• Lillyros

Pergotime start sep 2014?

Hej!
    Ska börja på första pergotime kur nu i sep, finns det fler som vill följas åt?
    Har en flicka på 4 år...har försökt nu i två år snart att bli gravid, med ett missfall i maj 2013!

• Svar på tråden Pergotime start sep 2014?
  • Elin87
    Ashurst Klara skrev 2015-02-19 08:41:43 följande:
    Jag tror att det är bra att ha i åtanke att alla tjejer inte svarar på Pergotime. Jag har tagit trippeldos tre gånger utan någon effekt, jätte trist! Jag hade ställt in mig på att det garanterat skulle hjälpa, bara man fick rätt dos. Men det är tungt att bli så besviken varje gång. Om jag hade vetat från början att det finns risk att man inte svarar på behandlingen, så kanske jag inte hade blivit så ledsen nu när det inte fungerar.

Hoppas såklart på att du har bättre tur än mig, men det är nog bra om man inte har för stora förhoppningar.

Nu står jag i kö till IVF, men väntetiden är lång... 

Nej vad jobbigt! Men det känns skönt att få höra din historia med Pergotime. Jag trodde liksom att det var vanligast att man reagerar på enkeldos, att det var mer ovanligt med dubbel och trippel. Sen att om man inte lyckas reagera med Pergotime är det kört helt. Att man inte kommer kunna göra IVF heller då. Men de har kanske andra mediciner för att få till det?

Förbaskade pco!

Men att få skriva av sig här lite och läsa om er andra som gjort detta hjälper verkligen!

• Elin87
    Dakine skrev 2015-02-19 12:07:14 följande:

Usch då tråkigt. Men det kommer säkert på andra kuren! Tänk att du ändå är i trygga händer, och fungerar inte pergotime då kanske du får pröva något annat som ger bättre effekt på dig :) 

Jag har PCOS, och vet inte om det är så stor skillnad men jag fick en äggblåsa på 17 mm när jag kollade med VUL på dag 11. Den lossnade precis 4 dagar efter vulet, som läkaren trodde. (Iaf enligt ÄL-test). Idag var jag och gjorde blodprov, så väntar på att få höra hur det såg ut. Jag känner några som blivit gravida på 1 pergotimekuren, så man har ju sjukt mycket förhoppningar. Men jag försöker att inte glädjas eller hoppas på något i förtid, för jag vet att jag bara kommer bli besviken. Det får ta den tid det tar helt enkelt! Men jag har stora förhoppningar om att jag någon gång iaf kommer få känna lyckan igen :) 

Tack så mycket! Som jag skrev tidigare, det hjälper mycket att få skriva av sig och sen läsa om er andras resa. Men jag måste nog få några stunder där jag bryter ihop lite, annars tror jag att det samlas och blir en enda stor smäll senare. Bara få gråta ut ordentligt och sen samla ny energi. Mår mycket bättre idag och tänker som du, någon gång kommer det att gå, det ordnar sig! :)
  • Dakine
    Elin87 skrev 2015-02-19 15:57:34 följande:
    Tack så mycket! Som jag skrev tidigare, det hjälper mycket att få skriva av sig och sen läsa om er andras resa. Men jag måste nog få några stunder där jag bryter ihop lite, annars tror jag att det samlas och blir en enda stor smäll senare. Bara få gråta ut ordentligt och sen samla ny energi. Mår mycket bättre idag och tänker som du, någon gång kommer det att gå, det ordnar sig! :)
    Ja, jag förstår dig verkligen. Idag satte jag mig och tittade på förlossningsprogram på Youtube. Grät rejält! Men var riktigt skönt efteråt :D Det behövs verkligen. 

Självklart kommer det att lösa sig på något vis för oss alla, det tror jag. Men hur länge det kommer ta, är det ju ingen som vet. Det är ju den eviga väntan som är jobbigast, och att inte veta. Tänk om man bara fick veta ett datum då man skulle bli gravid? ;) 

Men sen när man väl blir gravid, kommer man ju oroa sig sjukt mycket över allt annat som kan gå fel!! :S Är bara försöka leva så bra som möjligt, och göra roliga saker under tiden. :) Om vi måste gå till iVF skulle min mamma hjälpa oss med pengar! Det är jag evigt tacksam över. 
  • Elin87
    Dakine skrev 2015-02-19 17:11:30 följande:
    Ja, jag förstår dig verkligen. Idag satte jag mig och tittade på förlossningsprogram på Youtube. Grät rejält! Men var riktigt skönt efteråt :D Det behövs verkligen. 

Självklart kommer det att lösa sig på något vis för oss alla, det tror jag. Men hur länge det kommer ta, är det ju ingen som vet. Det är ju den eviga väntan som är jobbigast, och att inte veta. Tänk om man bara fick veta ett datum då man skulle bli gravid? ;) 

Men sen när man väl blir gravid, kommer man ju oroa sig sjukt mycket över allt annat som kan gå fel!! :S Är bara försöka leva så bra som möjligt, och göra roliga saker under tiden. :) Om vi måste gå till iVF skulle min mamma hjälpa oss med pengar! Det är jag evigt tacksam över. 
    Jag är helt tokig i att se förlossningsprogram på tv eller Gravid vecka för vecka på youtube. Samtidigt som jag kan lipa som bara den ibland så är det ändå något som intresserar mig, det har det alltid gjort. Men nu är det inte bara för att det är fint som jag gråter till det ibland utan för att det gör lite ont samtidigt.

Ååh hur underbart hade inte det varit, att få veta när man får se GRAVID på gravtestet!!
    Men det är som du säger. Kommer oroa mig massor säkert när jag väl plussar!!
  • Mysan10
    Lillajagmedpco skrev 2015-02-18 21:55:55 följande:

Vi är inne på vårt 9:e försök med Puregon + Ovitrelle. Alla mina prover är bra och likaså mannens sperma. Men har jätte mycket ägg, så ingen egen ägglossning alls. Blev gravid i oktober, men fick missfall i vecka 7.

Så läkaren tyckte vi kunde prova insemination denna gången, för chansen var liiite större. Men jag tror inte själva befruktningen är problemet, utan att ägget inte vill fastna.

Remissen skickades i måndags för IVF, och i eftermiddags hade jag ett missat samtal från RMC i Linköping. Hoppas dem ringer imorgon igen! Så nyfiken på vad dem ska säga, och när vi får komma dit.

Skönt att alla prover är bra, då kommer det säkert gå bra för er! Spännande att vänta på både resultatet av inseminationen och ivf-tid! Då känns det som man verkligen försöker också. Tråkigt med missfallet men ni vet i alla fall att ni kan bli gravida.

För oss känns chansen väldigt liten att det ska bli nåt barn på egen hand så det är bara att vänts på ivfen. Och just det senaste året har i princip alla vi känner fått barn...
  • Lillajagmedpco
    Mysan10 skrev 2015-02-19 20:50:38 följande:

Skönt att alla prover är bra, då kommer det säkert gå bra för er! Spännande att vänta på både resultatet av inseminationen och ivf-tid! Då känns det som man verkligen försöker också. Tråkigt med missfallet men ni vet i alla fall att ni kan bli gravida.

För oss känns chansen väldigt liten att det ska bli nåt barn på egen hand så det är bara att vänts på ivfen. Och just det senaste året har i princip alla vi känner fått barn...

Tack! Det värmer! Ja, det är skönt att alla värden är bra och idag vid inseminationen fick jag se mannens spermier simma omkring. Alerta och pigga sa doktorn:)

Ja nu blir det två veckors väntan på BIM. Ringde IVF kliniken men de kunde inte se att dem hade ringt, skit skumt. Hon som jobbade igår, gick på semester idag.

När skickade ni remissen? Och vad har ni gjort för behandlingar innan? Har du PCO?

Jag är 30år och vi har försökt i 2år, 13 försök med pergotime och Puregon.
  • Mysan10
    Lillajagmedpco skrev 2015-02-19 21:06:07 följande:

Tack! Det värmer! Ja, det är skönt att alla värden är bra och idag vid inseminationen fick jag se mannens spermier simma omkring. Alerta och pigga sa doktorn:)

Ja nu blir det två veckors väntan på BIM. Ringde IVF kliniken men de kunde inte se att dem hade ringt, skit skumt. Hon som jobbade igår, gick på semester idag.

När skickade ni remissen? Och vad har ni gjort för behandlingar innan? Har du PCO?

Jag är 30år och vi har försökt i 2år, 13 försök med pergotime och Puregon.

Vad kul att se spermierna :)

Vi har också försökt i 2 år, jag fyller 27 i år och killen fyller 30. När vi började försöka märkte jag att min mens kom väldigt oregelbundet så när det gått ett år sökte vi till landstinget här. Efter några månader fick vi en tid då jag blev undersökt och fick ta blodprover. Ena äggledarn såg lite konstig ut sa dom men inget annat. Sen fick jag prova pergo en månad men dom blodprov som dom hade tagit visade att jag hade egen ägglossning. Och det tror jag att jag har haft senaste halvåret. Och sambon har lämnat två spermaprov som var dåliga så då skickades remissen till ivf i slutet av november. Så vi har inte undersökts så mycket, kanske inte finns nåt mer och göra om det är fel på spermierna.
  • Ashurst Klara
    Elin87 skrev 2015-02-19 15:49:03 följande:

(...) Sen att om man inte lyckas reagera med Pergotime är det kört helt. Att man inte kommer kunna göra IVF heller då. Men de har kanske andra mediciner för att få till det?

När man gör IVF är det nog andra behandlingar än Pergotime. Bland annat sprutor (typ diabetespennor) som man får sätta på sig själv i magen några dagar innan. Verkar rätt läskigt, så därför hoppas man ju extra hårt på att Pergotime ger effekt.

Hur långt har du kommit med din Pergotimebehandling? När är det dags att börja köra med ägglossningstest? 

Jag har just tagit en trippeldos-behandling igen och ska börja testa mig idag. Hoppet är inte stort, men det finns ändå...
  • Elin87
    Ashurst Klara skrev 2015-02-20 08:37:37 följande:
    När man gör IVF är det nog andra behandlingar än Pergotime. Bland annat sprutor (typ diabetespennor) som man får sätta på sig själv i magen några dagar innan. Verkar rätt läskigt, så därför hoppas man ju extra hårt på att Pergotime ger effekt.

Hur långt har du kommit med din Pergotimebehandling? När är det dags att börja köra med ägglossningstest? 

Jag har just tagit en trippeldos-behandling igen och ska börja testa mig idag. Hoppet är inte stort, men det finns ändå...
    Aha okej. Jag har inte fått någon direkt information om IVF, utan de skickade direkt in remissen då de ville ligga lite före OM det skulle behövas och jag måste få åka dit, så då slipper jag vänta extra länge eftersom det nu är lång väntetid att få komma dit sa de. Så jag har trott att de också ger en Pergotime. Men se där, nu fick jag lära mig något nytt :D

Detta var min första omgång med Pergotime. Och jag vad på cd 10 när jag fick göra VUL och hon såg inget och trodde det absolut inte skulle bli någon ÄL på detta.
    Jag frågade om jag skulle kolla med ägglossningstest, men det skulle jag inte sa de. Utan bara lämna blodprov på dag 23.

Men va kul att du är inne i en behandling nu. Vi ska ju bara sitta och vänta till dag 35 så jag får börja med Provera om jag inte fått egen mens. Så vi har beslutat att i helgen åka iväg, koppla bort allting och ha lite roligt. Så man kanske sen börjar tänka på lite annat så tiden går lite snabbare fram tills det är dags att få börja försöka på nytt igen med antingen dubbeldos eller trippel :)
  • Mysan10

Vill ge lite hopp till er som kämpar med Pergotime. Min sambos syster har pco och har blivit gravid två gånger med hjälp av provera och pergotime. Hon har en liten dotter och den andra är i magen nu. Så kämpa på och lycka till alla!

Svar på tråden Pergotime start sep 2014?