• Anonym (wishful)

underhåll från höginkomsttagare

Mina två barns pappa tjänar mycket pengar men betalar ändå bara minimibeloppet för sina barn (2x1273kr/mån). Barnen bor på heltid med mig men vi jobbar på att de successivt ska bo hos honom varannan helg.

Jag har undrat om han inte kan tänka sig att betala mer men det vill han inte. Svarade undvikande och jag fick till slut gå via fk. 

Nu har jag bestämt mig för att informera mig hos advokat om vad jag rimligtvis skulle kunna få upp det till om jag vill gå den vägen. 

Undrar därför nu om det finns någon där ute som har varit i liknande situation som kan dela med sig av erfarenheter, goda och dåliga, och även summor :)

För information: min lön är ca 30 000, hans drygt 65 000

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 23:17
    Vill gärna ta del av kunskaper kring det här med "standardtillägg" t ex. Och annat som kan komma att påverka utgången.

• Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare
  • ursula
    MeNoLike skrev 2014-09-10 11:33:38 följande:
    Tänkte på skatt. Betalar inte mamman typ 33% å pappan runt 55% eller är jag ute å cyklar nu?
    Pappan får ut 39414 kr efter skatt tabell 33 . sen vill pappan betala 1273 kr per barn . Kvar 36868 kr
    Mamman får ut 22649 kr, får 2546 kr av mannen plus barnbidra                        mamma kvar efter skatt 27295 kr

• ursula
    ursula skrev 2014-09-10 11:41:13 följande:
    Pappan får ut 39414 kr efter skatt tabell 33 . sen vill pappan betala 1273 kr per barn . Kvar 36868 kr
    Mamman får ut 22649 kr, får 2546 kr av mannen plus barnbidra                        mamma kvar efter skatt 27295 kr

1273 kr är en minimumsumma . Sen kan föräldrar komma överens eller stämma varandra på högre summor
  • MeNoLike
    ursula skrev 2014-09-10 11:41:13 följande:

Amen precis. Surfade vidare efter jag cyklade ;)

9500kr mer har pappan alltså. Tänkt de andra 7 barnen han också ska försörja. Inte mycket kvar. Hoppas han kan köpa nya kalsonger till jul åt sig själv
  • Anonym (...)
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 11:03:48 följande:
    Det är inte alls säkert att mamman står för någon del av barnens försörjning över huvud taget. Allt är ju relativt eftersom lagen säger att barn ska försörjas solidariskt av föräldrarna där var och en av föräldrarna bidrar efter ekonomisk förmåga.
    Ts har två tonåringar. Att tro att de inte kostar mer än 2400 kronor per månad är löjligt. Till och med med försörjningsstöd har man 2800-3250 för tonåringar, plus familjens gemensamma kostnader, som naturligtvis är högre pga att man är fler i hushållet.
  • EnAnonumius
    Anonym (...) skrev 2014-09-10 11:49:53 följande:
    Ts har två tonåringar. Att tro att de inte kostar mer än 2400 kronor per månad är löjligt. Till och med med försörjningsstöd har man 2800-3250 för tonåringar, plus familjens gemensamma kostnader, som naturligtvis är högre pga att man är fler i hushållet.
    Det tänkandet skall då inte gälla för pappan med?
    Han kan ju också ha en ny familj med gemensamma kostnader.
    Det har ju knappast framgått i tråden huruvida pappan är singel eller inte.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (skärp er!)

Men vilken tråkig ton många har! Att kalla mamman golddigger och så vidare känns inte ok.
    De har skaffat barn TILLSAMMANS och bör, enligt mig, då försörja barnen tillsammans. Att ha två tonåringar på heltid är långt ifrån billigt och enligt alla räkneexempel här skiljer det ju10.000 på ts och mannens inkomster efter skatt och plus bidrag. Det är ju väldigt mycket pengar. 
    Om pappan till mina barn tjänade så pass bra och endast betalade minimibeloppet på bidrag (alltså lika mycket som en städare med en fjärdedel av hans lön skulle göra) skulle jag bli jävligt besviken kan jag säga. Och jag skulle definitivt se till att han skulle bidra med mer alternativt ha barnen hos sig mer. 
    Människan tjänar ju för fan 65.000 kronor och betalar det absolut minsta man enligt lag ska göra som underhåll. Tycker ni inte det är sjukt????? Guld i mun

• MeNoLike

TS

Hur mycket tycker du själv är rimligt att pappan skulle betala per barn i månaden?

• ursula
    Anonym (skärp er!) skrev 2014-09-10 12:37:35 följande:
    Men vilken tråkig ton många har! Att kalla mamman golddigger och så vidare känns inte ok.
    De har skaffat barn TILLSAMMANS och bör, enligt mig, då försörja barnen tillsammans. Att ha två tonåringar på heltid är långt ifrån billigt och enligt alla räkneexempel här skiljer det ju10.000 på ts och mannens inkomster efter skatt och plus bidrag. Det är ju väldigt mycket pengar. 
    Om pappan till mina barn tjänade så pass bra och endast betalade minimibeloppet på bidrag (alltså lika mycket som en städare med en fjärdedel av hans lön skulle göra) skulle jag bli jävligt besviken kan jag säga. Och jag skulle definitivt se till att han skulle bidra med mer alternativt ha barnen hos sig mer. 
    Människan tjänar ju för fan 65.000 kronor och betalar det absolut minsta man enligt lag ska göra som underhåll. Tycker ni inte det är sjukt????? Guld i mun
    Men han ska inte betala underhåll till mamman.Han ska betala till barnen och vad barnen kostar
  • Anonym (Louise)

Om ni tar varannan vecka, skippar underhållet och delar barnbidraget kommer pappan få ge mer av sitt överflöd till barnen när de är hos honom.

Se till att få till varannan vecka, så får barnen del i pappans höga inkomst, men vad som är ännu viktigare; barnen och pappan kan få en vettig relation.

• Anonym (DD)
    MeNoLike skrev 2014-09-10 11:25:43 följande:

Låt säga att pappans betalade 2000kr/ mån / barn. Och om mamman också skulle göra det då såklart så blir det svårt för henne att upprätthålla standarden eftetsom hon tydligen går typ 600kr back eller vad dwt stod

Varför ska mamman också betala 2000? Har de lika stora överskott?
Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare