• Solros78

Pergotime start sep 2014?

KnytetsMamma skrev 2014-09-18 09:01:31 följande:
    Jag hade inte heller några biverkningar när jag tog tabletterna. Däremot hade jag sen riktigt ont i magen under dagarna för ägglossning så visst finns chans att de gör nytta.
    Jag har inte heller haft några biverkningar skönt nog.
  • Solros78
    Mlie skrev 2014-09-18 09:44:08 följande:

Igår fick jag ett positivt ÄL-test efter 5 dagar med pergotime. Så nu är det väl bara att köra på.Tog ett Clearblue ägglossningstest som visar de 4 mest fertila dagarna. Eftersom jag var så borta i huvudet när jag var hos gyn sist och fick alla instruktioner så har jag inte varit och gjort ett VUL utan får kolla det nästa kur.

Första påvisade ägglossningen sen i december. Tänk vad en smiley kan göra en glad.

Ja en smiley kan verkligen göra all skillnad! Vilken dag i cykeln fick du utslag på?
  • Solros78
    Skinny Mie skrev 2014-09-18 12:31:36 följande:

Hej alla! Precis varit på gyn, hade några små blåsor som han inte räknar med alls, men på höger sida finns det två bra, en på 21mm och en på 18. Så det är bara att köra på sa han. Tydligen behöver jag inte vara orolig för flerbörd när det är så?!

Är glad att det funkar hittills, men lite orolig att båda ska släppa och bli befruktade. Gyn läkaren sa däremot att chansen är minimal.

Han tror att ÄL kommer ske söndag-tisdag nån gång. (Är på dag 10 idag).

Så för att vara på säkra sidan att vi fångar det denna gången blir det till att mysa imorgon, söndag och sedan varje dag den veckan, jag tänker sjuttsingen inte missa det efter alla tabletter och allt man går igenom för att få igång ÄL..lol

Åh det där var intressant. Är risken för flerbörd alltså främst när de är väldigt lika i storlek?

Men hur räknade han att äl skulle bli först söndag/måndag om blåsorna redan är 18 och 21 stora? Min gyn sa att äggen brukar lossa vid 22 ungefär och eftersom min blåsa var 16 i tisdags skulle äl bli om 2-3 dagar, dvs ca tillväxt 2 mm per dag. Din på 21 borde ju vara redo att lossa när som helst?
  • Solros78
    Hearts76 skrev 2014-09-18 13:29:08 följande:

Kikar in hos er, har tre pergobarn och jobbar på ett fjärde. Fick dock Letrozol utskrivet denna gång, mycket högre chans med dessa samt färre biverkningar och liten risk för överstimulering. Ganska nytt i Sverige i detta syfte, det är egentligen en bröstcancerhämmare. Men helt säkert, använts utomlands som ägglossningsstimulerande i flera år. Kolla detta med er läkare, jag går till Linnékliniken i Uppsala. Med Pergotime fick jag äl runt dag 18-20, kollar igenom mina papper från tidigare försök. Med Letrozol får jag äl runt dag 12. Man tar från dag 3-7. Som sagt, det är MYCKET bättre resultat med Letrozol, så byt om ni har möjlighet.

Om ni har frågor kring Pergo så fråga på, är rätt så luttrad vid det här laget :) Kämpa på! Plötsligt händer det! Vi försökte i tre år innan vi sökte hjälp, jag hade mens 5-6 gånger per år bara. Blev gravid på femte kuren med första barnet, sen fjärde med andra, och tredje med tredje barnet.

Oj, jag blir imponerad över att man orkar kämpa så många gånger för barn! Dvs jag kämpar nu för att få en trea men då gick de två första lätt, hade jag trott det skulle ta 1.5 år med trean undrar jag om jag hade orkat börja...

Intressant med annat läkemedel! Jag har verkligen varit nojig över pergo just pga tvillingrisken.

Gjorde du vul varje kur med pergo? Var det för många ägg någon gång? Vet du ungefär vilken cd du fick äl och testade du med ältester då också och fick utslag?
  • Solros78

Hurra, ägglossning! Så glad man kan bli för ett positivt ägglossningstest, det första på fyra månader!

Jag testade ju negativt i morse men kände att jag måste testa på kvällen också för säkerhets skull, eftersom äl borde vara på gång. Så kämpa och planera för att inte behöva kissa på fyra timmar osv. Och så var det rätt! Perfekt också med sex igår kväll och nu blir det nog sex både idag och imorgon.

Känns så himla bra nu också att pergon verksr funka och äl faktiskt sker!

Glada fötter nu på kvällspromenad, allt för att förbättra chanserna!

• Solros78
    KnytetsMamma skrev 2014-09-18 19:35:43 följande:
    Åh, grattis!!! Vad bra att du fick för dig att testa igen på kvällen och bra att ni myste igår och får till det idag och imorgon också :) Håller tummarna!!!
    Tack!
  • Solros78
    Snobi skrev 2014-09-18 19:54:48 följande:
    Vad kul! Låter ju verkligen som att ni har lyckats maximera chanserna. :)
    Ja så skönt både med testet och att vi hade sex igår och ska ha idag.
  • Solros78
    Skinny Mie skrev 2014-09-19 06:21:58 följande:

Gweny; japp massa mys, vill ju inte missa om det plötsligt händer så att säga ;)

Knytetsmamma; Jag jag fattar inte heller hur de kunde vara så stora redan nu? Jo jag har haft ÄL vid några tillfällen själv och verkar då som jag haft tidig ÄL då också (mellan dag 10-14).

Snobi; Grattis till fin blåsa :)

Hearts76; Det är snällt att du vill tipsa om Letrozol, tyvärr är den inte lika bra som Pergotime för alla. Det är rekommenderat att man först och främst ska vara under 35 år för att ta den, sedan är den också mest till för de som har lågt FSH hormon eftersom den sänker östrogenet och på så sätt kan kicka igång hypofysen. Dvs du bör inte ha en enda spontan ÄL om den ska funka, har du ÄL på egen hand nån gång ibland så är flerbörds risken hög precis som med Pergo. Här i Sverige används Letrozol mest för behandling av bröstcancer hos yngre tjejer, och biverkningarna finns även här med illamående,kräkningar, huvudvärk, diarré etc. Läkare vill oftast inte skriva ut det dels pga att det inte är helt godkänt för behandling av infertilitet samt att det finns en studie från 2005 som visade på att det var ökad chans att få barn med defekter vid denna behandling. Så tyvärr är den inget för mig, men tack ändå :)

Tycker du är otroligt stark som "orkat" kämpa dig igenom 3 Pergobarn!! Är ju bara på min första kur och känslorna är ju redan i vallning nu! Kram och lycka till iallafall.

Solros78; Ja, jag tyckte också att det kändes lite skumt det här med ÄL först söndag/måndag? Och angående äggblåsorna har jag faktiskt ingen aning, men man måste väl lita på sin läkare antar jag, han har ju många års erfarenhet.

Ohh ÄL!!! Håller tummar och tår nu!! Kram!

Armin15; Hoppas hoppas hoppas!! Men jag kan tala om för dig att det här med skengraviditet är samma för oss som fått barn tidigare också. Man lurar sig själv oavsett tror jag ;)

Lillyros; enligt min läkare så får man inget VUL om man går på normal kur och inget annat föreligger. Men när man får dubbel kur så är det ett måste för att se så det inte blir överstimulerat. Blodprov ska man däremot få ta eftersom det är kontroll för att se att Pergon funkade.

Tack för bra info om Medicinen, då är eeninget för mig då jag har egen äl och är över 35 år.

Jag tycker nog ni ska köra med sex med fokus nu i helgen, men testar du med ältester själv också?
  • Solros78
    Lillyros skrev 2014-09-19 07:27:16 följande:

Åh hejja dig!!:) vilket märke på tester hade du?

Jag kör cb digital, kört dem sedan 2008 när jag jobbade på att bli gravid med första barnet. Kan säga att jag lagt en del pengar på ältester genom åren...
  • Solros78

Pergofråga. Jag brukar ha lutealfas på ca 14 dagar men äl runt dag 10-11. Nu fick jag äl på dag 15, borde lutealfasen fortfarande vara 14 dagar, dvs hela menscykeln blir längre?

Svar på tråden Pergotime start sep 2014?