• Anonym (wishful)

underhåll från höginkomsttagare

Mina två barns pappa tjänar mycket pengar men betalar ändå bara minimibeloppet för sina barn (2x1273kr/mån). Barnen bor på heltid med mig men vi jobbar på att de successivt ska bo hos honom varannan helg.

Jag har undrat om han inte kan tänka sig att betala mer men det vill han inte. Svarade undvikande och jag fick till slut gå via fk. 

Nu har jag bestämt mig för att informera mig hos advokat om vad jag rimligtvis skulle kunna få upp det till om jag vill gå den vägen. 

Undrar därför nu om det finns någon där ute som har varit i liknande situation som kan dela med sig av erfarenheter, goda och dåliga, och även summor :)

För information: min lön är ca 30 000, hans drygt 65 000

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 23:17
    Vill gärna ta del av kunskaper kring det här med "standardtillägg" t ex. Och annat som kan komma att påverka utgången.

• Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare
  • ursula
    Anonym (...) skrev 2014-09-10 17:23:39 följande:
    Det är så. De kommer över brytpunkten för högsta skatten.

Varför ska Ts försörja barnen med HELA sin inkomst och pappan bara med 1273 kr/barn och månad? Hade du otur nu?
    Ts  man tycker nog att de ska dela bördan lika1273+1273 +1050
    Barnen är inte så stora
  • ursula
    ursula skrev 2014-09-10 17:26:22 följande:
    Barnen är inte så stora
    Sett på ett år skulle det bli 86304 kr
  • Anonym (...)
    ursula skrev 2014-09-10 17:26:22 följande:
    Barnen är inte så stora
    Ts "man"? 

"Bördan" är större än 3500. Barnan har dessutom rätt att leva efter den underhållsskyldiges standard. Ts kommer att få hjälp av sitt ombud och Tingsrätten kommer att fatta beslut.
    ursula skrev 2014-09-10 17:32:16 följande:
    Sett på ett år skulle det bli 86304 kr
    Jaha? Man ska ENLIGT LAG försörja barn efter FÖRMÅGA, och pappans förmåga är större än Ts förmåga. Är det jobbigt att följa lagen?
  • ursula
    Anonym (...) skrev 2014-09-10 17:46:30 följande:
    Ts "man"? 

"Bördan" är större än 3500. Barnan har dessutom rätt att leva efter den underhållsskyldiges standard. Ts kommer att få hjälp av sitt ombud och Tingsrätten kommer att fatta beslut.

Jaha? Man ska ENLIGT LAG försörja barn efter FÖRMÅGA, och pappans förmåga är större än Ts förmåga. Är det jobbigt att följa lagen?
    Hur kan du veta att ts man har större möjlighet. Det ända du vet är hans bruttolön,
  • ursula
    Anonym (...) skrev 2014-09-10 17:46:30 följande:
    Ts "man"? 

Är bördan större än 7000 kr /mån för 2 barn som fortfarande inte är tonåringar
    Vilken värld lever du i
  • Anonym (...)
    ursula skrev 2014-09-10 17:50:12 följande:
    Hur kan du veta att ts man har större möjlighet. Det ända du vet är hans bruttolön,
    Han har större inkomst. Man får inte ha hur stora utgifter som helst att göra avdrag för innan man beräknar överskott. Han har 34000 att försörja sig själv på. Ts har 27000 att försörja sig OCH 2 barn på. Klart han har större möjligheter.
  • Anonym (...)
    ursula skrev 2014-09-10 17:12:18 följande:
    Barnen är fortfarande små , fortfarande inte tonåringar och då är inte klädkontot så stort
    De är snart tonåringar och kan mycket väl ha aktiviteter och intressen som kostar pengar. Han har 14000 mer än Ts i inkomst efter skatt varje månad. Det betyder att han ska betala standardtillägg. Oavsett vad DU tycker.
  • Anonym (...)
    ursula skrev 2014-09-10 18:01:41 följande:
    Är bördan större än 7000 kr /mån för 2 barn som fortfarande inte är tonåringar
    Vilken värld lever du i
    Bara basbehovet uppgår till det beloppet. Tingsrätten beräknar att barn mellan 7-12 år kostar 80 % av basbeloppet, i basbehov per år, vilket blir den summan. Sen tillkommer dyrare aktiviteter, specialkost, glasögon osv. Plus standardtillägg. Jag lever i verklighetens Sverige. Var lever du? 
  • ursula

80 % av basbeloppet 34000 om året
    3500 ggr 12 gånger 42000 kr
    Hur många barn behöver specialkost
    Det ända man behöver betala för är synundersökningen, Glasögonen är gratis i Stockholms län och i vår kommun är det helt gratis, förresten hur många barn använder glasögon ?
    Om aktiviteter vet vi ingenting
    Jag anser att 86000 tusen räcker för att försörja 2 barn. Det är precis 2 hela basbelopp

• nevermind
    Anonym (wishful) skrev 2014-09-09 23:15:44 följande:
    Jo jo, så är det, absolut. Så kan det vara. Barn till höginkomsttagare har dock rätt till ökad standard.
    "Rätt"..?
Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare