• Anonym (wishful)

underhåll från höginkomsttagare

Mina två barns pappa tjänar mycket pengar men betalar ändå bara minimibeloppet för sina barn (2x1273kr/mån). Barnen bor på heltid med mig men vi jobbar på att de successivt ska bo hos honom varannan helg.

Jag har undrat om han inte kan tänka sig att betala mer men det vill han inte. Svarade undvikande och jag fick till slut gå via fk. 

Nu har jag bestämt mig för att informera mig hos advokat om vad jag rimligtvis skulle kunna få upp det till om jag vill gå den vägen. 

Undrar därför nu om det finns någon där ute som har varit i liknande situation som kan dela med sig av erfarenheter, goda och dåliga, och även summor :)

För information: min lön är ca 30 000, hans drygt 65 000

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-09 23:17
    Vill gärna ta del av kunskaper kring det här med "standardtillägg" t ex. Och annat som kan komma att påverka utgången.

• Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare
  • Anonym (DD)
    MeNoLike skrev 2014-09-10 10:28:49 följande:

Hur dyr levnadsstandard kan barnen ha? Bidrar hon med 1273kr per unge också bör det täcka upp ganska mycket.

1273+1273+1050

Pappan kabske också har kostnaden för varsitt rum åt barnen hemma hos sig

Varför just 1273 per barn?? Varför inte 1065 eller 1432 istället?
  • Anonym (DD)
    jenny99 skrev 2014-09-10 10:40:29 följande:

Jag tycker du verkar mycket girig.Det tråkigaste som finns är tjat om pengar,när du dessutom har inkomster som ni klarar er bra på.

Varför ska barnen vara försörjas av mamman? Är det för att barnen bor hemma hos henne? Eller är det för att hon är kvinna? Eller nåt annat?
  • ursula
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 10:23:45 följande:
    Det jag menar är att man inte ska se på underhållsstödet som någon inkomst för föräldrarna när man beräknar underhållsbidraget eftersom den inte kommer att finnas när man väl får underhållsbidrag.

Föräldrar bör alltid försöka komma överens om barnens försörjning på egen i första hand. Den delen som umgängesföräldern bidrar med till de gemensamma barnens försörjning kallas för ett underhållsbidrag.

Om umgängesföräldern vägrar att bidra till barnens försörjning eller föräldrarna inte kan enas så bör boföräldern vända sig till en domstol för att få saken prövad där. Rätten beslutar då om underhållsbidragets storlek.

Sedan finns det boendeföräldrar som saknar de ekonomiska och/eller mentala resurserna för att driva frågan i rätten. För dessa föräldrar finns ett statligt stöd som kallas för underhållsstöd. Storleken på underhållsstödet är helt godtyckligt. Någon drog typ lottobollar i en tombola när den siffran bestämdes.

Underhållsstöd betalas ut av Försäkringskassan (FK) till en förälder som är vårdnadshavare och bor ensam med barnet (är folkbokförd med barnet), om den andra föräldern inte betalar underhållsbidrag eller betalar ett underhåll som är lägre än 1 273 kronor per månad.

Efter tolv år med samma belopp (sedan 1994), höjdes det 2006 med hundra kronor till SEK 1 273.

Den som inte bor med barnet får, utifrån inkomsten, betala tillbaka till FK samhällets kostnader för underhållsstödet
  • MeNoLike

Jag kan tyvärr inye kopiera och länka från mobilen men om man går in på socialstyrelsen och skriver försörjning vid separation så finns det en massa info där.

Sidorna 37-38-41 står det bl.a. Om 1273+1273+1050

• ursula
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 10:41:35 följande:
    Varför just 1273 per barn?? Varför inte 1065 eller 1432 istället?
    Underhållsstödet är 1273. inte 1065 eller 1432
  • ursula

Sen kan förstås få socialbidrag och bostadsbidrag om man hamnar under normen , men det gör inte TS

• Anonym (DD)
    ursula skrev 2014-09-10 10:50:48 följande:

Underhållsstöd betalas ut av Försäkringskassan (FK) till en förälder som är vårdnadshavare och bor ensam med barnet (är folkbokförd med barnet), om den andra föräldern inte betalar underhållsbidrag eller betalar ett underhåll som är lägre än 1 273 kronor per månad.

Efter tolv år med samma belopp (sedan 1994), höjdes det 2006 med hundra kronor till SEK 1 273.

Den som inte bor med barnet får, utifrån inkomsten, betala tillbaka till FK samhällets kostnader för underhållsstödet

Ja, så är det.

Men förstår du att underhållsstödet är en nödlösning, sista utvägen?

I första hand ska föräldrarna försöka samsas om barnens försörjning på egen hand utan statlig inblandning.
  • Anonym (DD)
    ursula skrev 2014-09-10 10:53:31 följande:

Underhållsstödet är 1273. inte 1065 eller 1432

Vad har det med saken att göra hur stort underhållsstödet är?? Det är nämligen helt irrelevant när det handlar om underhållsbidrag.
  • ursula
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 10:43:03 följande:
    Varför ska barnen vara försörjas av mamman? Är det för att barnen bor hemma hos henne? Eller är det för att hon är kv
    hon får 1273 av mannen plus 1050 i barnbidrag plus att det är rimligt att hon själv står för en del.
    Gäller givetvis vid omvänt förhållande om mannen har barnen
  • ursula
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 10:58:09 följande:
    Vad har det med saken att göra hur stort underhållsstödet är?? Det är nämligen helt irrelevant när det handlar om underhållsbidrag.
    Jo men fortfarande är det  barnens kostnader som ska betalas ,
Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare