• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Wilbes

Barnmorska räknar bara hela veckor så 5 veckor +0-6dagar är vecka 5 för barnmorskan men v 6 för appar och dylikt..

• ScillaBlå

Det där med veckor är lite lurigt, jag blir alltid förvirrad. Jag är t.ex. i vecka 6 enligt Appen, men då står det vecka 5+5 inom parentes. Jag har alltså gått fem fulla veckor och fem dagar. BM räknar det som att jag är fem veckor gången. Därför hamnar du en vecka bakom.

Det där med VUL är väldigt olika. Jag har blödigt i V 8-9 med båda mina och då åkt in för VUL. Alltså akut, ej planerat. Var även vid VUL som senaste MA (missed abortion) upptäcktes, då i V 12. Nu har jag haft tre MF/MA så jag erbjuds tidigt VUL. Sen ska jag göra fostervsttensprov och moderkaksprov som väl också innehåller VUL. Men vid en normal graviditet ingår det inte alls utan man får vänta till RUL i V 18 typ. Eller betala för VUL privat.

Mot illamående rekomenderar jag gurka och morot i stavar. Kalla.

• Wilbes

Barnmorska räknar bara hela veckor så 5 veckor +0-6dagar är vecka 5 för barnmorskan men v 6 för appar och dylikt.. och vul görs inte på alla utan bara om man inte vet hur långt gången man är eller misstänker att något är fel med fostret eller av annan anledning.

• enannanmaria
    emm84 skrev 2014-10-07 15:50:20 följande:

Jag har lite frågor om nån kan svara på det, har inte hunnit satt mej in i detta än så mkt och detta med att vara gravid är rena djungeln, tex med alla förkortningar å så.
    VUL, när görs det? Och görs det för alla?
    Jag var hos BM i torsdags och pratade, var det hälsosamtal eller inskrivning? Fick lite information + att hon tog vikt å bltr å lite sånt. Ska tillbaka 12 nov för blodprov inför KUBtestet om jag fattade henne rätt.

Har laddat ner lite olika appar som alla ger olika beräknat födelsedatum, + - 2 dagar, men hos BM räknade hon annorlunda än apparna, när jag enligt appen var i v6 förra veckan drog hon tillbaka att jag var i v5, ändå fick jag ett tidigare datum för förlossning, hur räknar de egentligen?
    Hoppas nån kan svara på detta, som sagt, allt är helt nytt för mig och aldrig tidigare intresserat mej hur det funkar :)

VUL- Vaginalt ultraljud. Ej rutin. Görs när fostret är för litet för vanligt ultraljud.

Det var hälsosamtalet som du var på. Inskrivning sker runt v. 12.

BM räknar antal gångna veckor. Mest intressant är beräknat födelsedatum (det är det du kan lägga in i appar för att få reda på vilken vecka du är i). BF-datum får du ett mer korrekt vid RUL (rutinultraljudet).
  • mk86

Kan någon vänlig själ lägga till mig i bf-listan ? ???? bf 9:e juni, 28 år, andra barnet, Norrbotten

• FruGnu

Är det bara jag som är illamående hela dagen och inte har lust att äta något?
    Kan knappt äta frukost längre. :/

• hemligönskan

Hej! Jag har precis plussat för första gången, efter 2.5 års försök!! Enligt appen är mitt BF den 14de juni :) jag är så himla glad! Har haft lite rosa flytningar och ska på rådgivning imorgon. De rosa verkar ha slutat nu men har läst att det är väldigt vanligt att få det så jag försöker inte oroa mig så mycket.

Mina symtom har varit yr snurrig, "träningsvärk" runt tjejmagen och lite ont i brösten.

• JosPhi

Fick en liten blödning idag och liksom avidande värk i magen, så ringde till gyn och fick komma in direkt på ultraljud då jag är i vecka 9 (8+1).

Tyvärr "ser det inte bra ut" enligt läkaren. Antingen ligger jag 4 veckor tillbaka mot bms uträkning, annars är det en tom hinnsäck (förmodligen det första). Ska in på ultraljud igen om en vecka, ser de inte en utveckling så har jag fått missfall i vecka 5 ungefär, men kroppen har inte stött bort det som det ska.

VÄRSTA dagen i mitt liv by far. Hur går man vidare efter det här?

Vill lägga mig ner och dö.

Svar på tråden BF Juni 2015