• Anonym (wishful)

underhåll från höginkomsttagare

Mina två barns pappa tjänar mycket pengar men betalar ändå bara minimibeloppet för sina barn (2x1273kr/mån). Barnen bor på heltid med mig men vi jobbar på att de successivt ska bo hos honom varannan helg.

Jag har undrat om han inte kan tänka sig att betala mer men det vill han inte. Svarade undvikande och jag fick till slut gå via fk. 

Nu har jag bestämt mig för att informera mig hos advokat om vad jag rimligtvis skulle kunna få upp det till om jag vill gå den vägen. 

Undrar därför nu om det finns någon där ute som har varit i liknande situation som kan dela med sig av erfarenheter, goda och dåliga, och även summor :)

För information: min lön är ca 30 000, hans drygt 65 000

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 23:17
    Vill gärna ta del av kunskaper kring det här med "standardtillägg" t ex. Och annat som kan komma att påverka utgången.

• Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare
  • Anonym (DD)
    MeNoLike skrev 2014-09-10 11:48:14 följande:

Amen precis. Surfade vidare efter jag cyklade ;)

9500kr mer har pappan alltså. Tänkt de andra 7 barnen han också ska försörja. Inte mycket kvar. Hoppas han kan köpa nya kalsonger till jul åt sig själv

Har pappan nio barn totalt eller?
  • Anonym (DD)
    MeNoLike skrev 2014-09-10 12:53:37 följande:

TS

Hur mycket tycker du själv är rimligt att pappan skulle betala per barn i månaden?

Enligt konsumentverket kostar ett 'medeltonårsbarn' 3830kr/mån. I det ingår mat, barnets del av hushållets gemensamma kostnader, kläder och skor, fritid och lek, mobiltelefon, personlig hygien samt försäkring. Glasögon, presenter, semester, kalas, specialkost ingår exempelvis inte. Inte heller ingår det något sparande, dyrare hobbys, moped och sånt.

När man räknar på det så upptäcker man att pappans del av ett tonårsbarns försörjning är 1273. Mammans del, efter avdrag för barnbidraget, är däremot 1507 (!) ÄVEN OM hon endast tjänar hälften av vad pappan gör.

Tycker du fortfarande att mamman är en gold digger??
  • MeNoLike
    Anonym (Louise) skrev 2014-09-10 13:34:02 följande:

Om ni tar varannan vecka, skippar underhållet och delar barnbidraget kommer pappan få ge mer av sitt överflöd till barnen när de är hos honom.

Se till att få till varannan vecka, så får barnen del i pappans höga inkomst, men vad som är ännu viktigare; barnen och pappan kan få en vettig relation.

Bästa svaret ever! :))
  • MeNoLike
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 13:56:46 följande:
    Enligt konsumentverket kostar ett 'medeltonårsbarn' 3830kr/mån. I det ingår mat, barnets del av hushållets gemensamma kostnader, kläder och skor, fritid och lek, mobiltelefon, personlig hygien samt försäkring. Glasögon, presenter, semester, kalas, specialkost ingår exempelvis inte. Inte heller ingår det något sparande, dyrare hobbys, moped och sånt.

När man räknar på det så upptäcker man att pappans del av ett tonårsbarns försörjning är 1273. Mammans del, efter avdrag för barnbidraget, är däremot 1507 (!) ÄVEN OM hon endast tjänar hälften av vad pappan gör.

Jag tycker inte att du först ska säga att jag är avundsjuk och fattig och sen säga att jag har sagt att hon är en golddigger.

Inget av det har jag skrivit

Tycker ändå att man sköter sitt hushåll själv
  • ursula
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 13:56:46 följande:

Nu ska ju även pappan ha dem en del dagar , så ja då får han också utgifter utöver 1273 kr
  • Anonym (skärp er!)
    ursula skrev 2014-09-10 12:59:08 följande:
    Men han ska inte betala underhåll till mamman.Han ska betala till barnen och vad barnen kostar
    Det har jag väl inte påstått? Inte TS för den delen heller.
    Antagligen kostar barnen mer än minsta möjliga underhåll, annars skulle hon väl inte fråga? Om hon skriver att han betalar för lite så kostar antagligen barnen mer. De två tonåringarna kanske sysslar med dyra sporter & fritidsintressen. Ska de inte kunna göra det då eftersom pappan som tydligen som inte ens har dem en dag i veckan dessutom är en snål jävel? 
    Du har en väldigt konstig människosyn verkar det som. Hur kan du inte tycka det är märkligt med en HÖGinkomsttagare som betalar MINSTA möjliga bidrag/underhåll/levnadskostnader till sina barn? Hör du inte hur absurt det är?
  • Anonym

TS, vad är det du inte anser dig ha råd att ge dina barn med din inkomst + underhåll + barnbidrag?

• ursula
    Anonym (skärp er!) skrev 2014-09-10 15:07:59 följande:
    Det har jag väl inte påstått? Inte TS för den delen heller.
    Antagligen kostar barnen mer än minsta möjliga underhåll, annars skulle hon väl inte fråga? Om hon skriver att han betalar för lite så kostar antagligen barnen mer. De två tonåringarna kanske sysslar med dyra sporter & fritidsintressen. Ska de inte kunna göra det då eftersom pappan som tydligen som inte ens har dem en dag i veckan dessutom är en snål jävel? 
    Du har en väldigt konstig människosyn verkar det som. Hur kan du inte tycka det är märkligt med en HÖGinkomsttagare som betalar MINSTA möjliga bidrag/underhåll/levnadskostnader till sina barn? Hör du inte hur absurt det är?
    Nu är ju inte barnen tonåringar än och klart att han kan betala mer för fritidsintressen o.s.v men inte en generell summa varje månad .Om han har dem varann helg så har han dem en dag i veckan.
  • Anonym (skärp er!)
    ursula skrev 2014-09-10 15:26:33 följande:
    Nu är ju inte barnen tonåringar än och klart att han kan betala mer för fritidsintressen o.s.v men inte en generell summa varje månad .Om han har dem varann helg så har han dem en dag i veckan.
    Men uppenbarligen lägger han inte pengar på deras fritidsintressen osv frivilligt för då skulle inte ens ett underhållsbidrag vara aktuellt. Bidraget är ju för att de inte kommer överens. Som sagt: det låter väldigt märkligt att en höginkomsttagare betalar minsta möjliga för sina två barn, lika mycket som en person med minimilön skulle göra. Det borde låta fel för alla.
  • Anonym (Villkor)

Kan ju också vara så att utgifterna är på mammans villkor och pappan anser att det blir fel. Ex fritidsaktiviteter långt från honom som innebär att vv inte är ett alternativ, ny jacka varje vår/höst etc etc.. Bara för att man tjänar bra för att man jobbar heltid betyder inte det att man vill slösa bort pengarna på felaktiga saker...

Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare