• Anonym (wishful)

underhåll från höginkomsttagare

Mina två barns pappa tjänar mycket pengar men betalar ändå bara minimibeloppet för sina barn (2x1273kr/mån). Barnen bor på heltid med mig men vi jobbar på att de successivt ska bo hos honom varannan helg.

Jag har undrat om han inte kan tänka sig att betala mer men det vill han inte. Svarade undvikande och jag fick till slut gå via fk. 

Nu har jag bestämt mig för att informera mig hos advokat om vad jag rimligtvis skulle kunna få upp det till om jag vill gå den vägen. 

Undrar därför nu om det finns någon där ute som har varit i liknande situation som kan dela med sig av erfarenheter, goda och dåliga, och även summor :)

För information: min lön är ca 30 000, hans drygt 65 000

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 23:17
    Vill gärna ta del av kunskaper kring det här med "standardtillägg" t ex. Och annat som kan komma att påverka utgången.

• Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare
  • ursula
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 09:54:56 följande:
    Var får du siffrorna till underhållet? Det finns inget standardunderhåll.
    Ts skriver att mannen betalar 1273 kr per barn . läs trådstarten det står där
  • ursula

1273 är vad man får från FK när inte den ena föräldern kan betala

• Anonym (DD)
    ursula skrev 2014-09-10 09:59:16 följande:

Det är underhållsstödet som är 1273 men det har inget med underhållsbidraget att göra. Underhållsstödet och underhållsbidraget har ingenting med varandra att göra.

Du kan inte räkna med underhållsstödet för det faller bort så fort man får underhållsbidrag.
  • Anonym (DD)
    ursula skrev 2014-09-10 09:59:16 följande:

Det jag menar är att man inte ska se på underhållsstödet som någon inkomst för föräldrarna när man beräknar underhållsbidraget eftersom den inte kommer att finnas när man väl får underhållsbidrag.

Föräldrar bör alltid försöka komma överens om barnens försörjning på egen i första hand. Den delen som umgängesföräldern bidrar med till de gemensamma barnens försörjning kallas för ett underhållsbidrag.

Om umgängesföräldern vägrar att bidra till barnens försörjning eller föräldrarna inte kan enas så bör boföräldern vända sig till en domstol för att få saken prövad där. Rätten beslutar då om underhållsbidragets storlek.

Sedan finns det boendeföräldrar som saknar de ekonomiska och/eller mentala resurserna för att driva frågan i rätten. För dessa föräldrar finns ett statligt stöd som kallas för underhållsstöd. Storleken på underhållsstödet är helt godtyckligt. Någon drog typ lottobollar i en tombola när den siffran bestämdes.
  • MeNoLike
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 08:58:47 följande:
    Aha! Ren och skär avundsjuka. Bara för att du har det taskigt ställt så ska alla andra också ha det eller?
    Vem har sagt att jag har det taskigt ställt? Skrev jag det?

Jag klarar mig finfint.

Jag förstår däremot inte varför man ska roffa åt sig pengar som någon annan jobbar ihop.
  • MeNoLike
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 08:56:42 följande:
    Varför tycker du inte att pappan ska bidra rättvist till barnens försörjning? Tycker du att försörjningsbördan ska ligga hos mamman på grund av att barnen bor där? Eller vad har du för anledning att tycka så som du gör?
    Hur dyr levnadsstandard kan barnen ha? Bidrar hon med 1273kr per unge också bör det täcka upp ganska mycket.

1273+1273+1050

Pappan kabske också har kostnaden för varsitt rum åt barnen hemma hos sig
  • Anonym (olika)
    MeNoLike skrev 2014-09-10 10:28:49 följande:
    Hur dyr levnadsstandard kan barnen ha? Bidrar hon med 1273kr per unge också bör det täcka upp ganska mycket.

1273+1273+1050

Pappan kabske också har kostnaden för varsitt rum åt barnen hemma hos sig
    ...och som sagt så behöver man inte ösa pengar över barnen fast man har det gott ställt.

Tycker mamman i detta fall att så ska ske får hon själv lösa den biten.
  • Anonym (DD)
    MeNoLike skrev 2014-09-10 10:26:49 följande:

Vem har sagt att jag har det taskigt ställt? Skrev jag det?

Jag klarar mig finfint.

Jag förstår däremot inte varför man ska roffa åt sig pengar som någon annan jobbar ihop.

Ja, barn är rätt giriga och självcentrerade. Mina roffar också åt sig precis allt som går. Men den glada nyheten är att de oftast växer ur det.
  • Anonym (DD)
    Anonym (olika) skrev 2014-09-10 10:32:26 följande:

...och som sagt så behöver man inte ösa pengar över barnen fast man har det gott ställt.

Tycker mamman i detta fall att så ska ske får hon själv lösa den biten.

Vad du tycker är helt irrelevant. Folk är olika och också har rätt att vara det. Det är bara för att dig att acceptera att vissa öser pengar över sina barn och att andra inte gör det.
  • jenny99

Jag tycker du verkar mycket girig.Det tråkigaste som finns är tjat om pengar,när du dessutom har inkomster som ni klarar er bra på.

Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare