• Anonym (omöjligt)

Helt omöjligt att få jobb!!

Snart tar jag examen och har redan börjat titta på lite jobb samt sökt något enstaka. MEN 99 % av alla jobb som söker personal kräver att man har tidigare erfarenhet på typ 3-5 år. Men hur ska jag kunna få erfarenhet om jag inte ens kan få något jobb?!

Sökte ett jobb som var på deltid, fanns inget krav på att man skulle ha arbetat som det tidigare och tänkte att jag skulle kombinera jobbet med mina studier för tillfället. Jag ringde jobbet för att säga att jag är mycket intresserad av tjänsten och undrade om det var många som hade sagt. Och det var ett 50-tal som hade sökt!! Helt sjukt ju, eftersom jag inte har en färdig utbildning eller erfarenhet så lär jag ju hamna längst ner i den högen.

Jag fattar inte, hur får man jobb som nyexad?!!?

• Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 16:09:26 följande:
    Jag är inte larvig, tycker dock att du är rätt otrevlig i dina inlägg. Nej jag söker inte enbart jobb som utannonserar på ams, söker även på andra sidor.

Då jag pluggar nu så har jag inte tid att söka jobb på heltid. Men söker så mycket jag får tid till såklart.
    Vart är jag otrevlig? Tror inte du är van vid att höra att det du gör inte räcker. Nu lägger du över detta på mig istället för att ta tag i det du missat.
    Så att söka jobb på heltid innebär för dig 10 jobb i veckan?

Men du menar alltså att alla som lyckas få jobb bara har tur? du tror inte att vissa optimerar sina möjligheter och chanser?
  • Themis
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 21:33:50 följande:
    När de skriver krav: Har arbetat med liknande i minst 3 år så kan jag bara inte söka, det går inte. Känns som om jag är dum i huvudet som söker och att jag inte kan läsa, vilket jag kan :P
    Men det är ju inte alltid som de som har lång erfarenhet tycker att jobbet är så sexigt, det finns företag som ligger helt off, eller är ganska små, eller nåt?
    Då har även nyutexade en chans skulle jag säga, bara arbetsgivaren har möjlighet att lära upp någon. 

50 sökande på ett jobb är inte mycket, jag har sökt jobb med 500 sökande i början av mitt arbetsliv. Visst man kanske kommer till intervju och t.o.m. andra intervju, men det finns åtminstone 30 personer i den högen då som skulle göra jobbet jättebra så det finns inget att vara besviken över att man inte fick det, det är bara att skaffa sig nya lotter i jobblotteriet tills det funkar!
    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Themis
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 14:04:08 följande:
    Kan man bara gå med där och jobba som kassör/ekonomiansvarig? De vill väl också ha folk med erfarenhet?
    Jag är naturvetare men blev kassör i en större studentförening och lärde mig ett bokföringssystem på det.
    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Kejkej91

Jag har ingen utbildning mer än gymnasiet men har å andra sidan inte varit arbetslös en enda dag sen studenten heller, får jobb så fort jag söker. Är inte kräsen, började i restaurang, butik och på kundtjänst, på kundtjänsten "avancerade" jag på 5 månader och satt sedan med ekonomin för hela företaget med en hotell och restaurang utb.

Det kanske inte lockar att söka ett jobb man inte "kvalificerar för" men å andra sidan kan man jobba sig upp samt om en ekonom söker jobbet med 5 år på nacken och en nyexad ekonom söker jobbet utan några år på nacken så är de ju ganska självklart att de väljer någon som kan arbetslivet.. 

Så sök alla jobb o avancera i värsta fall. Bättre än inget

Lycka till : ) 

• Anonym (fidl)
    Kejkej91 skrev 2014-09-03 17:35:50 följande:

Jag har ingen utbildning mer än gymnasiet men har å andra sidan inte varit arbetslös en enda dag sen studenten heller, får jobb så fort jag söker. Är inte kräsen, började i restaurang, butik och på kundtjänst, på kundtjänsten "avancerade" jag på 5 månader och satt sedan med ekonomin för hela företaget med en hotell och restaurang utb.

Det kanske inte lockar att söka ett jobb man inte "kvalificerar för" men å andra sidan kan man jobba sig upp samt om en ekonom söker jobbet med 5 år på nacken och en nyexad ekonom söker jobbet utan några år på nacken så är de ju ganska självklart att de väljer någon som kan arbetslivet.. 

Så sök alla jobb o avancera i värsta fall. Bättre än inget

Lycka till : ) 

Fast man får inget jobb man är överkvalificerad för om man har pluggat flera år på högskola. Ingen arbetsgivare är så dum, dom vet att personen kommer fortsätta att söka andra jobb och sticka direkt de får chansen.
  • Anonym (independent)
    Anonym (fidl) skrev 2014-09-03 17:37:51 följande:
    Fast man får inget jobb man är överkvalificerad för om man har pluggat flera år på högskola. Ingen arbetsgivare är så dum, dom vet att personen kommer fortsätta att söka andra jobb och sticka direkt de får chansen.
    Det ligger väl lite i det, men på ett stort företag så kan man se möjligheten att personen stannar men på en annan tjänst, och då ge dem en chans i alla fall.

Min fabrik har en lång tradition av att det går att jobba sig uppåt.
    Själv började jag som slabb-lab-assistent på helg/natt trots min högskoleexamen men har idag ett ingenjörsjobb på samma arbetsplats.

Däremot svor jag vid allt heligt att inte lämna min chef i sticket på 6 månader om jag fick det där första vikariatet, för det är osannolikt att de hade fått någon annan till det just då.
  • Anonym
    har då fler civilekonomer och civilingenjörer på min arbetsplats, precis nyutbildade och några läser fortfarande så jo :)

en nyexad jurist har vi också som de gav fina och avancerade arbetsuppgifter direkt han kom blev klar för att behålla honom så hoppet finns nog. 

fast det kanske gäller att ha haft det upplagt för sig innan man tar examen, att man varit på stället då. inte direkt så att de sparkar folk för att de får en examen
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-03 17:19:01 följande:
    Vart är jag otrevlig? Tror inte du är van vid att höra att det du gör inte räcker. Nu lägger du över detta på mig istället för att ta tag i det du missat.
    Så att söka jobb på heltid innebär för dig 10 jobb i veckan?

Men du menar alltså att alla som lyckas få jobb bara har tur? du tror inte att vissa optimerar sina möjligheter och chanser?
    Jag söker inte jobb på deltid just nu. Du är otrevlig då du hittar på saker som jag inte ens har skrivit och nu hittar du på att jag söker jobb på deltid och innan var det att jag inte hade jobbat någonting under hela min studieperiod vilket jag aldrig har skrivit någonting om.

Nej jag har heller inte skrivit att alla som lyckats få jobb har tur, jag har skrivit till de som fått jobb efter att endast ha sökt 4 jobb att dem haft tur, för det tycker jag. Så kan du sluta lägga ord i min mun och läsa det jag skriver och inte hitta på egen fakta?
  • Anonym (omöjligt)
    Themis skrev 2014-09-03 17:34:21 följande:
    Men det är ju inte alltid som de som har lång erfarenhet tycker att jobbet är så sexigt, det finns företag som ligger helt off, eller är ganska små, eller nåt?
    Då har även nyutexade en chans skulle jag säga, bara arbetsgivaren har möjlighet att lära upp någon. 

50 sökande på ett jobb är inte mycket, jag har sökt jobb med 500 sökande i början av mitt arbetsliv. Visst man kanske kommer till intervju och t.o.m. andra intervju, men det finns åtminstone 30 personer i den högen då som skulle göra jobbet jättebra så det finns inget att vara besviken över att man inte fick det, det är bara att skaffa sig nya lotter i jobblotteriet tills det funkar! smile1.gif
    Jag sökte ett jobb som låg lite ute i ingenstans, det var det som det var 50 sökanden på och jag håller med om att det inte är speciellt mycket om man jämför med hur många sökanden det är på andra jobb. Men för mig LÅTER det mycket då jag antar att det finns en massa sökanden i den högen som har en examen OCH tidigare erfarenhet och då hamnar jag ganska långt ner i högen tyvärr.
  • Anonym (omöjligt)
    Det är detta jag menar. Har även sökt jobb i butik och på restaurang, men är ju överkvalificerad för sådana jobb och arbetsgivaren vet att jag kommer dra ifrån butiksbiträdesjobbet om jag får ett ekonomjobb såklart.
Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!