• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Mirella

Som den nybörjare jag är på detta med att vara gravid jag missa och ringa mvc idag men kanske ni vet en knas fråga men hur mycket är mycket att kräkas som gravid?

När ska jag söka för det?

• Seniorita

Hej tjejer!

Nu behöver jag era tankar lite här.. Har blött lite fram och tillbaka under 1 veckas tid nu. Mest brunt (ursäkta infon)

Dom gånger jag varit gravid förut som slutat i abort så har det alltid varit någon konstigt. Sist fick jag T.ex hög feber, fruktansvärda smärtor och därav trodde dom utomkveds (vilket det iaf inte var i slutändan).

Än så länge nu så har jag bara haft lite ont till och från men inget annat än blod då. Ska jag ringa gyn imorgon eller ska jag fortsätta att avvakta?

• avenell

Det var många kloka ord om cellprovtagning!

Jag tror att jag ringer min gynekolog imorgon och hör efter vad de tycker. Jag vill inte blöda, jag vet att jag kommer oroa mig. Samtidigt vill jag få cellprovet gjort. Egentligen skulle jag ha tagit det för ca ett år sedan men då jag precis fått mola konstaterad och det kändes som att jag ständigt låg och särade på benen för diverse undersökningar kände jag att jag inte klarade av det mentalt just då. Jag får se vad de säger så beslutar jag efter det hur jag gör.

Kanske skjuter jag upp det några veckor när det känns mer säkert med graviditeten.

• avenell
    Seniorita skrev 2014-10-15 19:31:52 följande:

Hej tjejer!

Nu behöver jag era tankar lite här.. Har blött lite fram och tillbaka under 1 veckas tid nu. Mest brunt (ursäkta infon)

Dom gånger jag varit gravid förut som slutat i abort så har det alltid varit någon konstigt. Sist fick jag T.ex hög feber, fruktansvärda smärtor och därav trodde dom utomkveds (vilket det iaf inte var i slutändan).

Än så länge nu så har jag bara haft lite ont till och från men inget annat än blod då. Ska jag ringa gyn imorgon eller ska jag fortsätta att avvakta?

Hur känner du dig? Är du orolig? Skulle du må bättre av att bli undersökt för att se hur det står till därinne?

Har du något ultraljud inbokat eller har du tänkt göra det först vid RUL?

Jag vet att det är vanligt med småblödningar under graviditeter och ringer man sjukvården säger de nog oftast att man ska avvakta. Dock tycker jag att om du känner dig orolig, om det är jobbigt psykiskt, så ska du se till att bli undersökt.

Jag hoppas att du mår bra och jag håller tummarna för er!
  • carolinheiner

För drygt två veckor sedan den 29/9 va ja i v 5 å gjorde ett cellprov.. Gyn sa att de va bra att ja kom in så pass tidigt i grav som ja gjorde.. Har inte blött något alls efteråt.. Så ja rekommenderar att ringa gyn å rådfråga dom ist för att skjuta upp de.. Har aldrig haft cellförändringar försen förra året då ja hade cellförändringar grad 3= grava cellförändringar.. Efter de är de grad 4=cancerceller.. Gjorde en konisering i jan.. Återbesök i sep gravid å inga cellförändringar kvar.. Det är inte bra att skjuta upp de.. :( på vissa går de lite snabbare än ett prov inget nästa prov grad 1 osv.. På mig var de prov 1 inga förändringar 3 år efter prov 1 grad 2 prov 2 grad 3 biopsi/konisering grad 3..

• Mirella

Jag upprepar frågan okej det gäller inte cancer och aånt el missfall men kanske nån vet ändå när man kräks vad räknas som mycket och när ska man söka för det?

• MakeitHappen
    avenell skrev 2014-10-15 13:20:52 följande:
    Det måste vara härligt att se!

Jag har en tid för cellprov nästa vecka. Sa de något om risk för blödningar efter att ha tagit cellprov? Jag läste någonstans att man kan få blödningar efter det. Jag kommer oroa mig jättemycket om jag börjar blöda, även om jag vet att det skulle kunna bero på provtagningen. Gud så nojig man blir
    Nej hon sa ingenting om det och hon sa.. blöder det nu så är det för jag tog prover och inte för du är gravid så du vet....   jag råkade med googla innna jag åkte dit och fick upp värsta sidan .. stängde ner snabbt och tänkte Fan man ska inte googla så mö!! :p  fråga henne innan ni börjar om du oroar  dig ...
  • Milie
    Mirella skrev 2014-10-15 20:43:41 följande:

Jag upprepar frågan okej det gäller inte cancer och aånt el missfall men kanske nån vet ändå när man kräks vad räknas som mycket och när ska man söka för det?

Svårt att säga. Men om illamåendet gör så att man bara ligger hemma hela dagarna så kan man ju höra av sig och få Lergigan Comp eller vad det heter. Fungerar inte det så blir det väl sämre. Då får man väl härda om det inte går så illa så man måste läggas in med dropp.
  • avenell
    Mirella skrev 2014-10-15 20:43:41 följande:

Jag önskar att jag kunde hjälpa dig men tyvärr har jag ingen erfarenhet av det.

Jag tror att alla reagerar och mår olika. Jag antar att det som avgör för om man ska söka hjälp är när man kräks så mycket att man inte fungerar i vardagen eller när man blir svag av det så att man inte orkar. Det är såklart inte hållbart att kräkas gång på gång på gång, tillslut blir man ju helt utmattad.

Sök hjälp om du känner att du kräks mer än du kan hantera! Även om det "ingår" att kräkas i en graviditet så ska du ju inte behöva må sjukligt dåligt.

Jag hoppas att det ger med sig snart!