• cameleon

IVF Västerås 2014

Har letat men hittar ingen aktuell tråd..
    Idag var jag och min man på vårt första besök på ferten i Västerås om ofrivillig barnlöshet. Fick träffa en supergullig barnmorska, Åsa och när vi pratat igenom vår situation så kunde hon med säkerhet säga att det skulle bli tal om IVF på direkten! Efter ett utomkveds år 2008 har det inte hänt något och eftersom det gått så pass lång tid så trodde hon inte att läkaren (Johan Hemlin) skulle tycka annorlunda.

Den 15 september är det dags att träffa läkaren, längtar så himla mycket :)

Är det fler som är i starten med IVF i Västeråstrakten? Eller vet ni någon aktuell tråd så tipsa mig gärna :)

• Svar på tråden IVF Västerås 2014
  • Andje

Hej!

Jag tänkte hoppa med i den här tråden Glad

Jag och min sambo ska på gruppinformation för IVF om några veckor. Vi har provat med Pergotime sedan augusti utan något resultat. Jag har läst en del här på Familjeliv och tänkte att det kanske kan vara kul att skriva med andra i samma situation.
    Jag har förstått att man kan få olika lång behandling inför IVF (vissa får nässpray, andra inte). Vad är det som avgör vilken behandling man får?

• cameleon
    Andje skrev 2015-02-18 09:04:34 följande:

Hej!

Jag och min sambo ska på gruppinformation för IVF om några veckor. Vi har provat med Pergotime sedan augusti utan något resultat. Jag har läst en del här på Familjeliv och tänkte att det kanske kan vara kul att skriva med andra i samma situation.
    Jag har förstått att man kan få olika lång behandling inför IVF (vissa får nässpray, andra inte). Vad är det som avgör vilken behandling man får?

Välkommen till tråden!
    Jag kan ärligt säga att jag har ingen som helst aning varför jag fick det korta protokollet..
  • cameleon

Det gick bra på dagens läkarbesök. Gjorde ett vul och jag hade ganska många äggblåsor i varierande storlekar.
    Blir ytterligare ett vul på fredag för att kolla hur mycket dom växt till sig.

Som läget är nu blir det ägglossningsspruta i helgen och äggplock på måndag.

• Andje

Är det Uppsala som gäller för äggplock?

Själv har jag tid för VUL imorgon för att se resultatet av tredje trippeldosen Pergotime. Igår visade det 2, möjligtvis 3 äggblåsor på gång. De andra trippeldoserna jag tagit har gett 1 och 2 ägg, varav det ena äggen bara försvann till nästa VUL. Någon som varit med om det, att en äggblåsa bara går upp i rök?

• cameleon
    Andje skrev 2015-02-18 15:48:32 följande:

Är det Uppsala som gäller för äggplock?

Själv har jag tid för VUL imorgon för att se resultatet av tredje trippeldosen Pergotime. Igår visade det 2, möjligtvis 3 äggblåsor på gång. De andra trippeldoserna jag tagit har gett 1 och 2 ägg, varav det ena äggen bara försvann till nästa VUL. Någon som varit med om det, att en äggblåsa bara går upp i rök?

Ja, äggplock och återförande sker i Uppsala.

Hur gamla är ni?
  • Mytime
    Andje skrev 2015-02-18 09:04:34 följande:

Hej!

Hejsan!

Vi ska oxå på gruppinfo om några veckor :)

Vilket datum har ni fått?
  • Andje

Jag fyller 39 om två månader och min sambo blir 39 i sommar. Jag är stressad över min ålder men läkaren försöker få mig att slappna av. Går sådär... Om vi inte blir gravida på denna Pergotime-kur eller IVF innan jag blir 40 så får vi väl köra privat.

Kul med en till som är i samma fas som vi! Vi ska dit den 6 mars. Ni då? Har ni varit länge på fert.mott.?

• Mytime
    Andje skrev 2015-02-18 18:10:15 följande:

Jag fyller 39 om två månader och min sambo blir 39 i sommar. Jag är stressad över min ålder men läkaren försöker få mig att slappna av. Går sådär... Om vi inte blir gravida på denna Pergotime-kur eller IVF innan jag blir 40 så får vi väl köra privat.

Kul med en till som är i samma fas som vi! Vi ska dit den 6 mars. Ni då? Har ni varit länge på fert.mott.?

Då ska ni dit före oss, vi ska dit 26 mars.

Vi har varit hos fert sedan dec -13.

Ni då?

Har ni några "problem" eller är ni som vi oförklarligt barnlösa? Går ni hos Johan el Ivana?

Provat pergotime flera ggr?
  • Andje

Vi hann få första info innan sommaren -14, sen fick vi vänta till efter sommaren med att få första kuren Pergotime. Jag har provat 5 kurer. Enkel och dubbel gav inga äggblåsor alls, men trippelkur har givit ägg varje gång, dock olika många. Aldrig lyckats bli gravid. Vi är väl oförklarligt barnlösa, men jag har pco-liknande äggstockar och alltid haft krånglande mens. Jag har även hypotyreos (underfungerande sköldkörtel) men medicinerar så det borde inte vara ett hinder.

Vi träffar oftast Johan men någon gång har det varit Ivana. Jag gillar Johan då jag tycker han är rak och tydlig.

Hur gamla är ni? Vad har ni provat hittills? Vilken läkare träffar ni? Några erfarenheter av Pergotime?

• Mytime
    Andje skrev 2015-02-18 19:49:50 följande:

Vi hann få första info innan sommaren -14, sen fick vi vänta till efter sommaren med att få första kuren Pergotime. Jag har provat 5 kurer. Enkel och dubbel gav inga äggblåsor alls, men trippelkur har givit ägg varje gång, dock olika många. Aldrig lyckats bli gravid. Vi är väl oförklarligt barnlösa, men jag har pco-liknande äggstockar och alltid haft krånglande mens. Jag har även hypotyreos (underfungerande sköldkörtel) men medicinerar så det borde inte vara ett hinder.

Vi träffar oftast Johan men någon gång har det varit Ivana. Jag gillar Johan då jag tycker han är rak och tydlig.

Hur gamla är ni? Vad har ni provat hittills? Vilken läkare träffar ni? Några erfarenheter av Pergotime?

Vi skulle fått gruppinfon i slutet på aug -14 men vi lyckades bli gravida på egen hand i juli. De slutade dock med missfall i början på aug. De ena ledde till de andra o för att göra en väldigt lång o turbulent historia väldigt kort så har ja endometrios, som förmodligen var orsaken till missfallet som i sin tur ledde till äggledarinflammation o förstorad äggstock som i sin tur orsakade en bukhinneinflammation. Så vår höst har varit väldigt jobbig.

Vi gifte oss 23/8 -14 o 5/9 började karusellen där ja blev akut inlagd me blåljus o akut op, sen rullade hösten på o ja låg mest inne o när ja inte låg inne va ja ständigt på höga doser morfin.

Vi är oförklarligt barnlösa, trots att vi båda har barn sedan tidigare men inga gemensamma.

Vi är 29 resp 34år.

Ja har endometrios men de borde inte påverka så mkt.

Trots att ja har egen ägglossning o regelbunden mens så ville Johan att vi skulle prova pergotime. (De va innan vi visste om endometriosen för då ska man absolut inte äta pergo). Hur som så provade vi tre kurer men ja blev överstimulerad tom på halv dos så de va ingen bra ide.

Ja hoppas dock att de innebär att vi borde få ut många ägg vid ivf.

Men ja e livrädd för äggplocket!

Pga endometriosen som även sitter i slidan (tagit sig igenom bukväggen) så vill ja bli sövd men vet inte om de så gärna de, för ett så pass "litet" ingrepp.

Men under hösten skulle de vid ett tillfälle göra en undersökning o proppadeni

Mig höga doser morfin men de hjälpte ingenting utan de fick avbryta o boka in mig på op ist trots att ingreppet bara skulle ta fem min..

Vi har vart hos både Johan o ivana men ja tycker bäst om ivana tror ja.
Svar på tråden IVF Västerås 2014