• Lilla räven

Bf Maj 2015

Äntligen blev det två streck på gravtestet!

Vore kul att bolla lite med andra nyplussade om graviditeten och allt där i kring.

Jag är 27 år, bor i Göteborg och detta är vårt första barn. Jag är i gravidvecka 6 (5+1) säger appen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-06 14:56
    Sådär ja! Nu kommer en liten lista över vilka som hoppat in i tråden fram till sida 8. Vill ni stå med här eller kompletterar uppgifter skicka då ett privat meddelande :)

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Nathal­ieg91
    24 år, Göteborg BF 15 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 13:49
    Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-10 20:33
    MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-11 18:18
    Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-12 15:23
    famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-15 11:43
    Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall Bf 16 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-18 12:34
    Uppdaterad lista!

Lilla Räven,
    27 år, Göteborg, BF 4 Maj

Ciconi­idae
    29 år, Göteborg, BF 15 Maj

Hising­enftw
    Göteborg, BF 2 Maj

Flugsv­ampis
    Uddevalla, BF 11 Maj

Mamma­Mu
    28 år, Norrland BF 6 Maj

Den och den
    33 år, Skåne, BF 10 Maj

Anneli­R
    BF 12 Maj

SJLN
    BF 12 Maj

Fantasifull
    26, Örebro

Maripoas
    32 år, Malmö

Jordgubb
    25 år, Karlstad

Kathen
    30 år, Göteborg, BF 1 Maj

Trippelm
    28 år

UmeåMamman
    33 år, Umeå, BF 16 Maj

Eldopal
    36 år, Borlänge, BF 6 Maj

Nea12
    26 år, Halland, BF 20 Maj

Katten15
    35 år, Partille, BF 11 Maj

MammaMia91, 23 år, Bromölla, bf 11 maj

Bullen11, 28 år, Sollentuna, Bf 16 maj

famannorlunda
    31, Stockholm, Bf 20 Maj

Erikali, södermanland, Bf 15 Maj

Bebben84, 30 år, Bf 21 maj

Sara787
    29 år, Örebro, Bf 17 Maj

MorCaa
    33 år, Örebro, Bf 3 Maj

Macrona, Östergötland, Bf 6 Maj

Babyfeber, 25 år, Sundsvall, Bf 16 maj

Frida-li
    33 år, Stockholm, Bf 27 Maj

Mamma Evve
    30 år, Lilla Edet, Bf 12 Maj

Menlotta
    21 år, Örebro. Bf 2 Maj

Niinnass
    19 år, Göteborg, Bf 1 Maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-20 11:36
    Icee
    26 år, Stockholm, Bf 18 Maj

mrssol
    Bf 27 Maj

Pearl10
    Bf 22 Maj

a j 91
    Göteborg, bf den 4 Maj!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-22 22:53
    Här kommer en Ny facebookgrupp där alla är välkomna! www.facebook.com/groups/300894546767680/

Den är skapad av "a j 91" och det är hon som godkänner er in i gruppen. Innehållet är hemligt och syns inte för era vänner på fb. :)

• Svar på tråden Bf Maj 2015
  • pco

Måste fråga, vad har ni för blodgrupp? Jag fick veta mitt idag o har ingen aning om det är 'normalt' eller inte.

.. Undrar oxå, ska ni gå sånhär föräldragrupp elr vad det nu heter?

• Anonym (MammaMu)
    pco skrev 2015-03-02 21:40:23 följande:

Måste fråga, vad har ni för blodgrupp? Jag fick veta mitt idag o har ingen aning om det är 'normalt' eller inte.

Min är  A rhd Negativ.
    Vi gick föräldragrupp med första barnet, väntar nu andra och känner att de inte är aktuellt. Men jag ångrar inte att vi gick med första, lärde känna fantastiska andra föräldrar :)
  • Cherryay
    pco skrev 2015-03-02 21:40:23 följande:

Jag gick inte på någon föräldragrupp med första barnet, det fanns ingen grupp för ensamstående tonårsmammor, annars hade det kunnat vara aktuellt. Nu med andra barnet (sambons första) är vi nyinflyttade på orten och tänkte därför gå bara för att lära känna lite andra föräldrar här :)

Grupp Hela världen Sverige

0+ 38,25 % 32 %

A+ 34 % 37 %

B+ 9 % 10 %

0- 7 % 6 %

A- 6 % 7-8 %

AB+ 3 % 5 %

B- 2 % 2 %

AB- 0,75 %

Hoppas du förstår uppställningen, kändes lättare att förklara så än att skriva i text :)

Själv tillhör jag A+, alltså vanligast förekommande i Sverige och näst vanligast förekommande i världen :)
  • Cherryay

Grupp Hela världen Sverige

0+ 38,25 % 32 %

A+ 34 % 37 %

B+ 9 % 10 %

0- 7 % 6 %

A- 6 % 7-8 %

AB+ 3 % 5 %

B- 2 % 2 %

AB- 0,75 % 1 %

(lägger upp siffrorna igen eftersom några försvann)

Finns fyra olika kombinationer inom blodgrupper: A, B, AB och 0. Rhd står för en faktor i blodet, antingen har man den, positiv (+) eller så har man den inte, negativ (-). Blodgruppen och faktorn anges tillsammans vilket betyder att alla har en av åtta möjliga kombinationer :)

• Blicka

Gick föägrupp med första barnet o har kontakt med två familjer ännu sex år senare. Andra barnet blev det grupp på BVC, träffar en av dem fortfarande. Tredje barnet - kommer inte gå grupp innan utan tänker att det löser sig. Kommer nog inte rulla tummarna!

• Baby Doll

Jag har aldrig heller gått på nån föräldrargrupp :-/

Väntar mitt 7:e barn, här är mina 6 småttingar :)

(Jee, lyckades fånga dem på bild tillsammans!

• Oväsen

Gick på föräldragrupp med första barnet men med andra och tredje har jag/vi inte blivit erbjudna någon. Inför förlossningen känns det inte så aktuellt eftersom jag varit med om två förlossningar redan och har lite koll på vad som kommer att ske.

Jag tycker det känns tydligt nu att bebisen i magen inte är så liten längre och att det börjar bli lite ont om plats. Ibland gör det riktigt ont när hon stökar omkring därinne, speciellt när hon sparkar ner mot tappen.

Även om detta är tredje barnet så är det längesen vi hade spädbarn här hemma. Storasystrarna är 9 och 7 år (blir 10 och 8 år i år). Det var 10 år sen vi förberedde oss inför en bebis ankomst (med tvåan hann vi aldrig plocka undan något från ettan) och jag funderar på det där med att skruva ihop saker och ställa i ordning, t ex spjälsängen? Hur har ni tänkt kring det? Och att tvätta kläderna, packa väskan, skriva förlossningsbrev och allt sånt?

• Bebben84
    Oväsen skrev 2015-03-03 10:18:25 följande:

Gick på föräldragrupp med första barnet men med andra och tredje har jag/vi inte blivit erbjudna någon. Inför förlossningen känns det inte så aktuellt eftersom jag varit med om två förlossningar redan och har lite koll på vad som kommer att ske.

Jag tycker det känns tydligt nu att bebisen i magen inte är så liten längre och att det börjar bli lite ont om plats. Ibland gör det riktigt ont när hon stökar omkring därinne, speciellt när hon sparkar ner mot tappen.

Även om detta är tredje barnet så är det längesen vi hade spädbarn här hemma. Storasystrarna är 9 och 7 år (blir 10 och 8 år i år). Det var 10 år sen vi förberedde oss inför en bebis ankomst (med tvåan hann vi aldrig plocka undan något från ettan) och jag funderar på det där med att skruva ihop saker och ställa i ordning, t ex spjälsängen? Hur har ni tänkt kring det? Och att tvätta kläderna, packa väskan, skriva förlossningsbrev och allt sånt?

Vi har skruvat ihop sängen och tvättat alla kläder. Bb-väskan tänkte jag packa om 2-3 veckor. Vi har ju ett rum till bebisen och den är klar nu. Allt inhandlat och klart! Förlossningsbrev tänkte jag också ha klart om 2-3 veckor. Är planeringsmänniska ut i fingerspetsarna (har det till och med som yrke :D) så känns skönt att ha allt klart i tid. Sista veckorna innan hon kommer vill jag fixa lite i hemmet, baka och vila :)
  • Sajood

Vi har tagit fram dotterns gamla kläder som hade hamnat på vinden och nu tvättat igenom och gjort i ordning. Spjälsängen använder dottern fortfarande, så vi har inte riktigt löst hur vi ska göra det. I början kommer det nya barnet att sova i babynest och en liten säng som kopplas ihop med vår säng. Vagn har vi ju redan, men vi har inte riktigt löst det där med syskonvagn ännu på ett bra sätt... Sammanfattningsvis så har vi koll på allt som behövs för den lilla, men inte riktigt löst det som rör att ha två småttingar hemma.

• Oväsen
    Bebben84 skrev 2015-03-03 11:21:44 följande:
    Vi har skruvat ihop sängen och tvättat alla kläder. Bb-väskan tänkte jag packa om 2-3 veckor. Vi har ju ett rum till bebisen och den är klar nu. Allt inhandlat och klart! Förlossningsbrev tänkte jag också ha klart om 2-3 veckor. Är planeringsmänniska ut i fingerspetsarna (har det till och med som yrke :D) så känns skönt att ha allt klart i tid. Sista veckorna innan hon kommer vill jag fixa lite i hemmet, baka och vila :)
    Jag gillar kontroll så helst hade jag redan ordnat allt men vi ska ha bebisen i vårt rum och att ha en tom spjälsäng som står där i flera månader känns lite onödigt. Men jag känner som du att det är skönt att ha allt klart i tid så jag får göra upp nån plan om när saker och ting ska åtgärdas och att det inte får bli för sent Glad
    Sajood skrev 2015-03-03 13:53:36 följande:

Vi har tagit fram dotterns gamla kläder som hade hamnat på vinden och nu tvättat igenom och gjort i ordning. Spjälsängen använder dottern fortfarande, så vi har inte riktigt löst hur vi ska göra det. I början kommer det nya barnet att sova i babynest och en liten säng som kopplas ihop med vår säng. Vagn har vi ju redan, men vi har inte riktigt löst det där med syskonvagn ännu på ett bra sätt... Sammanfattningsvis så har vi koll på allt som behövs för den lilla, men inte riktigt löst det som rör att ha två småttingar hemma.

Kläder kanske man kan börja tvätta. Dom blir ju inte smutsiga av att ligga i garderoben Glad