Anonym (civing) skrev 2014-09-03 21:09:11 följande:
Jag förstår om det är svårt för dig att få jobb. Du har studerat i 6 år på högskola eftersom du inte har några CSN-terminer kvar och inte är klar med din utbildning än. Gör man något "negativt" som att ta längre tid på sig, ha dåliga betyg eller har hål i CV:t måste man kompensera det med något positivt, tex. ideella engagemang, relevanta extrajobb eller liknande.
Jag får känslan av att du inte tänker så mycket framåt eller tar så mycket initiativ eftersom du varken kollade upp arbetsmarknaden för ekonomer innan du valde utbildning eller att du inte tog reda på att man kan sjukskriva sig som student (går lätt att ta reda på via FK, CSN eller din studentkår).
Nu hoppas jag att jag inte lät för negativ, utan jag vill försöka ge lite konstruktiva råd:
Är du helt säker på att du inte har CSN-veckor kvar? Det går att se på hemsidan hur många man har gjort åt. En utväg kan vara att läsa halvtid på komvux eftersom man även har veckor på gymnasienivå.
Kan du försöka klara dig genom att snåla, sälja kurslitteratur och ta tillfälliga jobb? Många högskolestudenter extrakkäcker tex. som läxhjälp.Min högskola har dessutom studentföretag som förmedlar jobb till våra studenter, men jag vet att det är ganska ovanligt.
Slutligen, för att öka chanser till jobb när du är klar. Börja söka jobb ca 1-2 månader innan du är klar. Redan nu kan du kolla på alla annonser som finns och göra listor över vilka kompetenser som efterfrågas. Tex. kanske du kan lära dig något populärt redovisningsprogram?
Jag har CSN-pengar kvar att ta ut, men eftersom jag inte klarat tillräckligt med poäng pga sjukdom får jag inget CSN denna termin. Ja jag vet att det är negativt att ha tagit lång tid på sig och sen har jag dåliga betyg. Försöker söka relevanta extrajobb men får ingenting.
Kolla upp arbetsmarknaden? Den förändras ju ständigt, jag kan inte veta hur den ser ut som 3 år direkt. Jag valde en utbildning som jag tänkte jag skulle trivas med, och som började på vårterminen. Behövde något att göra och hur arbetsmarknaden ser/såg ut var inget jag tänkte på just när jag valde utbildning. Hur många gör det egentligen? Får så mycket skit på mig att jag borde ha kollat upp det och det och det innan jag började min utbildning, men hur vanligt är det att folk gör det egentligen?? Eller är det bara jag som missat att man måste göra det? Ja då är jag nog dum i huvudet i sådana fall.
Jag hade ingen aning om att man kunde sjukskriva sig som student, men du har rätt jag tar inte mycket initiativ, sitter mest och pillar naveln. Därför jag VET att jag inte kommer att kunna få något jobb sen.
Jag lånar just nu pengar från min pojkvän och föräldrar, så jag lever på lånade pengar, helt värdelöst egentligen, då det verkar omöjligt för mig att få jobb med tanke på vad folk skrivit hittills.