• Lilla räven

Bf Maj 2015

Äntligen blev det två streck på gravtestet!

Vore kul att bolla lite med andra nyplussade om graviditeten och allt där i kring.

Jag är 27 år, bor i Göteborg och detta är vårt första barn. Jag är i gravidvecka 6 (5+1) säger appen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-06 14:56
    Sådär ja! Nu kommer en liten lista över vilka som hoppat in i tråden fram till sida 8. Vill ni stå med här eller kompletterar uppgifter skicka då ett privat meddelande :)

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Nathal­ieg91
    24 år, Göteborg BF 15 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 13:49
    Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-10 20:33
    MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-11 18:18
    Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-12 15:23
    famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-15 11:43
    Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-18 12:34
    Uppdaterad lista!

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall, Bf 16 maj

Frida-li
    33 år, Stockholm, Bf 27 Maj

Mamma Evve
    30 år, Lilla Edet, Bf 12 Maj

Menlotta
    21 år, Örebro. Bf 2 Maj

Niinnass
    19 år, Göteborg, Bf 1 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-20 11:36
    Icee
    26 år, Stockholm, Bf 18 Maj

mrssol
    Bf 27 Maj

Pearl10
    Bf 22 Maj

a j 91
    Göteborg, bf den 4 Maj!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-22 22:53
    Här kommer en Ny facebookgrupp där alla är välkomna! www.facebook.com/groups/300894546767680/

Den är skapad av "a j 91" och det är hon som godkänner er in i gruppen. Innehållet är hemligt och syns inte för era vänner på fb. :)

• Svar på tråden Bf Maj 2015
  • Yonndax
    Bebben84 skrev 2015-02-24 16:24:31 följande:
    Stort sf-mått behöver inte betyda stor bebis :)
    Hoppas inte det. Låg högt förra grav oxå och fick gör glukosbelastning. Den visade inget. Sonen var stor för att vara 4 veckor tidigt född. Sprack mycket. Vill inte försöka få ur mig en ännu större bebis =)
  • Kissemiss
    Bebben84 skrev 2015-02-24 16:22:26 följande:

Vad är skillnaden mellan sjukpenning och graviditetspenning? Jag tror att sjukskrivning är det bästa för mig. Lider av svår foglossning och täta sammandragningar. Min läkare ville halvtidssjukskriva mig redan förra gången vi sågs pga allt och det har blivit värre sedan dess så bör inte bli något problem.

Graviditetspenning är väl om man inte kan jobba pga att man har ett "farligt" och tungt jobb. Sjukpenning när man är "sjuk".

Jag har hela februari gått ner till 6 timmars arbetsdagar pga sammandragningar från kl 16 till långt in på natten.. Sjukskrivningen går dock ut nu på torsdag, ska till gyn samma dag så hoppas verkligen på förlängning!!
  • Bebben84
    Kissemiss skrev 2015-02-24 17:50:30 följande:
    Graviditetspenning är väl om man inte kan jobba pga att man har ett "farligt" och tungt jobb. Sjukpenning när man är "sjuk".

Jag har hela februari gått ner till 6 timmars arbetsdagar pga sammandragningar från kl 16 till långt in på natten.. Sjukskrivningen går dock ut nu på torsdag, ska till gyn samma dag så hoppas verkligen på förlängning!!
    Aaah ok tack :)

Oj lät inte bra! Du kommer garanterat få förlängt då!
  • Kissemiss
    Bebben84 skrev 2015-02-24 19:20:00 följande:

Aaah ok tack :)

Oj lät inte bra! Du kommer garanterat få förlängt då!

Nä vecka 30 är ju för tidigt! Vecka 32 är väl ok har jag hört? Då är lungorna klara i alla fall..

Du då, känner du att du inte orkar eller varför undrade du om gravidpenning?
  • kanien
    Yonndax skrev 2015-02-24 15:10:02 följande:

Var på MVC idag. Fick akupressur för foglossningen, så jag hoppas det hjälper lite.

Fick lyssna på krabaten i magen =)
    Ser ut att bli en stor bebis då jag ligger precis på översta sträcket på sf-kurvan. 
    27 i sf-mått och har 26 hela veckor imorron.

Hur ser det ut för er andra med sf-måttet och ev storlek på bebis?

Jag hade 27cm i sf mått i vecka 25, har nästa möte hos bm nästa vecka och är då i v.28
  • pco

Såg att ni diskuterade detta med sjukpenning osv. Jag är sjukskriven från Mvc läkaren och får sjukpenning då.. Från 15 mars är jag beviljad graviditetspenning vilket är ett beslut från försäkringskassan så det är helt olika saker.

Hur är det med er andra? Sjukskriven? Beviljad graviditetspenning?

• kanien
    pco skrev 2015-02-24 21:05:25 följande:

Såg att ni diskuterade detta med sjukpenning osv. Jag är sjukskriven från Mvc läkaren och får sjukpenning då.. Från 15 mars är jag beviljad graviditetspenning vilket är ett beslut från försäkringskassan så det är helt olika saker.

Hur är det med er andra? Sjukskriven? Beviljad graviditetspenning?

Jag har varit heltidssjukskriven sedan 22 jan då jag var i v.23, är i v.27 nu och är just nu sjukskriven till sista mars med återbesök till min familjeläkare den 23 mars då vi säkerligen kommer förlänga sjukskrivningen. Efter denna vecka är jag dessutom arbetslös så jag kommer bli sjukskriven från arbetslöshet sen och kommer förmodligen vara det till bf 31 maj. Försökringskassan har godkänt min sjukskrivning och jag fick första utbetalningen den 20e feb och sen kommer det rulla på med utbetalningar den 27e varje månad.
  • Bebben84
    Kissemiss skrev 2015-02-24 19:33:04 följande:
    Nä vecka 30 är ju för tidigt! Vecka 32 är väl ok har jag hört? Då är lungorna klara i alla fall..

Du då, känner du att du inte orkar eller varför undrade du om gravidpenning?
    Jag har ju hemsk foglossning och går på kryckor. Sen har jag också väldigt mycket sammandragningar. Mellan 4-10 i timmen oftast från det att jag vaknar. Varit i kontakt med förlossningen förta ggr men "klarat" mig från att åka in efter dubbla alvedon, varmt bad och vila. Går även på regelbundna kontroller av min tapp. Gjorde en konisering i mars förra året så den är kortare än andras. Men mina SD kommer definitivt tätare vid vanlig vardagsaktivitet. Jag skulle behöva dra ner på allt och begränsa mina måsten. Annars är jag rädd att min tös tittar ut för tidigt :(
  • Blicka

Ingen sjukskrivning här och hoppas jag klarar mig. Däremot ett högt tempo på jobbet så man vet aldrig hur det blir framöver...

• Kissemiss
    Bebben84 skrev 2015-02-24 21:41:41 följande:

Jag har ju hemsk foglossning och går på kryckor. Sen har jag också väldigt mycket sammandragningar. Mellan 4-10 i timmen oftast från det att jag vaknar. Varit i kontakt med förlossningen förta ggr men "klarat" mig från att åka in efter dubbla alvedon, varmt bad och vila. Går även på regelbundna kontroller av min tapp. Gjorde en konisering i mars förra året så den är kortare än andras. Men mina SD kommer definitivt tätare vid vanlig vardagsaktivitet. Jag skulle behöva dra ner på allt och begränsa mina måsten. Annars är jag rädd att min tös tittar ut för tidigt :(

Du borde kunna bli sjukskriven? inte bra om bebis kommer redan!