vanligt att studenter har någon aning om arbetsmarknaden för sin utbildning.

Lägg fokus på att hitta ett tillfälligt jobb nu och fixa studierna. Du har fått kassajobb tidigare så helt kört kan det inte vara.
    ja ursäkta då, då måste jag vara en ovanligt korkad student som inte vet om arbetsmarknaden!! jaha fokus på tillfälligt jobb, nej det har jag ju inte haft.... eller inte. Jag har haft fokus på lättare jobb, deltid, som inte kräver erfarenhet och sökt sådana jobb. Fick tom "skit" av AF för att jag sökt jobb som inte relaterar till min utbildning.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-03 22:00:48 följande:
    Hur menar du att du är överkvalificerad för ett jobb i butik eller restaurang? Vad är det som du läser? Hur lång är utbildningen?

Nej det får man absolut inte
  • Anonym
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-03 22:00:48 följande:

Det har jag oxå undrat över faktiskt!

Är hon restaurangchef, krögare eller liknande så är man iofs kanske överkvallificerad att jobba som servitris eller diskare.

Har man drivit en ICAbutik så kanske man är överkvallificerad för att sitta i kassan men när jag jobbade på ICA under mina uni-studier så satt även chefen i kassan.

Jag tror att hon menar att hon är för "fin" för att ta sådana jobb.
    Har jag fel TS?

Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!