• Anonym (wishful)

underhåll från höginkomsttagare

Mina två barns pappa tjänar mycket pengar men betalar ändå bara minimibeloppet för sina barn (2x1273kr/mån). Barnen bor på heltid med mig men vi jobbar på att de successivt ska bo hos honom varannan helg.

Jag har undrat om han inte kan tänka sig att betala mer men det vill han inte. Svarade undvikande och jag fick till slut gå via fk. 

Nu har jag bestämt mig för att informera mig hos advokat om vad jag rimligtvis skulle kunna få upp det till om jag vill gå den vägen. 

Undrar därför nu om det finns någon där ute som har varit i liknande situation som kan dela med sig av erfarenheter, goda och dåliga, och även summor :)

För information: min lön är ca 30 000, hans drygt 65 000

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 23:17
    Vill gärna ta del av kunskaper kring det här med "standardtillägg" t ex. Och annat som kan komma att påverka utgången.

• Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare
  • ursula
    Anonym (skärp er!) skrev 2014-09-10 15:38:12 följande:
    Men uppenbarligen lägger han inte pengar på deras fritidsintressen osv frivilligt för då skulle inte ens ett underhållsbidrag vara aktuellt. Bidraget är ju för att de inte kommer överens. Som sagt: det låter väldigt märkligt att en höginkomsttagare betalar minsta möjliga för sina två barn, lika mycket som en person med minimilön skulle göra. Det borde låta fel för alla.
    Vad han ger barnen i presenter o.dyl kan inte jag läsa någonstans, inte om han har dem på semestern .
    Mamman har efter skatt över 27000 netto inkl bidrag
    Barn som ännu inte är tonåringar är inte så dyra.
  • MeNoLike

TS???? Hohooooo?

Vad är det du anser att du inte har råd med?

Vad anser du är rimligt att pappan betalar?

• Anonym (skärp er!)
    ursula skrev 2014-09-10 15:49:51 följande:
    Vad han ger barnen i presenter o.dyl kan inte jag läsa någonstans, inte om han har dem på semestern .
    Mamman har efter skatt över 27000 netto inkl bidrag
    Barn som ännu inte är tonåringar är inte så dyra.
    Det går inte att spekulera i det här. 
    TS har uppenbarligen lämnat tråden efter alla påhopp så det finns ingen mening i att fortsätta. Du gör en massa konstiga antaganden om något du inte vet ett skit om. 
  • ursula
    Anonym (skärp er!) skrev 2014-09-10 15:55:33 följande:
    Det går inte att spekulera i det här. 
    TS har uppenbarligen lämnat tråden efter alla påhopp så det finns ingen mening i att fortsätta. Du gör en massa konstiga antaganden om något du inte vet ett skit om. 
    Är det du jag somgör antagen .  du skriver att de är tonåringar , du skriver att han inte betalar fritidsaktiviter , Du skriver att han har dem mindre än en dag i veckan , Ts skriver att an ska ha dem varannan helg
    Vad har gjort för antaganden
  • Anonym (...)
    ursula skrev 2014-09-10 15:26:33 följande:
    Nu är ju inte barnen tonåringar än och klart att han kan betala mer för fritidsintressen o.s.v men inte en generell summa varje månad .Om han har dem varann helg så har han dem en dag i veckan.
    Han kommer att få betala en fast summa varje månad. Plus ev. aktiviteter, dyrare kläder, resor, mopeder eller vad tingsrätten nu anser att barnen har rätt till.
  • ursula
    Anonym (...) skrev 2014-09-10 16:55:13 följande:
    Han kommer att få betala en fast summa varje månad. Plus ev. aktiviteter, dyrare kläder, resor, mopeder eller vad tingsrätten nu anser att barnen har rätt till.
    Du har ingen aning om vad TS man har för övriga kostnader.
  • ursula
    Anonym (...) skrev 2014-09-10 16:55:13 följande:
    Barnen är fortfarande små , fortfarande inte tonåringar och då är inte klädkontot så stort
  • Lord Hans

Men Ts, anser du verkligen att 65000 i månaden gör en till "höginkomsttagare".

• Anonym (...)
    Lord Hans skrev 2014-09-10 17:15:17 följande:

Det är så. De kommer över brytpunkten för högsta skatten.
    Anonym skrev 2014-09-10 15:08:04 följande:

TS, vad är det du inte anser dig ha råd att ge dina barn med din inkomst + underhåll + barnbidrag?

Varför ska Ts försörja barnen med HELA sin inkomst och pappan bara med 1273 kr/barn och månad? Hade du otur nu?
  • ursula
    Lord Hans skrev 2014-09-10 17:15:17 följande:
    Det är väl en hyfsat lön när man bara ser bruttot ,men efter skatt och underhåll återstår bara 36000 kr
Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare