• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Diamant
    VioloLaviose skrev 2014-10-11 17:21:51 följande:

Ni som är glutenintoleranta, äter ni ute? Min syster har också så hon får prickar som kliar och hon får det ALLTID var vi än äter även om det är mat eller kakor. Jag märker inget så sett men hon gör så det lär ju påverka mig med..

Ska man aldrig kunna käka ute igen? :(

Nä det är sällan.. Folk har så jäkla dålig koll på det här så man kan aldrig lita på restauranger! 
    Kan säga att Italien har bättre koll än Sverige! Och då är Sverige ett av de länder som har FLEST glutenintoleranta i världen!

Har hittat ett ställe där jag kan få glutenfri pasta ute och blir inte dålig dagen efter så det är inte kontaminerat iheller! 
    Annars blir jag alltid dålig efter att ha ätit ute så har slutat.. Gick till en tapas-restaurang och beställde en glutenfri mix, dagen efter var jag sängliggande :( 

• MaHo89

Har lite jobbigt med att berätta för släkten. Vi har berättat för våra föräldrar och min syster. Men har en bror som kämpat länge och när de äntligen blev gravida fick de missfall. De är inte så unga heller så förstår att det kan bli känsligt :/

Tänkte iaf vänta till efter UL men det känns jobbigt :(

• Mirella
    VioloLaviose skrev 2014-10-11 17:21:51 följande:

Ni som är glutenintoleranta, äter ni ute? Min syster har också så hon får prickar som kliar och hon får det ALLTID var vi än äter även om det är mat eller kakor. Jag märker inget så sett men hon gör så det lär ju påverka mig med..

Ska man aldrig kunna käka ute igen? :(

Jag äter ute om de har nån glutenfri mat el så får det bli sallad, allt handlar om att veta vad det finns gluten i och hålla sig ifrån det
    Diamant skrev 2014-10-11 17:20:04 följande:

Ah, gött! 

Av din inledande text så kunde jag inte utläsa om du hade koll eller inte, är med i grupper på FB om celiaki och DH och folk har inte alltid så bra koll på vad de själva har hehe.. 

Tar du Dapson? Eller har du klarat dig utan? 

Jag använder mig av annat nu men tog det under skoltiden ibland
    Diamant skrev 2014-10-11 17:32:07 följande:

Nä det är sällan.. Folk har så jäkla dålig koll på det här så man kan aldrig lita på restauranger! 

Kan säga att Italien har bättre koll än Sverige! Och då är Sverige ett av de länder som har FLEST glutenintoleranta i världen!

Har hittat ett ställe där jag kan få glutenfri pasta ute och blir inte dålig dagen efter så det är inte kontaminerat iheller! 

Annars blir jag alltid dålig efter att ha ätit ute så har slutat.. Gick till en tapas-restaurang och beställde en glutenfri mix, dagen efter var jag sängliggande :( 

Men du får läsa på mer vad som är okej att äta ute osv, jag äter ofta med sambon ute och berättar att jag ska ha glutenfritt och det är aldrig några problem, kostar mer och får ofta kombinera ihop en rätt själv av deras rätter men det funkar.

Vet man att man ska äta ute kan man ringa och beställa glutenfritt innan så är det klart vad jag kan äta när jag kommer.

Idag är det dessutom så att många avstår gluten även om de inte har celiaki så det går ju ändå framåt
  • VioloLaviose
    Diamant skrev 2014-10-11 17:32:07 följande:

Men usch :( nä alltså jag skulle äta lunch på ett ställe och frågade efter glutenfri mat, så svarade servitören (även ägarn) typ "öh... Vad är det nu mjölk eller mjöl?" Man ba: fint!

Vissa tror de har glutenfria kakor för det inte är mjöl i kakan men frågar man om de bakas på annan plats så nä minsann... Förstår inte okunnigheten. Det är liksom folks liv det handlar om :o

jag är på läkning så märker inget. Det är ju rätt farligt ... :(
  • VioloLaviose

Fast maten i sig kan vara fri från mjöl men lagas i samma kök som typ pizza så det kan finnas mjöl överallt :/

• VioloLaviose
    Mirella skrev 2014-10-11 17:40:41 följande:

När ska man ringa bm?

När du vill :) är det första barnet ska du gå på hälsosamtal först i typ vecka 6-11 tror jag, innan riktig inskrivning. Kanske bra o få lite info om mat osv :)
  • Liiten

Jag tänkte ringa bm på måndag :) är då i v.5.. Men undra om jag får skriva in mig i en stad jag ännu inte bor i, någon som vet???

• VioloLaviose
    Liiten skrev 2014-10-11 17:46:22 följande:

Jag tänkte ringa bm på måndag :) är då i v.5.. Men undra om jag får skriva in mig i en stad jag ännu inte bor i, någon som vet???

Jag kommer gå i grannbyn då den barnmorskan jag har där är lätt den bästa jag haft (haft 4) . Vi har ju fri vård eller vad det heter så det bör väl inte alls vara något problem, du ska tillochmed flytta dit ju :)