• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Flor Mariposa
    Manelma skrev 2014-10-02 12:46:18 följande:

Hur lång gången är du nu? Jag var på väldigt tidigt VUL med sonen och det kan vara för tidigt att se något om man inte är i vecka 7-8 där kring. Då ser man både ett hjärta som slår och en pytte bebis. När jag var första ggn i typ vecka 6 såg man bara en hinnsäck för det är så smått så tidigt in i graviditeten. Men andra gången 2 veckor senare fick jag se ett litet hjärta ticka... Hoppas du får bra besked imorgon. 

Tack <3

Jag går in i V 7 imorgon! Har redan gjort två VUL och då såg man inget men det var för att jag haft så ont och man ville utesluta utomkved.
    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ♥●?٠·
  • Amie

Hoppar in här jag med :) Plussade imorse, v5 (4+4). Beräknad BF 5 juni. Fattar ingenting när stickan visade 2 streck. Tycker mig känna mensen på ingång men är väl något annat :)

Skitnervös, har ett komplicerat Mf bakom mig tidigare i år. Hoppas verkligen den lille vill stanna inne i 40 v denna gången :)

• Luttanlej

Vart i väsby bor du heterSandra?

Det är ju ffa hemlig att jag är gravid men jag känner inte så många i väsby ändå. Ska du gå på mvc vid centrum? Min barnmorska heter Berit och jobbar där. Hur långt gången är du? Jag är i vecka 5+4 typ. Alltså vecka 6 va?

• Fiiaaa
    Kolibrin skrev 2014-10-02 11:57:49 följande:

Fiiaaa-

Gällande långflygning vi ska iväg på vår bröllopsresa i mitten av november och det är också en längre flygning. Pratade med försäkringsbolaget och hemförsäkringen täcker vård om man skulle behöva upp till v 20 något.

Annars rekommenderas det väl att försöka resa sig upp då och då, stödstrumpor och kanske ha med lite snacks. Men det är ju inte så att man är höggravid... jag oroar mig inte så mkt, alla mina vänner har rest under sina graviditeter.

Vet dock inget om det finns ökad missfallsrisk, men jag tänker tala med BM och sen försöka släppa oro för missfall. 

Grattis först och främst :)

Och tack för svaret angående flygning. Det var nåt som slog mig nu, jag fick missfall i våras och den första blödningen kom just dagen efter en flygning. Tror att jag kanske ska ringa och prata med en barnmorska trots allt, skulle va skönt att bolla lite...
  • effilant
    Fiiaaa skrev 2014-10-02 11:45:41 följande:

Hur är det med flygresor? Har en jobbresa inplanerad snart med långflygning. Kan det påverka missfallsrisken? Usch, idag känner jag mig nojig för ALLT ;)

Åh gud. Jag ska till Thailand i december när jag borde vara i vecka 14 ungefär. Det är ju en himla lång resa att göra, kan det va nån risk tror ni?
  • Fiiaaa

Den här informationen från en artikel i Aftonbladet hittar man när man googlar. Jag tycker inte det känns solklart med tanke på att jag hade blödningar förra graviditeten samt bruna flytningar runt bim den här gången... Är ju såklart lite orolig då jag helst vill slippa uppsöka sjukvården där... Jag ska ringa barnmorskan och fråga vad de tror...

"Påverkas inte

Tidigare har man misstänkt att tryckskillnaden som uppstår vid start och landning skulle kunna påverka fost-ret och även öka risken för missfall. Men i dagsläget finns ingen forskning som talar för det.

- Varken karbintryck eller syrehalten i blodet på hög höjd påverkar fostret skadligt, säger Karin Pettersson.

Risken för att få missfall är störst fram till vecka 12. De har nästan alltid genetiska orsaker och inträffar oavsett vad kvinnan gör.

Inga komplikationer

- Däremot skulle jag inte rekommendera en kvinna som haft komplikationer i någon form, som kraftiga sammandragningar eller blödningar tidigt i graviditeten, att flyga. Inte heller sent i graviditeten eftersom det då finns en potentiell risk att föda för tidigt, säger Karin Pettersson.

I vilken fas av graviditeten är det då säk-rast att flyga?

Ökad risk

För kvinnor som har en okomplicerad graviditet och inte väntar tvillingar, haft blödningar eller andra komplikationer, är det säkert fram till vecka 32. Därefter ökar risken för tidiga värkar och andra komplikationer såsom blödningar.

Det bästa är dock att kontrollera med din läkare först. Be också om ett läkarintyg - det kräver de flesta flygbolag ."

• Isabella89

Jag läste någonstans sist jag var gravid att man blir lite lättare sjuk. Immunförsvaret blir liksom lite svagare för att inte kroppen ska stöta bort embryot/fostret

• Fiiaaa

Finns det nåt nummer man kan ringa för att få rådgivning av barnmorska? De jag hittar har bara telefontid typ 9-10 eller 10-15 på vardagar, inte helt lätt när man jobbar och sitter i öppet landskap... Ska jag behöva stanna hemma från jobbet för att få tag på en barnmorska på telefon liksom...

• Manelma
    Flor Mariposa skrev 2014-10-02 13:05:46 följande:
    Tack <3

Jag går in i V 7 imorgon! Har redan gjort två VUL och då såg man inget men det var för att jag haft så ont och man ville utesluta utomkved.
    Jag var nog 7 fullgångna och ca 3 dagar eller så då vi fick se slående hjärta. Min första graviditet var ett utomkveds, den hittade dom när jag var i v 8 tror jag. Var in o ut hela tiden då jag blödde o hade fruktansvärt ont. Men den tog kroppen hand om själv i ett långdraget missfall på flera mån.  Om du inte blöder är det nog ingen fara på taket. Man kan ju känna av hur det är något som sker rätt rejält. Min svägerska va in till gyn och trodde det var något fel på henne för hon hade så ont, fick då veta att hon visst var oplanerat gravid. Så den smärtan va väl bara växtvärk eller så. Lillan är idag 1,5 år. :) 
Svar på tråden BF Juni 2015