• Lilla räven

Bf Maj 2015

Äntligen blev det två streck på gravtestet!

Vore kul att bolla lite med andra nyplussade om graviditeten och allt där i kring.

Jag är 27 år, bor i Göteborg och detta är vårt första barn. Jag är i gravidvecka 6 (5+1) säger appen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-06 14:56
    Sådär ja! Nu kommer en liten lista över vilka som hoppat in i tråden fram till sida 8. Vill ni stå med här eller kompletterar uppgifter skicka då ett privat meddelande :)

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Nathal­ieg91
    24 år, Göteborg BF 15 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 13:49
    Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-10 20:33
    MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-11 18:18
    Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-12 15:23
    famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-15 11:43
    Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-18 12:34
    Uppdaterad lista!

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall, Bf 16 maj

Frida-li
    33 år, Stockholm, Bf 27 Maj

Mamma Evve
    30 år, Lilla Edet, Bf 12 Maj

Menlotta
    21 år, Örebro. Bf 2 Maj

Niinnass
    19 år, Göteborg, Bf 1 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-20 11:36
    Icee
    26 år, Stockholm, Bf 18 Maj

mrssol
    Bf 27 Maj

Pearl10
    Bf 22 Maj

a j 91
    Göteborg, bf den 4 Maj!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-22 22:53
    Här kommer en Ny facebookgrupp där alla är välkomna! www.facebook.com/groups/300894546767680/

Den är skapad av "a j 91" och det är hon som godkänner er in i gruppen. Innehållet är hemligt och syns inte för era vänner på fb. :)

• Svar på tråden Bf Maj 2015
  • Kissemiss

Gud jag har verkligen ingen aning vad jag har att vänta. Förstår ju att det är väldigt olika för alla.. Men börjar det ofta med timmar av smärtsamma sammandragningar hemma eller? Har haft en smärtsam sammandragning(förvärk?) hittills och jag grät krokodiltårar haha! Vankar man runt hemma och plågas eller hur funkar första stadiet innan man åker till förlossningen??

• Kissemiss
    Titt ut skrev 2015-02-26 10:57:56 följande:

Vecka 29+3 Vi är ju exakt samma Kissemiss

Mätte också magen jag har prick 100 cm

Undrar vad mina extra 17 cm är.. Vatten kanske? Känner mig inte stor annars! Vilka magar vi alla börjar få nu :D
  • Bebben84
    Zorro skrev 2015-02-26 14:44:11 följande:

Har ni börjat fundera nåt på förlossningen? Är ni förlossningsrädda? Har ni nån aning om vad ni vill ha för eventuell smärtlindring?

Detta är mitt andra och med första blev det igångsättning i v42. Hade en extremt bra förlossning. Igångsättningar brukar ta minst 24 timmar att räkna med, min tog 9. Använde lustgas och epidural. Kände inget under krystningen. Så jag är SJUKT peppad på nästa förlossning. Kommer typ ge min sambo en high five när det drar igång haha!
  • Bebben84
    pco skrev 2015-02-26 16:26:06 följande:

Nu har vi varit i Ullared och blev 9000kr fattigare och nästan allt blev till lilltjejen som kommer. Nu har vi lite mer kläder kvar, spjälsäng och skötbord så har vi allt :)

Hur går det för er? Börjar ni bli klara med inhandlingen?

29+1 här idag.

Härligt att få shoppa loss :)

Vi är klara med allt :). Köper bara kläder om vi hittar något gulligt nu för egentligen behöver vi inget :)
  • Cherryay
    Kissemiss skrev 2015-02-26 18:27:09 följande:

Gud jag har verkligen ingen aning vad jag har att vänta. Förstår ju att det är väldigt olika för alla.. Men börjar det ofta med timmar av smärtsamma sammandragningar hemma eller? Har haft en smärtsam sammandragning(förvärk?) hittills och jag grät krokodiltårar haha! Vankar man runt hemma och plågas eller hur funkar första stadiet innan man åker till förlossningen??

Generellt sett brukar man stanna hemma tills värkarna kommer med ett tätt intervall, mina började dock med fem minuters mellanrum direkt så fick åka in till förlossningen där de kollade om det var "på riktigt", var då öppen 3 cm så det var ju på gång men de sa att det kan ta i princip hur lång tid som helst innan man öppnat sig färdigt, så fick då åka hem igen och vänta... Åkte in till förlossningen igen 20 timmar senare och blev då inlagd eftersom det var öppet 8 cm.

Hur lång tid värkarbetet tar är helt individuellt, och det behöver inte göra speciellt ont heller, alla är olika!
  • pco
    Bebben84 skrev 2015-02-26 18:41:46 följande:
    Härligt att få shoppa loss :)

Vi är klara med allt :). Köper bara kläder om vi hittar något gulligt nu för egentligen behöver vi inget :)
    Åh va skönt :)

Vi har väl lite kvar att köpa men nu börjar det kännas komplett iaf :) är det första elr andra för er?
  • Bebben84
    pco skrev 2015-02-26 20:08:02 följande:
    Åh va skönt :)

Vi har väl lite kvar att köpa men nu börjar det kännas komplett iaf :) är det första elr andra för er?
    Det är mitt andra men sambos första. Dick är mitt första barn 9 år nu så är ju som att börja om :)
  • Titt ut
    Kissemiss skrev 2015-02-26 18:27:09 följande:

Mina två förlossningar har börjat med svaga sammandragningar som har ökat sakta i styrka under 12-16 timmar innan barnen var födda. När jag kom in i samråd med förlossningen och värkarna enligt min uträkning kom tätt och med jämna mellanrum så var jag öppen 2 cm med båda. De föreslog att jag skulle åka hem men inte jag Med båda så öppnade jag mig väldigt fort på slutet, under 3-4 timmar därefter öppnade jag mig resterande cm. Då känner man skillnad enligt mig på värkarna, det gjorde betydligt ondare mot slutet.
    Jag tog lustgas runt 8 cm med 1:a barnet och 10 cm med 2:a barnet. Det räckte för mig. Andningen var otroligt viktig att få in teknik på, för att minska stress och smärta. Sen att gå runt och stå och gunga på höfterna med lätt böjda knän var super effektivt för smärtan och för att barnet ska med tyngdkraften komma längre och längre ned i "kanalen". Att ligga ner var rena tortyren tyckte jag, 
  • Sabine

Min förra förlossning började med att slemproppen gick på torsdag morgon och började med sammandragningar. Sen blev det värre på fredagen och vattnet gick kl 16 hemma åkte in och var fullt öppen. Så då fick jag lustgas 4 timmar senare föddes min pojk :) så jag hoppas väl lite att allt går smidigt denna gången också.

Enda jag oroar mig för är att man behöver ringa efter barnvakt Denna gången.

På lördag åker vi till gekås och ska handla lite nytt. Ska bli kul och imorgon ska jag till Bm på kontroll :)

• Zorro

Jag hade starkt räknat med att vara hemma med värkar i flera timmar innan vi skulle åka in. För så är det alltid för förstföderskor sa min barnmorska. Jag hade tänkt ligga i soffan med värmekudde och tens. Hade tänkt duscha och ladda med massa godis och mat osv. Haha.

Men nä så blev det inte. Vaknade mitt i natten av etablerade värkar med 2-3 minuters mellanrum så det var bara att panikpacka det sista i väskan och åka in direkt. Var 3 cm öppen när jag kom in och fick epidural efter nån timme. Sen stannade det av lite av epiduralen och de kopplade in värkstimulerande. Sen blev det krystning i 4-5 timmar innan han kom ut. Totalt 13 timmar blev det från första värk tills han var ute.

Denna gång räknar jag med att få åka in rätt snabbt också. Fast det vore nog bra att stanna hemma ett tag iaf, även om det gör ont. Vi får se hur det blir med barnvakt och sådär, vill ju inte att 3-åringen ska se mig ha så ont.