• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • dstrl
    avenell skrev 2014-10-16 10:12:45 följande:

Hur gör ni andra med kaffe/te/coca-cola och annat som innehåller koffein?

Jag har begränsat mig till max 1-2 koppar av kaffe eller te per dag. Jag är väldigt sugen på Cola light men det har jag inte druckit alls sedan jag testade positivt.

Jag blir mindre och mindre sugen på kaffe så jag kanske kan byta en kopp mot ett glas cola.

Hur gör ni andra med ert koffeinintag?

Jag dricker 2 koppar på morgonen. Sen dricker jag rött te på dagarna (naturligt koffeinfritt). Jag klarar mig bra på det, och jag drack säkert minst 10 koppar kaffe / dag innan.
  • enannanmaria
    eko my skrev 2014-10-15 21:21:57 följande:

gu va ni skriver! härligt!
    min dator gick sönder så nu sitter jag här med en ny en, fint!

Här är det illamående i vågor som gäller.. kan absolut inte äta kött! Det vänder sig i magen av tanken. Fisk kan jag tänka mig, men det är max.
    Jag får väl ta fram gamla vegetarianvanorna igen (var veg i 6 år när jag var yngre) och nu igen tydligen, lite halvt.
    Någon mer som har saker som absolut inte kan äta?
    Ingen dille på något än bara, men det brukar komma senare.
    Kände av brösten för första gången idag, ömmar och har sig. Så snart är det väl farväl med att sova på mage ett tag antar jag. :P

En annan sak, den där hemska svullnaden av magen i kombo med illamåendet som får mig vilja gå och spänna ut magen till max, har anlänt. Blä.. Värsta tiden med att vara gravid tycker jag faktiskt är när man börjar bli lönnfet/ babbig eller vad man vill kalla det utan att någon ser att det är en gravidmage.. haha
    En av det charmiga med att vara gravid.. eller hur? Det och gaserna.. haha

Hur har ni andra det? Denna gången vet jag knappt vilken vecka jag är i.. får tänka länge.. Går in i vecka 7 på lördag.. ingenting än nästan.. men det rör sig framåt och på lördag blir det även lite utlandssemester. Härligt!

Jag har också svårt för kött nu. Det blir mest pasta med olika pastasåser, soppor och omeletter. Fisk och skaldjur går också bra. Är även sugen på bröd och ost. Hade en period när jag åt många satsumas i början. Är även sugen på salt och mineralvatten B-)
  • Hero77

Under min första graviditet kundefick jag sluta dricka kaffe i v 6 ungefär. Jag kunde inte äta fisk och skaldjur (förutom lax ibland, jag älskar fisk och skaldjur annars). 
    Dessutom blev jag åksjuk!!! Har aldrig varit åksjuk annars! Så åksjuka är för mig ett säkert gravtecken. Spyr som en gris ibland...

Den här graviditeten är annorlunda. Jag kan fortfarande dricka kaffe och äta fisk. Jag blir visserligen åksjuk, och tidvis väldigt yr när jag suttit en längre stund och sen reser mig. Jag tycker det är jättejobbigt att borsta tänderna nu, mår jätteilla av tandborsten i munnen. 

Hmm... Varje graviditet är sannerligen unik! Glad

• effilant
    avenell skrev 2014-10-16 10:04:34 följande:

Jag längtade efter illamåendet och det ångrar jag redan. Jag mår inte ens SÅ illa, mest småillamående. Har även ont i huvudet.

Vad knäpp man är egentligen som går och önskar sig symptom. Så fort de börjar visa sig så vill man att de försvinner!

Jag hade "bara" ömma bröst och det var nästan så att jag önskade mig lite lite liiiite illamående, bara som ett litet tecken. Och jo tack, det kom förra veckan. Inget jättehemskt illamående men tillräckligt för att jag ska hulka mig igenom hela morgonen. Minsta lilla lukt sätter igång kräkreflexerna. Det är hemskt.

Jag tycker så synd om alla er som mår så illa att ni kräks hela tiden. Jag har bara kräkts två gånger (när jag borstade tänderna, tydligen tål jag inte mintsmak nu).

Det här med mat sen? Det enda jag vill ha när jag mår illa är iskallt vatten. Kanske lite sur frukt. Inget annat. Men sen på kvällarna mår jag kalas och kan äta i princip allt. Märkligt det där.
  • Iida01

Ojojoj nu är det jobbigt här! 
    Ligger hemma i någon sorts influensa eller något, ska försöka få en läkartid idag. Har varit sjuk i en vecka utan särskild bättring. Dessutom har jag börjat må lite illa och har lite svårt för att äta. Det mesta står mig upp i halsen.

Det enda jag är sugen på att äta är en Subwaysmörgås vilket är katastrof eftersom jag är glutenintolerant. Då tänkte jag att äggröra med majonäs skulle gå ner i alla fall, tror ni vi har någon majonäs hemma då? :O vi brukar ALLTID ha majonäs!!! Bilen är inte hemma heller så jag måste gå till affären för att få tag på majonäs, dessutom i regn!! Slår vad om att majonäs kommer stå mig upp i halsen när jag väl har pallrat mig hem igen! 
    Låter kanske som ett litet problem men är verkligen inte frisk nu. 
    ÅHHH :'(

• hemligönskan

Jag hoppas att du får må bättre snart! Måste vara hur jobbigt som helst :(

Mirella skrev 2014-10-16 11:48:42 följande:

Nu har jag jag träffat div sjukvårdspersonal och väntar på inläggning

• Diamant
    Iida01 skrev 2014-10-16 11:57:01 följande:

Ojojoj nu är det jobbigt här! 
    Ligger hemma i någon sorts influensa eller något, ska försöka få en läkartid idag. Har varit sjuk i en vecka utan särskild bättring. Dessutom har jag börjat må lite illa och har lite svårt för att äta. Det mesta står mig upp i halsen.

Det enda jag är sugen på att äta är en Subwaysmörgås vilket är katastrof eftersom jag är glutenintolerant. Då tänkte jag att äggröra med majonäs skulle gå ner i alla fall, tror ni vi har någon majonäs hemma då? :O vi brukar ALLTID ha majonäs!!! Bilen är inte hemma heller så jag måste gå till affären för att få tag på majonäs, dessutom i regn!! Slår vad om att majonäs kommer stå mig upp i halsen när jag väl har pallrat mig hem igen! 
    Låter kanske som ett litet problem men är verkligen inte frisk nu. 
    ÅHHH :'(

Ååh jag förstår din kamp! Det låter litet när man inte själv sitter där och har ångest hehe
    Asså jag skulle kunna äta TIO subbar nu men är också glutenintolerant! Det var min favvomat innan diagnosen, åt flera i veckan haha! Och det finns inga goda gf varianter!! Göra själv blir liksom inte samma sak.. 

Influensa är vanligt att få nu, immunförsvaret är sänkt för att inte stöta bort fostret och våra slemhinnor är extra tjocka vilket ger mer snuva och ökad risk för näsblod m.m.. Men det går över! 

Lycka till, hoppas allt går bra! Håll oss uppdaterade! 
    Lilindski skrev 2014-10-16 10:57:59 följande:
    Tack!
    Ingen fara ;) Men ja annars gör man bara så att man kopierar texten, skriver in sig själv där det passar och postar. Det är ett vanligt inlägg som vi lägger till medlemmar i bara :) 
  • MaHo89

Ringde barnmorskan och sjukgymnasten angående mina ryggsmärtor.

Barnmorskan sa bara Alvedon, hjälper det inte skulle jag få träffa läkare och få utskrivet citodon :/

Sjukgymnasten hade tid först på tisdag :( och hennes råd var: undvik allt som gör ont.

Det innebär ALLT :'( sitta, stå, ligga, gå, böja mig, lyfta sonen :/

• Iida01
    Diamant skrev 2014-10-16 12:06:55 följande:
    Ååh jag förstår din kamp! Det låter litet när man inte själv sitter där och har ångest hehe
    Asså jag skulle kunna äta TIO subbar nu men är också glutenintolerant! Det var min favvomat innan diagnosen, åt flera i veckan haha! Och det finns inga goda gf varianter!! Göra själv blir liksom inte samma sak.. 

Influensa är vanligt att få nu, immunförsvaret är sänkt för att inte stöta bort fostret och våra slemhinnor är extra tjocka vilket ger mer snuva och ökad risk för näsblod m.m.. Men det går över! 

Lycka till, hoppas allt går bra! Håll oss uppdaterade! Ingen fara ;) Men ja annars gör man bara så att man kopierar texten, skriver in sig själv där det passar och postar. Det är ett vanligt inlägg som vi lägger till medlemmar i bara :) 
    Åh tack, någon som förstår!! Till och med Subway problemet! Nej det finns inget som liknar det alls, det är ju så gott! Skulle kunna döda för en sådan nu! Hur länge har du haft diagnos?

Okej, skönt att höra att det är vanligt. Har varit dålig i en vecka nu och det har börjat göra ont i bröstet och lungorna (som vid lunginflammation) så ska nog faktiskt ta och kolla upp det. Vill ju inte ha lunginflammation :( Ska på vårt första besök till BM idag också lägligt nog...